4
10
15. TOETSINGSKADER VOOR INVULLING CAI-CAPACITEIT
De heer IJZERMANS kan mededelen dat op grote schaal op proef decoders geplaatst gaan worden.
De decoders zullen worden bediend via de satelliet. Slaagt de proef dan zullen de decoders op grote
schaal worden ingevoerd. Een aanzienlijke prijsdaling zal het gevolg zijn. De voorzitter kan dit
mogelijk meenemen naar een volgend overleg van het Regionaal Platform voor CAI-aangelegenhe-
den.
De VOORZITTER neemt hier nota van.
De heer REIJNDERS merkt op dat het naar het CAI-overleg toe duidelijk dient te zijn dat vanuit de
raad gepleit wordt vóór de aanschaf van de decoders. Gezien de tariefinkomsten zal de PNEM zelf
misschien niet zo veel druk uitoefenen om de decoders te plaatsen.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
16. UITSTROOMBELEID
De heer VAN REUEN deelt mede dat de PvdA zich geheel kan vinden in het voorstel. Zijn fraktie
plaatst opmerkingen bij de punten c, d en f.
Punt c. Naar aanleiding van de discussie in de commissie heeft zijn fraktie gekonstateerd dat er wat
mogelijkheden zijn om wat extra's te doen voor de problematische uitkeringstrekkers. Dit moet goed
worden vertaald bij punt f. de voorlichting, zeker naar die specifieke groep toe.
Ten aanzien van punt d. Zijn fraktie hoopt dat het budget voldoende zal zijn. Zou blijken dat voor
een goede, adequate aanpak van het probleem het budget te laag is dan dient verhoging van het
budget uit de algemene middelen bespreekbaar te zijn.
De Werknemers Partij Steenbergen maakt bezwaar tegen de zin; 'De commissie welzijn kan zich
verenigen met dit voorstel'. Dit was niet het geval, aldus mevrouw BAARTMANS. Het betrof slechts
een meerderheid.
Wat betreft punt c. Op welke manier wordt getoetst of de bevoegdheid goed wordt toegepast?
Haar fraktie vindt het verder jammer dat er vooraf geen overleg is gevoerd met de belangengroepen
verenigd in de PLUG.
De heer H. VAN ELZAKKER merkt op dat het CDA akkoord is met het voorstel.
Wat betreft punt b. Het college stelt op bladzijde 6 dat zoveel mogelijk gebruik moet worden
gemaakt van de bestaande projekten. Hij tekent hierbij aan dat vermoedelijk een geheel nieuw beleid
zal moeten worden ontwikkeld. De financiële situaties die voor de Gewestelijke Arbeidsbureaus gaan
gelden, er wordt flink op beknibbeld, zorgen ervoor dat het problematisch wordt.
Ten aanzien van punt d. Als blijkt dat het budget niet toereikend is voor de onder b genoemde
projekten of als uitbreiding van personeel nodig zou zijn dan ziet het CDA graag dat in samenwer
king met de gemeenten Dinteloord c.a. en Nieuw Vossemeer de middelen daarvoor vrij gemaakt
worden.
Mevrouw BASELIER deelt mede dat D66/Gemeente Belangen zich geheel kan vinden in het voorstel.
Haar fraktie heeft nog wat aanvullingen.
Punt b. Is nader aan te geven wanneer de voorstellen tegemoet kunnen worden gezien?
Punt d. Over welke termijn zal het uitstroombeleid gevoerd gaan worden?
Punt f. Hoe gaat de voorlichting geschieden? Dit zou haar fraktie graag terugzien in de nadere
voorstellen die gaan komen. D66/Gemeente Belangen dringt er op aan om dat in een duidelijke en
begrijpelijke taal te doen naar de groep die daar straks mee te maken krijgt.
Haar fraktie vraagt ook, om als de nieuwe bijstandswet haar intrede doet toch zeker in de eerste
periode geen heksenjacht te openen op mensen die zorgtaken hebben met kinderen vanaf 6 jaar.
Haar fraktie vraagt deze mensen op een goede manier toe te leiden naar hetgeen met dit plan wordt
beoogd.
Wethouder HEIJMANS merkt op dat drie partijen hebben laten doorklinken bereid te zijn meer geld
uit te trekken voor dit beleid als het budget ontoereikend zou zijn. Het college verwacht het eerste
jaar een beleid te ontwikkelen dat ook succes zal hebben. Maar pas na een jaar is bekend of een
aantal mensen uit de bijstand doorgestroomd is naar de reguliere arbeidsmarkt. De besparing die
daardoor optreedt zal ook voor dit beleid worden aangewend.