8
13. AFWIJZING VERZOEK WIJZIGING BESTEMMINGSPLAN UITBREIDINGSPLAN IN HOOFDZAAK TEN
BEHOEVE VAN DE HEER C.A. SCHEPERS, KRUISLAND
De heer MAAS spreekt namens de heer Flameling en hemzelf zijn teleurstelling uit over het afwijzen
van de aanvraag tot bouwvergunning van de heer Schepers in de Molenweg in Kruisland. De
Molenweg valt binnen de bebouwde kom. De weg is aan weerszijden praktisch vol gebouwd. Op 2
a 3 plaatsen is een klein perceel vrij. Het perceel van de heer Schepers is aangemerkt als een
agrarisch perceel. Geen enkele agrariër heeft behoefte aldaar zijn bedrijf uit te oefenen. Het is te
klein en niet landelijk gelegen. De heer Maas heeft verzocht om de plaatsaanduiding bebouwde kom
terug te brengen naar de oude plaats als de heer Schepers geen toestemming kon verkrijgen. Zij
betreuren het dat de lintbebouwing niet kan worden volgemaakt. In Kruisland is geen enkel stukje
bouwgrond te verkrijgen. Waarom die plaatsen niet in aanmerking laten komen.
Wethouder ONLAND wijst er op dat bestemmingen van grond niet samenhangen met het bord
bebouwde kom.
De gemeente heeft altijd nagestreefd om lintbebouwing op te vullen. De provincie heeft de
gemeente regelmatig teruggefloten als het uitbreiding van de lintbebouwing betrof. De gemeente
heeft derhalve al eerder, ook in de Molenweg Kruisland, bouwaanvragen afgewezen. Dit geval is ook
een uitbreiding van de lintbebouwing. De provincie zal geen toestemming verlenen.
De heer Maas blijft bij zijn standpunt. Hij vraagt het standpunt van de gemeente duidelijk te maken
aan de heer Schepers. Hij vraagt ook duidelijkheid te verkrijgen over het kombord in Kruisland.
Wethouder ONLAND verwacht dat bij de voorlichtingsavond over het bestemmingsplan buitengebied
de heer Maas meer inzicht krijgt in de totale problematiek.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel. De heren Maas en
Flameling worden geacht te hebben tegengestemd.
14. GARANTIE TWEE GELDLENINGEN STICHTING REGIONAAL WONINGBEZIT
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
15. RECONSTRUKTIE FABRIEKSDIJK NABIJ KADE EN AANLEG LANGSPARKEERPLAATSEN
De heer RASENBERG heeft problemen met de doelmatigheid van te bestede middelen en gemeen
schapsgelden. In dit voorstel leest hij dat de kosten worden geraamd op f 10.400,-. De huidige
situatie is slechts twee maanden geleden gerealiseerd en nu gaat men alweer rekonstrueren. In dit
verband wijst hij ook naar de aanleg van de Molenweg en de Wipstraat. Hij noemt ook de voorbeel
den De Heen en de Welberg. Hij vraagt de voorzitter om in het vervolg aan dit soort voorstellen
binnen het college de nodige aandacht te besteden. Nagegaan dient te worden of de voorstellen wel
overdacht zijn en inderdaad zo doorgeleid kunnen worden. Dit om extra uitgaven te voorkomen.
Mevrouw BAARTMANS kwam er in de commissie achter dat de omwonenden compensatie is
aangeboden toen het parkeerverbod aan de Fabrieksdijk werd ingesteld. De langsparkeerhavens zijn
eigenlijk beloofd. Dat voorstel moet de raad dan wel aannemen want de raad kan niet anders. Zij
vindt dit geen goede zaak.
De VOORZITTER antwoordt dat ten behoeve van het instellen van het parkeerverbod een hoorzitting
heeft plaatsgevonden. Met de bewoners is tot een compromis gekomen.
De aansluiting Fabrieksdijk op de Kade is een knelpunt. De raad, aldus wethouder IJZERMANS, vindt
het ontzettend belangrijk dat dit wordt opgelost. Thans is een compromis bereikt met de Provincie
om een voorsortering mogelijk te maken. Dat voorsorteren zou niet kunnen worden bereikt als
parkeren ter plaatse toegestaan blijft.
Met Albert Heijn zijn destijds afspraken gemaakt over het gebruik van het parkeerterrein. Duidelijk is
afgesproken dat parkeren voor langparkeerders niet is toegestaan.
Wat betreft het gestelde door de heer Rasenberg. De WETHOUDER vindt het inderdaad jammer dat
de langsparkeerplaatsen achteraf worden aangelegd. Echter toen destijds de Fabrieksdijk aangepakt
is was er nog geen sprake van het instellen van een parkeerverbod. Een verzachtende omstan
digheid is dat de werkelijke meerkosten slechts f 2.000,- bedragen. Het voetpad wat er nu ligt
schuift 2 meter naar achteren.