4
Rijkswaterstaat heeft in de trajektnota berekend dat een oostelijke autosnelweg leidt tot een
toename met 3.500 auto's en vrachtauto's per dag, terwijl een westelijke autosnelweg juist leidt tot
een afname met 9.000 auto's en vrachtauto's per dag. Een door de burgemeester aangekondigd
onderzoek zal hier weinig aan kunnen veranderen. Halsterse toestanden op Franseweg en Burge
meester van Loonstraat? Ja, maar dan wel bij de oostelijke variant en niet bij de westelijke!
Vervoer gevaarlijke stoffen. Met de oostelijke variant kiest de gemeente doelbewust voor een risico
overschrijding van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Aangezien de Zoomweg de belangrijkste
verbinding zal worden tussen Rotterdam en Antwerpen, kan iedereen nagaan wat dit betekent. Dag
en nacht zullen vrachtwagens met gevaarlijke stoffen door het woongebied denderen. Bij een
ongeluk is de ramp niet te overzien, daar kunt u gif op innemen!
Vraag aan het college: 'Hoe zit het met het geplande tracé dat vanaf de Beneluxtunnel wordt
doorgetrokken naar de A29? Komen alle gevaarlijke stoffen uit Botlek en Europoort dan ook nog
eens langs Steenbergen?'
Kosten van de tracévoorstellen. Navraag bij Rijkswaterstaat heeft ons gisteren het volgende geleerd:
De geplande brug over de Vliet in het westelijk tracé kost circa 12 miljoen. Een tunnel onder de Vliet
komt op circa 100 miljoen. Totale meerkosten voor het westelijk tracé met tunnel: 88 miljoen. Het
oostelijk tracé, zoals ontworpen door Rijkswaterstaat, is 20 miljoen duurder dan het westelijk tracé.
Verdiepte aanleg van het oostelijk tracé over 3 kilometer (zoals b&w wil) kost circa 135 miljoen
extra. De door burgemeester en wethouder gewenste randweg-west kost ongeveer 35 miljoen.
Totale meerkosten voor een verdiept oostelijk tracé met randweg-west: 20 35 135 190
miljoen! Conclusie: Het door burgemeester en wethouder gewenst oostelijke tracé is daarmee ruim
100 miljoen duurder dan een westelijk tracé met tunnel.
De race is nog lang niet gelopen. Van college, VVD en CDA verwachten wij een grondige kwantita
tieve onderbouwing van hun keuze voor het oostelijk tracé. Wij vragen onze medestanders voor een
westelijk tracé, te weten Werknemers Partij Steenbergen, PvdA en voor zover wij weten ook
D66/Gemeente Belangen met kracht vast te houden aan hun standpunt. Daar zijn overtuigende
argumenten genoeg voor.
Tot slot verzoeken wij de sekretaris om deze verklaring op te nemen in de notulen.'
De VOORZITTER geeft aan dat het hier gaat om rijksbeleid. De gemeenteraad van Steenbergen zal
in zijn vergadering van 29 juni 1995 een standpunt innemen. De gemeenten kunnen bij het rijk
reageren tot 28 juli 1995. Voor de burgers geldt een termijn tot 21 april 1995. Tot en met 31 maart
1995 kan men schriftelijk aangeven, of men gebruik wenst te maken van de inspraakmogelijkheid
die gegeven wordt in Halsteren op 18 april 1995.
De problematiek van de tracékeuze is in een versnelling gekomen doordat een anonieme groep bij
een aantal burgers van Steenbergen een brief in de bus heeft gestopt. De politiek reageerde hierop
via de krant.
In de tachtiger jaren stond de raad een westvariant voor. In 1982 bekrachtigd met een motie. Die is
nooit geaktualiseerd. Thans is er een nieuw ijkpunt. Rijkswaterstaat heeft een MER-rapportage
uitgebracht en een tracéstudie. Met Rijkswaterstaat, de provincie en andere overheden wordt
onderzocht hoe het beste een oost- of een westvariant gehanteerd kan worden.
Bij de ingekomen stukken onder IV. 17 heeft de raad gelegenheid verder over dit onderwerp te
spreken.
3. BEËDIGING NIEUW RAADSLID
In handen van de VOORZITTER legt de heer A.J. Maas de zuiverings- en ambtseed af.
De VOORZITTER feliciteert de heer A.J. Maas met zijn benoeming tot gemeenteraadslid van
Steenbergen. Hij stelt iedereen in de gelegenheid de heer Maas geluk te wensen. Hij schorst daartoe
de vergadering om 19.50 uur. De VOORZITTER heropent de vergadering om 19.53 uur.
De VOORZITTER spreekt de hoop uit dat de heer Maas een goede bijdrage kan leveren aan het
funktioneren van de gemeenteraad en het besturen van de stad en dat de heer Maas daar zelf een
stuk plezier aan mag beleven.