13
Bij uw vergelijking van de voor- en nadelen van de verschillende tracés valt het ons verder op dat de
voordelen van het oostelijke tracé en de nadelen van het westelijke tracé het hoogst scoren wat
betreft kwantiteit. Wij zullen dus zelf maar kiezen voor de kwaliteit.
Mijnheer de voorzitter, omdat de toekomstige A4 in hoofdzaak, zoals we nu kunnen beoordelen, een
tansportas zal gaan worden, dus vergeleken met de verkeersas van de A16 en zal er dus dag en
nacht zwaar verkeer over heen denderen, is dat iets wat zover mogelijk van woonwijken moet
worden gehouden. Temeer daar het transport van probleemstoffen met een hoog gevaarrisico daar
dan ook bij zal behoren. De hinder en het risico die dat met zich meebrengt maken het van de gekke
om te kiezen voor een oostelijk tracé. De raad moet zich dus sterk maken om dat te verhinderen.
Dat het oostelijke tracé korter is en een aanzienlijke besparing aan autokilometers oplevert is een
steekhoudend argument als men geheel voorbij gaat aan het welzijn van de burgers van Steenber
gen-Zuid, van Welberg, Noord-Oost etc. En een raad die daar voor kiest, die kiest ook voor
blootstelling van duizenden burgers aan exorbitante geluidsoverlast, luchtverontreiniging, aantasting
van het woongenot en last but not least ook nog aan het risico van een milieuramp op korte afstand
als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen.
De PvdA-fractie in de raad kiest daar uitdrukkelijk niet voor. Voor ons komt het welzijn van de
burgers op de eerste plaats en omdat dat bij een keuze voor een oostelijke omleiding voor een groot
deel van onze burgers in het geding komt. Zeer ernstig in het geding komt zelfs kiezen wij voor een
westelijk tracé, omdat dat het minst belastend voor de Steenbergse bevolking zal zijn. En alle
economische belangen die daardoor in het geding komen kunnen daar geen jota aan veranderen.
De Zoomweg-noord mag en moet er komen, maar niet volgens het nu bekende oostelijke tracé. Het
westelijke tracé, zelfs zonder tunnel of aquaduct, liever met, verdient veruit onze voorkeur.
De keus van de PvdA is dus: een westelijke omleiding of variant via D32/S31/K31/H32.'
De heer A. VAN ELZAKKER spreekt voor de Werknemerspartij, als aanvulling van mevrouw
Baartmans, als volgt:
'Geachte voorzitter, De werknemerspartij heeft besloten om ook met de andere kant van de
samenleving van gedachten te wisselen en hebben met de bedrijven welke gevestigd zijn op
Reinierpolder I gesproken over de beste keuze oost of west.
Namens de Werknemerspartij heb ik een bezoek gebracht aan 38 bedrijven, aldaar gevestigd en heb
me op de hoogte laten stellen welke voorkeur deze bedrijven hebben.
Uit deze gesprekken is het volgende naar voren gekomen:
Bedrijven die samen goed zijn voor 976 zwaar transport per week volgen nu de route Burge
meester van Loonstraat-Franseweg.
Het bedrijfsleven op Reinierpolder I is van mening dat hier snel iets moet veranderen.
Het bedrijfsleven op Reinierpolder I heeft om economische redenen unaniem gekozen voor een
westelijke variant van de A4 en wel de S31
Het bedrijfsleven op Reinierpolder I heeft dit geheel vrijblijvend op papier gezet en mij gevraagd
dit vanavond aan u te overhandigen en in de stukken te laten opnemen, hetgeen ik bij deze doe.'
De VOORZITTER geeft aan dat de politieke partijen zich in de eerste ronde unaniem hebben
uitgesproken voor een autosnelweg. De Milieufederatie wil alleen het knelpunt bij Halsteren,
Klutsdorp, veranderen. De autosnelweg is een rijksaangelegenheid. De provincie heeft evenals de
gemeente een advies uitgebracht. Steenbergen als gemeente wordt in de gelegenheid gesteld om
ook een advies uit te brengen. Het is een rijksweg waar de ontbrekende schakel nog moet worden
uitgevoerd. Het is een afweging van het ontbrekende stuk weg tussen Rotterdam en Antwerpen.
Niemand zal dan ook ontkennen dat de A4 wordt aangelegd voor Steenbergen alleen. De A4 heeft
een regionale functie voor het totale West-Brabantse bedrijfsleven en een nationale betekenis waar
de weg Nederlandse steden met elkaar verbindt en vervolgens een internationale functie. Deze
autosnelweg komt er alleen maar omdat de A16 vol zit. Waar de weg ook zal worden gelegd er
zullen altijd nadelige gevolgen zijn. De A4 brengt de twee mainports, Rotterdam en Antwerpen, in
een veiligere verbinding met elkaar. In Steenbergen is vanaf 1980 gezegd laten we een westelijke
rondweg aanleggen. Inmiddels zijn er wijzigingen gekomen in de visie waar de A4 moet komen door
de verandering van de structuur van Steenbergen. Het is echter een rijksaangelegenheid waar drie
ministeries zich mee bezig houden, te weten Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Ministerie van
VROM en het Ministerie van Economische Zaken. De studies waar de heer Flameling naar verwijst
zijn afgevallen om milieutechnische redenen. Rijkswaterstaat en de ministeries hebben gekozen voor
het oostelijk tracé. Hier zijn berekeningen op losgelaten. Als men kijkt naar de MER-rapportage, zit
hierin een opschuiving van 100 meter van oost naar west. Als de A4 westelijk komt laat het
rijksbeleid Steenbergen oostelijk liggen.