13 Bij uw vergelijking van de voor- en nadelen van de verschillende tracés valt het ons verder op dat de voordelen van het oostelijke tracé en de nadelen van het westelijke tracé het hoogst scoren wat betreft kwantiteit. Wij zullen dus zelf maar kiezen voor de kwaliteit. Mijnheer de voorzitter, omdat de toekomstige A4 in hoofdzaak, zoals we nu kunnen beoordelen, een tansportas zal gaan worden, dus vergeleken met de verkeersas van de A16 en zal er dus dag en nacht zwaar verkeer over heen denderen, is dat iets wat zover mogelijk van woonwijken moet worden gehouden. Temeer daar het transport van probleemstoffen met een hoog gevaarrisico daar dan ook bij zal behoren. De hinder en het risico die dat met zich meebrengt maken het van de gekke om te kiezen voor een oostelijk tracé. De raad moet zich dus sterk maken om dat te verhinderen. Dat het oostelijke tracé korter is en een aanzienlijke besparing aan autokilometers oplevert is een steekhoudend argument als men geheel voorbij gaat aan het welzijn van de burgers van Steenber gen-Zuid, van Welberg, Noord-Oost etc. En een raad die daar voor kiest, die kiest ook voor blootstelling van duizenden burgers aan exorbitante geluidsoverlast, luchtverontreiniging, aantasting van het woongenot en last but not least ook nog aan het risico van een milieuramp op korte afstand als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen. De PvdA-fractie in de raad kiest daar uitdrukkelijk niet voor. Voor ons komt het welzijn van de burgers op de eerste plaats en omdat dat bij een keuze voor een oostelijke omleiding voor een groot deel van onze burgers in het geding komt. Zeer ernstig in het geding komt zelfs kiezen wij voor een westelijk tracé, omdat dat het minst belastend voor de Steenbergse bevolking zal zijn. En alle economische belangen die daardoor in het geding komen kunnen daar geen jota aan veranderen. De Zoomweg-noord mag en moet er komen, maar niet volgens het nu bekende oostelijke tracé. Het westelijke tracé, zelfs zonder tunnel of aquaduct, liever met, verdient veruit onze voorkeur. De keus van de PvdA is dus: een westelijke omleiding of variant via D32/S31/K31/H32.' De heer A. VAN ELZAKKER spreekt voor de Werknemerspartij, als aanvulling van mevrouw Baartmans, als volgt: 'Geachte voorzitter, De werknemerspartij heeft besloten om ook met de andere kant van de samenleving van gedachten te wisselen en hebben met de bedrijven welke gevestigd zijn op Reinierpolder I gesproken over de beste keuze oost of west. Namens de Werknemerspartij heb ik een bezoek gebracht aan 38 bedrijven, aldaar gevestigd en heb me op de hoogte laten stellen welke voorkeur deze bedrijven hebben. Uit deze gesprekken is het volgende naar voren gekomen: Bedrijven die samen goed zijn voor 976 zwaar transport per week volgen nu de route Burge meester van Loonstraat-Franseweg. Het bedrijfsleven op Reinierpolder I is van mening dat hier snel iets moet veranderen. Het bedrijfsleven op Reinierpolder I heeft om economische redenen unaniem gekozen voor een westelijke variant van de A4 en wel de S31 Het bedrijfsleven op Reinierpolder I heeft dit geheel vrijblijvend op papier gezet en mij gevraagd dit vanavond aan u te overhandigen en in de stukken te laten opnemen, hetgeen ik bij deze doe.' De VOORZITTER geeft aan dat de politieke partijen zich in de eerste ronde unaniem hebben uitgesproken voor een autosnelweg. De Milieufederatie wil alleen het knelpunt bij Halsteren, Klutsdorp, veranderen. De autosnelweg is een rijksaangelegenheid. De provincie heeft evenals de gemeente een advies uitgebracht. Steenbergen als gemeente wordt in de gelegenheid gesteld om ook een advies uit te brengen. Het is een rijksweg waar de ontbrekende schakel nog moet worden uitgevoerd. Het is een afweging van het ontbrekende stuk weg tussen Rotterdam en Antwerpen. Niemand zal dan ook ontkennen dat de A4 wordt aangelegd voor Steenbergen alleen. De A4 heeft een regionale functie voor het totale West-Brabantse bedrijfsleven en een nationale betekenis waar de weg Nederlandse steden met elkaar verbindt en vervolgens een internationale functie. Deze autosnelweg komt er alleen maar omdat de A16 vol zit. Waar de weg ook zal worden gelegd er zullen altijd nadelige gevolgen zijn. De A4 brengt de twee mainports, Rotterdam en Antwerpen, in een veiligere verbinding met elkaar. In Steenbergen is vanaf 1980 gezegd laten we een westelijke rondweg aanleggen. Inmiddels zijn er wijzigingen gekomen in de visie waar de A4 moet komen door de verandering van de structuur van Steenbergen. Het is echter een rijksaangelegenheid waar drie ministeries zich mee bezig houden, te weten Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Ministerie van VROM en het Ministerie van Economische Zaken. De studies waar de heer Flameling naar verwijst zijn afgevallen om milieutechnische redenen. Rijkswaterstaat en de ministeries hebben gekozen voor het oostelijk tracé. Hier zijn berekeningen op losgelaten. Als men kijkt naar de MER-rapportage, zit hierin een opschuiving van 100 meter van oost naar west. Als de A4 westelijk komt laat het rijksbeleid Steenbergen oostelijk liggen.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1995 | | pagina 73