11 Zijn de middelen dan nog onvoldoende dan is het aan de raad om te bepalen of er extra geld vanuit de algemene middelen moet worden betrokken. Aangaande de voorlichting. De mensen die onder de doelgroep vallen krijgen een individuele intake. Daar zal hen zeker heel nadrukkelijk worden gewezen op de mogelijkheden en de onmogelijkheden van deze nieuwe wetgeving. Met name voor de categorie onder c. Dit zijn wel uitzonderingen. Voor de nieuwe mensen die gebruik moeten gaan maken van deze wetgeving zal de voorlichting zo adequaat en duidelijk mogelijk in gewone mensentaal gegeven moeten worden. Het buro sociale zaken voldoet daaraan. Wat betreft de formulering dat de commissie instemt met het voorstel. De commissie zou akkoord gaan met het voorstel als het college in overweging zou nemen de gemaakte opmerkingen in het voorstel te verwerken. Die veranderingen heeft het college doorgevoerd en vandaar de gebruikte formulering. Het raadplegen van de PLUG. Het college acht het werk dat geleverd wordt door de vrijwilligers van de PLUG hoog. Het college is daar blij mee. De PLUG krijgt er subsidie voor via de welzijnsplanning. Het uitstroombeleid echter is een stuk specifiek beleid waar de gemeenteraad voor verantwoordelijk is. In de commissie en de raad wordt de discussie gevoerd met de raadsleden hoe zij er zelf over denken. Bij de evaluatie zal het college wel gebruik maken van de PLUG. Zij staan dichter bij een aantal uitkeringsgerechtigden dan het buro sociale zaken. Er is nu eenmaal een drempel. Ten aanzien van punt b. Ook de WETHOUDER verwacht dat er nieuwe projekten opgezet zullen moeten worden. Er zal zeer inventief moeten worden gewerkt. Heel sociaal Nederland wacht op het advies van de commissie van Dijk. Daarna zullen er snel spijkers met koppen worden geslagen. Dan zal ook wellicht meer geld vrijkomen via andere instellingen om nieuwe projekten op te starten. De samenwerking met Nieuw Vossemeer en Dinteloord c.a. zal nadrukkelijk worden gezocht. De kontakten zijn inmiddels gelegd via de bureauchef en de hoofden van sociale zaken. De voorstellen zullen binnen 4 maanden op tafel liggen antwoordt de WETHOUDER mevrouw Baselier. Wat betreft haar opmerking over de mensen met zorgtaken. Het is zeker en vast niet de bedoeling van het college dat daar een heksenjacht op gevoerd zal gaan worden. Er zal een sociaal beleid in de gemeente Steenbergen gevoerd blijven worden. De WETHOUDER heeft daar alle vertrouwen in. De heer VAN REUEN stelt nog eens dat de voorlichting, gezien de doelgroep die moet worden bereikt, zeker in goed begrijpelijke taal moet worden gedaan. Misschien kan de voorlichting aan de commissie worden voorgelegd? De VOORZITTER merkt op dat wetteksten vaak moeilijk kunnen worden verpopulariseerd. Er wordt wel extra aandacht aan besteed. Wethouder HEIJMANS wijst op de individuele benadering van het totale bekende cliëntenbestand. Zij krijgen een mondelinge toelichting en voorlichting. Dit wordt in begrijpelijke taal gedaan. Er komt ook een folder. Wellicht kan deze voor de commissie welzijn ter inzage worden gelegd. Ten aanzien van de voorlichting voor toekomstige cliënten wordt ook de PLUG ingeschakeld. Wat betreft de persoonlijke benadering. Mevrouw BASELIER gaat er vanuit dat in de nadere voorstellen een stappenplan opgenomen wordt hoe het beleid uitgevoerd gaat worden. Met heroriënteringsgesprekken wordt snel het doel voorbijgeschoten. De WETHOUDER meent dat die angst terecht vanuit het verleden voortkomt. Voor de toekomst is die angst niet meer noodzakelijk. Er worden geen heroriënteringsgesprekken gehouden. De individuele benadering is verkozen voor het cliëntenbestand wat er nu is. Het college staat geen heksenjacht na. De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel. VASTSTELLING AANVRAAG VERVOLGBIJDRAGEREGELING ONTWIKKELING GEMEENTELIJK MILIEUBELEID De heer REIJNDERS merkt op dat D66/Gemeente Belangen zeer benieuwd is naar de uitwerking van het milieu-uitvoeringsplan 1995 t/m 1999.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1995 | | pagina 19