3 1. OPENING De VOORZITTER opent de vergadering en heet allen welkom. Hij vraagt of hij, gezien de grote publieke belangstelling, de publieksrondvraag direkt na de opening aan de orde mag stellen. De raad stemt hiermee in. 2. RONDVRAAG PUBLIEKE TRIBUNE Namens de aktiegroep 'KIES BEST, KIES WEST' spreekt de heer Van den Berg als volgt: 'Het tweemanscollege van burgemeester en wethouder is er tot nu toe niet in geslaagd om bewoners van Steenbergen te overtuigen van de juistheid van hun aanpak met betrekking tot de tracékeuze van de Zoomweg. Burgers voelen zich bij dit beleid niet veilig en hebben daarom aktiegroepen gevormd, die zich inmiddels hebben gebundeld tot de aktiegroep 'KIES BEST, KIES WEST'. Burgemeester en wethouder hebben met hun notitie ten behoeve van de commissievergadering van 16 maart jongstleden een kans laten liggen om hun visie helder en overtuigend te presenteren. De notitie is summier, eenzijdig en naar een vooraf gewenste uitkomst toegeschreven. De VVD denkt daar blijkbaar anders over en heeft zijn waardering uitgesproken over de doorzichtig heid van deze b&w-notitie. Ook het CDA kan er blijkbaar goed mee uit de voeten. Bewoners zijn echter van oordeel dat de onderbouwing van de tracékeuze lang niet alle relevante beleidsaspekten bevat. Ook tegenover de gevoerde procedure staan bewoners bijzonder kritisch. Dit heeft geleid tot een vertrouwensbreuk tussen bewoners en het college. Dit vertrouwen kan en moet worden hersteld door een open aanpak, een volledige onderbouwing van alle argumenten en een tijdpad, waarbij discussies en beslissingen niet tot aan of zelfs in de vakantie worden doorgescho ven. Bewoners mogen bestuurders aanspreken op een integere aanpak. College, VVD en CDA hebben hun voorkeur voor een oostelijk tracé voornamelijk gebaseerd op economische argumenten. Het gaat daarbij om rekreatieve belangen, te weten de toegang van grote zeiljachten tot de haven en om agrarische belangen, te weten een plan voor een kassengebied. Echter, ook met motorjachten en kleinere zeilschepen zijn Steenbergse haven en economie gediend. Als deze motorjachten en kleinere zeilschepen zouden worden vervangen door grote zeiljachten rijst de vraag wat hiervan de economische meerwaarde is. Het Economisch Instituut van de Erasmus Universiteit bijvoorbeeld zou dit kunnen onderzoeken en kwantificeren. Hetzelfde kan geschieden met de werkgelegenheid die volgens het CDA verloren zal gaan als het geplande westelijke kassengebied wordt doorsneden. Een onderbouwing van economische aspekten is onontbeerlijk voor een realistische afweging. Vraag: Maakt het westelijk tracé geen uitbreiding van het bedrijvenpark mogelijk? En wat heeft dat voor effekten op de Steenbergse economie en werkgelegenheid? College, VVD en CDA redeneren als volgt: 'Als het Rijk de prijs voor een tunnel of een beweegbare brug ten behoeve van grote zeilschepen niet wil betalen (omdat immers wordt voldaan aan landelijke rekreatienormen) dan kiezen wij voor de oostelijke variant en laten wij daarmee bewoners die prijs betalen'. Burgers draaien op voor de grootzeilwaan! Aansluiting met Halsteren. Gesteld wordt dat door de betrokken gemeenten een eensgezind standpunt omtrent een voorkeurstracé dient te worden ingenomen. Antwoord: Het is belangrijk dat iedereen beseft dat Rijkswaterstaat de tracévoorstellen zodanig heeft ontworpen dat de keuze van Steenbergen voor een westelijk tracé naadloos kan aansluiten op het door Halsteren gewenst oostelijke tracé. Afgeleide verkeersstromen. De westelijke variant zou volgens de burgemeester leiden tot 'Halsterse toestanden' op Franseweg en Burgemeester van Loonstraat.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1995 | | pagina 23