m i 10 In de totaliteit van afwegingen willen wij niet alleen kiezen voor een terugdringing van de automobi liteit binnen de bebouwde kom, maar evenzeer invulling geven aan een concept van een duurzame en veilige wegenstructuur voor Steenbergen. Voorzitter ik kom namens de fractie tot een standpuntbepaling en het uitbrengen van een advies. Alles wegende, spreken wij een voorkeur uit voor een oostelijke omleiding. Wij doen dat geclausuleerd met in achtneming van de navolgende voorwaarden: 1Variant K 32A bij Dassenberg heeft onze voorkeur, maar wellicht kan bij een nadere uitwerking van het plan bezien worden om ter plaatse tot een betere oplossing te komen. 2. Voorts spreken wij een voorkeur uit voor variant S32 - oostelijk van Steenbergen om vervolgens aan te sluiten bij D32 - onder de nadrukkelijke voorwaarden dat het college bij Rijkswaterstaat een ultieme poging doet te komen tot aanleg van een deels verdiepte ligging en de as van de rijstroken, voor zover mogelijk, in oostelijke richting worden opgeschoven. 3. Voorts aan te dringen op het ongemoeid laten van het huidige tracé van de rondweg en deze om te bouwen als een oostelijke verdeelweg. Tenslotte, en daarmee rond ik in eerste termijn af: Bij de provincie te claimen dat er gelijktijdig een zuidwestelijke randweg wordt aangelegd waardoor Steenbergen de beschikking krijgt over een oostelijke en westelijke randwegenstructuur, waardoor de kom van Steenbergen blijvend wordt ontlast van doorgaand verkeer. Voorzitter om tot een evenwichtige keuze te komen voor een voorkeursvariant heeft de VVD gekozen voor een zuivere en zakelijke benadering. De VVD heeft zich bij het maken van een keuze niet laten leiden door electorale overwegingen. De liberale visie op het besturen van een gemeente gaat uit van de vertegenwoordigende en niet van de directe democratie. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een raadsmeerderheid een politieke afweging maakt en voor west kiest met als leidend motief zo min mogelijk politieke averij op te lopen. De VVD fractie beschouwt dit als vluchtgedrag en onze ervaring is dat politiek opportunisme door de mondige kiezer wordt doorzien en wordt afgestraft.' De heer RASENBERG spreekt namens het CDA. Als gekeken wordt naar het beleid van rijkswaterstaat wordt geconstateerd dat bij de aanleg van wegen in de meeste gevallen woonkernen worden vermeden. Het zou dan ook logisch geweest zijn om een verbindingsautosnelweg aan te leggen tussen Bergen op Zoom en Dinteloord met daarbij de woonkernen te vermijden. Nu is een nota voorgelegd waarbij de woonkernen niet worden ontzien. Niet voor niets 26 variaties waaruit we een keuze kunnen maken. Het CDA denkt dat dit planolo gisch voor de verre toekomst ernstige gevolgen heeft, of het nu een oostelijk of een westelijk tracé zal zijn. Er moet vandaag een uitspraak gedaan worden voor een westelijk of een oostelijk tracé. Gelet op de belangrijkheid van het onderwerp heeft het CDA zich hierover nader gebogen. In de ledenvergadering van het CDA is unaniem gekozen voor een westelijk tracé. De reden hiervoor waren: Het belang van een groot aantal inwoners van de gemeente Steenbergen. De ontsluiting van het industrieterrein dat westelijk is gelegen van Steenbergen. Het verkeer vanuit Zeeland kan aansluiten op de westelijke tracé. Er zullen veel minder problemen zijn met milieu en geluid. Een noordweg om west en noord. De keuze van CDA is gevallen op het traject D32/S31/K31 en H32A. Mevrouw Baartmans van de Werknemerspartij bespreekt de sociale gevolgen en de politieke gevolgen. Haar fractiegenoot zal ingaan op de economische gevolgen. Mevrouw BAARTMANS spreekt als volgt: 'Steenbergen zal een keuze moeten maken inzake het traject Zoomweg Noord, al bekruipt je gaandeweg het gevoel dat de keuze die wij, als gemeenteraad van Steenbergen, maken nauwelijks van invloed zal zijn op de beslissing van de minister. Immers, de provincie heeft ook een advies uitgebracht en gemeenten die het aangaan kiezen allen voor oost. De keuze van de gemeente Dinteloord bijvoorbeeld voor de oostelijke variant is gemotiveerd door het argument dat deze keuze het best is voor de burgers van Dinteloord; minste geluidshinder, minste woningsloop en geen aantasting van het natuurgebied.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1995 | | pagina 70