11 Halsteren heeft ook gekozen voor haar eigen inwoners. Steenbergen zal op haar beurt, in de lijn van Halsteren en Dinteloord ook een keuze behoren te maken die is geënt op sociale aspecten en niet op economische gronden. Dankzij de aktiviteiten van de actiegroep Kies Best Kies West, de voorlichtingsavonden van Rijkswaterstaat, de besloten informatieavond in de burgerzaal, de trajectnota en de diverse inspraakreacties is de Werknemerspartij zich bewust van de gevolgen die een keuze voor oost of west met zich meebrengt. De Werknemerspartij richt zich in eerste instantie op de sociale aspecten van de gevolgen voor de trajectkeuze. Infrastructurele wijzigingen van deze grootte hebben namelijk nogal wat sociale gevolgen omdat de omstandigheden van alle betrokkenen enorme wijzigingen met zich meebrengt wat betreft het wonen, werken en recreëren. Wij noemen u een aantal sociale aspecten uit de studie van de Technische Universiteit te Delft en vergelijken de gevolgen per aspect voor zowel de keuze oost als west. De subjectieve verkeersveiligheid, hiermee wordt bedoeld hoe veilig of onveilig het verkeer door mensen wordt beleefd. Door de aanleg van de S31, de westelijke variant, verandert de subjectieve verkeersveiligheid met name op de Franseweg en Burgemeester van Loonstraat. In beide straten zal de veiligheids beleving enorm toenemen door de geringere verkeersintensiteiten, namelijk 1200 motorvoertui gen per etmaal in plaats van 4.500 bewegingen nu. Bij een oostelijke keuze stijgt de intensiteit tot 14.500 motorvoertuigen per etmaal, bij deze aantallen is het onmogelijk om nog te kunnen oversteken. De meerderheid van het college stelt wel een compenserende maatregel hiertegenover, maar wie garandeert ons dat deze zogenaamde zuidwestverbinding van Franseweg naar Zeelandweg-Oost er ook komt? Gevolgen voor het milieu. Bij een keuze voor oost zal met name in de Seringenlaan en Welberg, alsook op de Afgeslechte- dijk visuele hinder optreden. Bewoners van de Afgeslechtedijk kijken tegen een 7 meter hoog talud aan terwijl de Seringenlaanbewoners een geluidsscherm voor hun raam krijgen. De visuele hinder die optreedt bij een keuze voor west is, in vergelijking hiermee te verwaarlozen. Geluidshinder. Doordat bij een reconstructie van de N259 (de oostelijke variant) de geluidhinderwet overschre den mag worden zal er bij deze tracékeuze voornamelijk hinder optreden voor Steenbergen Zuid en Welberg. In een artikel over geluidswallen uit het vakblad voor het leefmilieu van de Heidemij. van juni 1995 spreekt Ir. Padmos, programmaleider geluidszaken van de dienst weg- en waterbouwkunde van Rijkswaterstaat als volgt: 'Bij nieuwe wegen gaan we er in eerste instantie vanuit deze zover mogelijk van de woningen af te leggen' einde citaat. Bij een keuze voor oost geldt dit niet, omdat deze niet als nieuwe weg wordt aangemerkt maar als reconstructie van de N259, waarbij dus, zoals eerder opgemerkt, de geluidshinderwet overschreden mag worden. Bij een keuze voor west mag deze geluidshinderwet niet worden overschreden, omdat dit geen reconstructie betreft maar de aanleg van een nieuw tracé. Uit de inspraakreactie van bijvoorbeeld de gemeente Rotterdam blijkt dat de A4 naast een regionale functie duidelijk een functie heeft op een hoger schaalniveau, de gemeente Rotterdam noemt de A4 een nationale as, en wijst er in hun reaktie op dat deze, voor Steenbergen belangrijke keuze, verbonden is met de A4 studie waarin Hoogvliet Klaaswaal als veelbelovend alternatief naar voren komt, waar overigens in de trajectnota nauwelijks aandacht aan besteed wordt en wat ook in de discussie in Steenbergen weinig wordt genoemd. De PTT Nederland spreekt zelfs, in diezelfde inspraakreactie, van een internationale verbinding tussen Amsterdam en Parijs. De consequenties van onze keuze zijn dus enorm! Dit wordt niet zomaar een weg, maar een van de belangrijkste Europese verbindingen tussen de grote Europese steden. Politieke gevolgen. Ten eerste heeft de keuze voor west gevolgen voor het lidmaatschap van de Stichting A4. Zoals de Bergse wethouder Janssen stelt in de regionale pers is het aan de Steenbergse gemeenteraad om uit te maken of onze burgemeester zijn dubbelrol kan en mag blijven spelen. De Werknemers partij wil hier duidelijk over zijn en vindt dat in deze zaak een zodanige verstrengeling van tegenstrijdige belangen plaatsvindt die niet ten dienste komen aan de gemeente Steenbergen dat de burgemeester zijn lidmaatschap van de Stichting A4 behoort op te zeggen. Ook vindt de Werknemerspartij dat de financiële bijdrage aan de Stichting A4 moet worden stopgezet.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1995 | | pagina 71