14 De weg buigt dan in het zuiden af waar consensus wordt gevonden met Halsteren en haakt aan bij Dinteloord waar consensus mee is. In gesprekken met de rijksoverheid vraagt men naar aantallen van mensen die bezwaren hebben of die nadelige gevolgen zullen ondervinden. Deze aantallen maken bij de rijksoverheid weinig indruk. Wanneer het oostelijk tracé er komt en de huidige baan tussen Dinteloord en Steenbergen wordt gehalveerd en uitgevoerd in open asfalt daalt de verkeerssi tuatie op die huidige weg. Als de weg opschuift naar het oosten, dan heeft dat inderdaad de mogelijkheid om bij de provincie, die de eigenaar is van de N259, aan te dringen op een vervangen de provinciale weg om de kom van Steenbergen heen. De provincie wil bij de oostelijke tracékeuze een nieuwe rondweg bij het nieuwe industrieterrein, die aansluit bij het zuidelijke punt aan de Franseweg. Bij een westelijk tracé zijn op- en afritten verkeersaantrekkend en verkeersaflatend. Het verkeer vanuit het oosten zal door Steenbergen blijven rijden om aan te kunnen sluiten op de A4. Het college heeft op 31 maart deze nota aangehouden om de raad zich in deze materie te laten verdiepen. Er waren zijns inziens op dat moment alleen voor of tegens doch onvoldoende bijbehoren de argumenten ter tafel gekomen. Daardoor heeft het college dit voorstel aangehouden. De voorzitter vindt het overigens betreurenswaardig dat informatie door raadsleden inzake dit onderwerp naar buiten is gebracht aangaande een niet openbare bijeenkomst over dit onderwerp. De college heeft weloverwogen gekeken hoe oost en west zich het beste laat inpassen. De waterrecreatie die zich de afgelopen jaren sterk heeft ontwikkeld, zal ernstig belemmerd gaan worden als er een lage brug komt. De berekeningen door de rijksoverheid zijn vaak op- en aftelsom men van de totale infrastructurele kosten die gemaakt zijn. De alternatieven zijn onderzocht en zijn op milieutechnische en natuurwaardetechnische gronden door het ministerie verder buiten het onderzoek gelaten. De gemeente Steenbergen heeft er voor gekozen, gebundeld in de Stichting A4, dat hoe dan ook de Zoomweg er komt. Hier was een ieder het over eens, totdat een keuze gemaakt moest worden. Doordat de raadsleden zich nu ook gaan uitspreken over andere gemeenten, ontstaan voor de voorzitter problemen om zich als burgemeester van Steenbergen geloofwaardig te maken. Het zijn niet alleen de vier gemeenten. Ook de Kamer van Koophandel, de landbouworgani saties, de werkgeversorganisaties, Transport Nederland en Nederland Distributieland zijn de organen die participeren in die Zoomweg. Met de nota die nu voor ligt heeft het college aangegeven, respect te hebben voor de raad indien die besluit tot een andere keuze. De voorzitter zegt de sociale en een aantal andere gevolgen niet te kunnen kwantificeren. Als er voor west wordt gekozen, dan zullen de verkeersproblemen voor Steenbergen groot zijn. Er zal een afweging gemaakt moeten worden. Bezwaren van vierhonderd mensen zullen worden afgewogen, door Rijkswaterstaat, het Kabinet en de Tweede Kamer, tegen de andere processen van natuur, ecologie en economie. Het advies van de gemeente Steenbergen zal eveneens meegewogen worden. Het college heeft in meerderheid gekozen voor oost op basis van de compenserende en mitigerende maatregelen. Graag zou de voorzitter zien dat er vanuit de raad een eensluidend standpunt naar voren komt. Dit standpunt kan dan worden voorgelegd aan de buurgemeenten. Op basis van die reacties zal de voorzitter laten weten hoe te denken over het voorzitterschap van de Stichting A4, de door de raad gemeende dubbele pet. De vergadering wordt voor vijf minuten geschorst. De VOORZITTER vraagt in tweede termijn een reactie van de raadsleden. De FLAMELING informeert of de kans dat de burgemeester bij de Stichting A4 blijft functioneren als voorzitter gering is geworden. Verder zegt de heer Flameling dat het betoog van mevrouw Baartmans de steun heeft van D66/Gemeentebelangen. Naar aanleiding van de opmerking van de heer Van Nieuwenhuijzen zegt de heer Flameling dat D66/Gemeentebelangen altijd voor west is geweest. Er is gevraagd om alle opties nog eens te onderzoeken. Dit heeft ertoe bijgedragen dat de onduidelijk alleen maar is toegenomen. De heer Flameling dankt de VVD voor hun westelijke keuze, tenzij geclausuleerd. Er zijn harde clausules gesteld door de VVD en door het college voor het doorgaan van het oostelijk tracé. De heer Flameling vraagt waar men condities kan stellen en hoe zij de zekerheid kunnen krijgen dat de drie aanvullende eisen worden vervuld met daarbij het financiële plaatje. De overige overheden kiezen voor oost zonder daarbij argumenten aan te geven. Argumenten voor oost, dat het voor de bevolking beter is en de vervoersbewegingen beter, worden zijn niet aangege ven. Goede argumenten voor oost ontbreken.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1995 | | pagina 74