11
Zijn de middelen dan nog onvoldoende dan is het aan de raad om te bepalen of er extra geld vanuit
de algemene middelen moet worden betrokken.
Aangaande de voorlichting. De mensen die onder de doelgroep vallen krijgen een individuele intake.
Daar zal hen zeker heel nadrukkelijk worden gewezen op de mogelijkheden en de onmogelijkheden
van deze nieuwe wetgeving. Met name voor de categorie onder c. Dit zijn wel uitzonderingen.
Voor de nieuwe mensen die gebruik moeten gaan maken van deze wetgeving zal de voorlichting zo
adequaat en duidelijk mogelijk in gewone mensentaal gegeven moeten worden. Het buro sociale
zaken voldoet daaraan.
Wat betreft de formulering dat de commissie instemt met het voorstel. De commissie zou akkoord
gaan met het voorstel als het college in overweging zou nemen de gemaakte opmerkingen in het
voorstel te verwerken. Die veranderingen heeft het college doorgevoerd en vandaar de gebruikte
formulering.
Het raadplegen van de PLUG. Het college acht het werk dat geleverd wordt door de vrijwilligers van
de PLUG hoog. Het college is daar blij mee. De PLUG krijgt er subsidie voor via de welzijnsplanning.
Het uitstroombeleid echter is een stuk specifiek beleid waar de gemeenteraad voor verantwoordelijk
is. In de commissie en de raad wordt de discussie gevoerd met de raadsleden hoe zij er zelf over
denken.
Bij de evaluatie zal het college wel gebruik maken van de PLUG. Zij staan dichter bij een aantal
uitkeringsgerechtigden dan het buro sociale zaken. Er is nu eenmaal een drempel.
Ten aanzien van punt b. Ook de WETHOUDER verwacht dat er nieuwe projekten opgezet zullen
moeten worden. Er zal zeer inventief moeten worden gewerkt. Heel sociaal Nederland wacht op het
advies van de commissie van Dijk. Daarna zullen er snel spijkers met koppen worden geslagen. Dan
zal ook wellicht meer geld vrijkomen via andere instellingen om nieuwe projekten op te starten.
De samenwerking met Nieuw Vossemeer en Dinteloord c.a. zal nadrukkelijk worden gezocht. De
kontakten zijn inmiddels gelegd via de bureauchef en de hoofden van sociale zaken.
De voorstellen zullen binnen 4 maanden op tafel liggen antwoordt de WETHOUDER mevrouw
Baselier.
Wat betreft haar opmerking over de mensen met zorgtaken. Het is zeker en vast niet de bedoeling
van het college dat daar een heksenjacht op gevoerd zal gaan worden. Er zal een sociaal beleid in de
gemeente Steenbergen gevoerd blijven worden. De WETHOUDER heeft daar alle vertrouwen in.
De heer VAN REUEN stelt nog eens dat de voorlichting, gezien de doelgroep die moet worden
bereikt, zeker in goed begrijpelijke taal moet worden gedaan. Misschien kan de voorlichting aan de
commissie worden voorgelegd?
De VOORZITTER merkt op dat wetteksten vaak moeilijk kunnen worden verpopulariseerd. Er wordt
wel extra aandacht aan besteed.
Wethouder HEIJMANS wijst op de individuele benadering van het totale bekende cliëntenbestand.
Zij krijgen een mondelinge toelichting en voorlichting. Dit wordt in begrijpelijke taal gedaan.
Er komt ook een folder. Wellicht kan deze voor de commissie welzijn ter inzage worden gelegd. Ten
aanzien van de voorlichting voor toekomstige cliënten wordt ook de PLUG ingeschakeld.
Wat betreft de persoonlijke benadering. Mevrouw BASELIER gaat er vanuit dat in de nadere
voorstellen een stappenplan opgenomen wordt hoe het beleid uitgevoerd gaat worden. Met
heroriënteringsgesprekken wordt snel het doel voorbijgeschoten.
De WETHOUDER meent dat die angst terecht vanuit het verleden voortkomt. Voor de toekomst is
die angst niet meer noodzakelijk. Er worden geen heroriënteringsgesprekken gehouden. De
individuele benadering is verkozen voor het cliëntenbestand wat er nu is. Het college staat geen
heksenjacht na.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
VASTSTELLING AANVRAAG VERVOLGBIJDRAGEREGELING ONTWIKKELING GEMEENTELIJK
MILIEUBELEID
De heer REIJNDERS merkt op dat D66/Gemeente Belangen zeer benieuwd is naar de uitwerking van
het milieu-uitvoeringsplan 1995 t/m 1999.