4
7
7-tal aandachtstreepjes, doorlopend naar bladzijde 7 met daarachter uw voorstellen.
Ik deel u mede dat de fraktie van het CDA, met uitzondering van wethouder Onland, tegen deze
nota stemt op de onderdelen verwoord achter de aandachtstreepjes 2 en 3.
Wij zullen geen verdere voorstellen doen, maar wensen de aantekening dat wij tegen de voorstellen
zijn, verwoord achter de aandachtstreepjes 2 en 3.
Wij wensen geen stemming, wel een grondige evaluatie na verloop van een paar jaar.'
De fraktie van de VVD, aldus de heer LAMBERS, is verheugd kennis te hebben genomen van het
gewijzigd voorstel van het college. In grote mate is tegemoetgekomen aan de opmerkingen die de
VVD heeft geplaatst bij de behandeling van dit onderwerp in mei 1995. De VVD is uitermate
kontent met de huidige opvattingen van het college zoals verwoord in het raadsvoorstel. De VVD
vraagt na een periode van een jaar aan te geven welke werken op welke wijze werden aanbesteed.
De raad krijgt dan duidelijkheid over de rendementen die hieruit zijn ontstaan.
Wethouder IJZERMANS begrijpt niet helemaal de bezorgdheid van de heren H. van Elzakker en
Rasenberg.
Tot 1 januari 1994 was het bij gemeentewet geregeld dat een openbare aanbesteding feitelijk
noodzakelijk was voor het doelmatig besteden van gemeenschapsgelden.
De gemeentewet is gewijzigd. In de leidraad van de nieuwe gemeentewet wordt nog steeds
gesproken over de doelmatigheid van de te besteden gelden van de belastingbetaler.
Het college is er van uit gegaan dat de aanbesteding in principe geld voor de gemeente op moet
leveren. Door de nieuwe werkwijze verwacht het college vanaf de bedragen van f 100.000,- tot
f 300.000,- wel degelijk financieel voordeel voor de gemeente. De kwaliteit van het werk staat
buiten discussie, die moet gewoon goed zijn. De ambtelijke dienst staat hier borg voor. Is het werk
niet goed uitgevoerd dan wordt er niet betaald.
Juist door deze nota meent het college tegemoet te komen aan de wens van een aantal politieke
partijen om ook aan de plaatselijke werkgelegenheid aandacht te besteden. In de nabije toekomst
zullen ook Nieuw-Vossemeer en Dinteloord tot de gemeente gaan behoren. In de categorie
f 100.000,- tot f 300.000,- wordt geselekteerd aanbesteed. Het komt nagenoeg niet voor dat de
aanbestedingen boven de f 300.000,- liggen. Overigens zal de plaatselijke werkgelegenheid bij alle
aanbestedingen mee kunnen doen aan de projekten.
Wat betreft de zorgvuldigheidseisen. De gemeente blijft die eisen stellen en kontroleren. Bovendien
is het ook de aannemer gelegen te zorgen voor vervolgopdrachten.
In de jaarrekening, aldus de VOORZITTER, komen de aanbestedingen en wat zij gekost hebben te
staan. Na 2 jaar vindt dan een evaluatie plaats. Wethouder IJZERMANS zal de ambtelijke dienst
vanaf het eerste aanbestedingsprojekt de ambtelijke kosten bij laten houden om een goed vergelijk
mogelijk te maken of de nieuwe werkwijze goedkoper is.
De heer H. van Elzakker helpt het de wethouder hopen dat er een voordeel in zit. De tijd zal dit
leren. Het CDA ziet dit niet. Het CDA heeft ook nooit de intentie gehad een aanbestedingsnota op
tafel te krijgen. Het CDA had vertrouwen in het aanbestedingsbeleid zoals dat tot nu toe is geweest.
Op genoemde aandachtspunten blijft het CDA tegen.
De heer LAMBERS merkt op dat de VVD instemt met een evaluatie over twee jaar.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel. De heren H.G. van
Elzakker en M.J.J. Rasenberg worden geacht te hebben tegengestemd.
12. VOORBEREIDINGSBESLUIT BESTEMMINGSPLAN BUITENGEBIED
De VOORZITTER deelt mede dat wethouder Onland voornemens is een interne voorlichtingsavond te
beleggen voor de raadsleden op dinsdag 26 september 1995.
De VOORZITTER geeft aan dat de een na laatste alinea van het voorstel aanpassing behoeft. Er zijn
sedert het voorbereidingsbesluit van 29 september 1994 slechts twee nieuwe aanvragen voor
intensieve veehouderijen binnen gekomen.
De aanvragen zijn van twee op Steenbergs grondgebied gelegen bedrijven.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.