A 14 Het college heeft ook ingezien dat het een maatregel is die ingrijpt in de vrijheid van mensen om zelf het bedrag te kunnen besteden. Hier is wel degelijk rekening mee gehouden. Het feit dat er f 208,- van de betrokkenen zelf gevraagd wordt is geen korting, men wordt in natura uitbetaald. Het is de vraag of met de afkalvende regelingen de mogelijkheden van een eigen auto binnen 10 jaar nog blijven bestaan. Daarom wil het college het systeem een kans geven. Als stimulans biedt het college f 416,- als extra vervoersvoorziening aan. Een heel ruim gebaar. De discussie loopt ook in de andere gemeenten. Het ziet er naar uit dat het gehele gewest in grote lijnen met het KAPs zal instemmen. Alleen de financiering ervan is op een gegeven moment verschil lend. In het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten heeft het college ingestemd met een verruiming van 1 V2X het norminkomen naar 2.0. Het college kan niet worden verweten dat hij richting WVG zich heel hard opstelt. De doelgroep is zelfs uitgebreid. Die kan ook gebruikmaken van het KAPs. Het is een systeem wat voor de toekomst een kans zou moeten hebben. Gehoord hebbende alle opmerkingen, ook in de commissie welzijn en de discussies die er geweest zijn zal het college na de proefperiode het primaat ter discussie willen stellen. De gelden die de mensen krijgen mogen dan zelf besteed worden. Doet het college dit nu dan zou het KAPs niet van de grond kunnen komen. Wordt 5 jaar gewacht dan heeft geen enkele gemeente nog voorzieningen om het KAPS een kans te geven. Het is verder voor een WVGer ook prettig om zelf eens te kunnen beslissen of men wil worden vervoerd worden zonder afhankelijkheid van naasten. De vrijheid waarover mevrouw BAARTMANS sprak. Er kunnen problematische ritten bij zijn. Maar de f 208,- is zeker niet het bedrag dat wordt uitgekeerd. Er is een keuzevrijheid. Het grootste gedeelte van het bedrag kan men zelf besteden. Het is een proef. Men krijgt in feite f 416,- aan ritten er bij. Het POG zag alleen een probleem in het belemmeren van het primaat. Voor het overige juichen zij het voorstel toe, omdat het naar de toekomst toe een voorziening is die een kans moet krijgen. Als uit de evaluatie blijkt dat het heel slecht uitgepakt heeft dan dient onmiddellijk gestopt te worden met deze zaak. Wat betreft het gestelde door de heer Van Elzakker. De gemeenten die hun zelfstandigheid gaan verliezen en misschien sympathieke gebaren maken naar de toekomst toe die zij niet waar kunnen gaan maken. De WETHOUDER heeft daar grote moeite mee. Aangaande de toekomstige partnergemeenten. In Dinteloord is de materie nog volop in discussie. Het college staat achter het KAPs. 19 December komt het KAPs daar in de raad aan de orde. In Nieuw-Vossemeer komt vanavond het KAPS aan de orde in de raad. Ook hier staat het college achter het KAPs. Het college meent dat dit systeem een kans zou moeten hebben voor 2 jaar om te proberen. Het zou heel duidelijk in een behoefte kunnen voorzien vooral op de toekomst gericht. De heer VAN REUEN herhaalt zijn vraag of de WVG-gerechtigde na de proefperiode nog verplicht is om deel te nemen aan het systeem. De heer LAMBERS merkt dat zijn fraktie en het college het niet op alle punten eens kunnen worden. Hij informeert nog naar de visie van het college op de werkgelegenheidsaspekten binnen de gemeente en de effekten op de Plusbus. Voor het overige stelt hij helaas vast dat een meerderheid het college in zijn voorstel zal steunen. De heer GORISSEN las dat in de brief van de WVG-werkgroep bij het vierde gesproken wordt over 827 kilometer met het KAPs wat f 1.670,- 827 zou zijn. Moet dit niet zijn f 624,- 827? Men komt dan uit op een kilometerprijs van f 0,75. De wethouder heeft ook gezegd dat de vergoeding van f 1.670,- mogelijk niet in stand kan worden gehouden in de toekomst. Dat heeft de gemeente zelf in de hand. De gemeente mag zelf het budget vaststellen. De heer GORISSEN hoopt dat de gemeente aan het bedrag van f 1.670,- vast zal kunnen houden. In reaktie op het uitvoerige betoog van de wethouder zegt mevrouw BAARTMANS dat de Werknemers Partij Steenbergen tegen het voorstel stemt.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1995 | | pagina 118