9 Een studie verricht door en onder verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat, die middels een aantal keuzevarianten aangeeft hoe de ontbrekende schakel in de hoofdtransportas van de A4 tussen Bergen op Zoom en Dinteloord kan worden aangelegd. Voorzitter er is voor de VVD veel aangelegen om aan de werkgelegenheidsontwikkelingen voldoende impulsen te geven. Een belangrijke randvoorwaarde hierbij is het optimaliseren van de hoofdinfra structuur zonder welke de economisch gunstige ontwikkelingen, die we als gemeente beogen, onvoldoende van de grond zullen komen. Kortom we dienen te streven naar een integrale aanpak. Dat is ook de reden waarom de VVD kiest voor de aanleg van het autosnelwegalternatief tussen Bergen op Zoom en Dinteloord. Wij zijn van mening dat de aanleg, de ontbrekende schakel van 16 km lengte, aansluitende op de reeds gerealiseerde delen van de Zoomweg daarmee zal voldoen aan de normale aan een hoofdtransportas te stellen eisen. Vervolgens komt de principekeuze aan de orde of voor een oplossing gekozen dient te worden middels een westelijk of een oostelijk tracé van de A4. Alhoewel het college van burgemeester en wethouders in meerderheid voorstander blijft van het oostelijk tracé - zo schrijven burgemeester en wethouders aan de raad - hebben wij, aldus het college, naar aanleiding van de discussie besloten om deze keuze aan de raad voor te leggen. Nu doet zich het merkwaardige feit voor dat er sinds vanavond een derde wethouder is aangetre den. Voorzitter, denkbaar is dat de vlag de lading niet meer dekt, omdat wellicht de krachtsver houding in het college is gewijzigd. Voorzitter graag verneem ik hierover straks het collegestand punt. De VVD is er zich maar al te goed van bewust dat door de realisering van de hoofdwegenstructuur - welke realisering ook plaatsvindt - het grondgebied rond Steenbergen hoe dan ook te maken gaat krijgen met zware landschappelijke ingrepen die door een aantal inwoners van Steenbergen buitengewoon storend wordt ervaren. Daarover geen misverstand. Om tot een verantwoorde keuze te komen wil de VVD een aantal punten nader beschouwen. Wij vinden het niet acceptabel om de aansluiting van de regionale verbindingen op de A4 via het lokale wegennet danwel via het regionale wegennet door de bebouwde kom van Steenbergen tot stand te brengen. Het onderliggende wegennet dient ontlast te worden en niet belast of zelfs extra belast. Derhalve zullen wij bij het bepalen van een standpunt rekening moeten houden met wat op den duur de beste resultaten zal opleveren voor het lokale wegennet binnen de bebouwde kom. Bij een keuze van een oostelijke variant zullen de nodige maatregelen getroffen moeten worden ten behoeve van de regionale - en lokale weginfrastructuur. Bijvoorbeeld, als gekozen wordt voor deze oostelijke oplossing wijzen berekeningen uit dat in 2010 op de Franseweg en de Burgemeester van Loonstraat maximaal tussen de 3.000 en 4.000 auto's per etmaal zullen rijden. Wordt gekozen voor een westelijke tracé, dan zal er geen zuidwestelijke randweg worden aangelegd. Berekeningen geven aan dat dan op de Franseweg onaanvaardbare hoge verkeersintensiteiten zullen optreden welke vergelijkbaar zijn met de huidige intensiteit op de Halsterseweg. Concluderend mogen we stellen dat dit soort situaties zoals in Halsteren absoluut voor Steenbergen onaanvaardbaar zijn. Wij hebben de overtuiging dat met een aanvullende zuidwestelijke randweg de beste voorwaarden worden geschapen om Steenbergen blijvend te ontlasten van het doorgaand verkeer door de bebouwde kom. Wij vinden dit van fundamentele betekenis voor de verkeersveiligheid en voor een verdere uitbouw van het voorzieningen- en verzorgingsniveau van Steenbergen, waarbij in voorwaarde scheppende zin de middenstand de nodige ontplooiingskansen wordt geboden. Een ander punt van overweging voor de VVD fractie is om te bezien bij welke variant onze gemeente het minst wordt geblokkeerd in haar stedelijke uitleg en reeds bestaande en in gang gezette ontwikkelingen het minst worden gefrustreerd. Voorzitter ruimtelijke planning vraagt een lange termijn-visie. Voorts achten wij het wenselijk dat zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de opvattingen van alle betrokkenen in het gebied en ik dan noem de onderscheidene gemeenten, de vertegenwoordigende lichamen, de Kamer van Koophandel en de Provincie. Op basis van een eensluidend oordeel kan de minister een breed gedragen advies over het voorgestelde tracé geven. Hoe zeer wij ook een afwijkend standpunt op onze visie respecteren, achten wij het in dit stadium van advisering aan de Minister van wezenlijk belang tot een uniform advies in de regio te komen. Hierdoor wordt voorkomen dat we bij de besprekingen met het Rijk over compenserende en mitigerende maatrege len en in de onderhandelingen met de Provincie over een flankerend beleid onszelf isoleren. Dat zou onze onderhandelingspositie alleen maar verzwakken.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1995 | | pagina 69