12 Geconstateerd moet worden, dat de gedurende die vergadering genoemde lege vlek in de regio allang niet meer zo klein is. Hierover bestaat nog geen volledige duidelijkheid, maar wel staat vast dat in de zuidwesthoek gemeenten de discussie nog in volle gang is. In Huijbergen is het volledige voorstel door het college terug genomen. Van onze nabuurgemeente en fusiepartner Dinteloord weten we het nog niet, omdat het voorstel daar nog niet in de commissie en raad is geweest. Wij denken, dat het belangrijker is om een goed besluit te nemen, dan om in te stemmen met een slecht voorstel, alleen maar om in het Gewest de monniken gelijke kappen te laten dragen. Dit is niet de eerste keer, dat vastgesteld moet worden dat de gemeentebestuurders door het Gewest voor het blok worden gezet. De raad van de gemeente Wouw verwerpt de KAPs-regeling zoals voorgesteld door het Gewest. Dan de inhoudelijke beoordeling. De VVD vindt, dat iedere gebruiker van de WVG-regeling zelfstandig moet kunnen beslissen op welke wijze hij in zijn vervoer voorziet. Juist zij die al wat langer op de regeling zijn aangewezen, weten, dat zij nu nog maar de helft ontvangen van het bedrag dat oorspronkelijk uit de AAW hiervoor beschikbaar was. De "bruikleenauto van het GAK" is al helemaal een voorziening uit de grijze oudheid. Met de overdracht van de AAW-gelden naar de lagere overheden, zijn de mogelijkheden voor de gebruikers er niet in alle gevallen beter op gewor den. Positieve uitzondering is de mogelijkheid voor ouderen om gebruik te maken van de regeling. In Steenbergen zijn, zo bleek tijdens een tumultueuze commissievergadering twee weken geleden, ongeveer 120 WVG-vervoersgebruikers. Onder hen is door het college geen onderzoek gedaan naar de wenselijkheid van de KAPs-regeling. Onze fractie heeft een, naar omvang zeer bescheiden, onderzoek gedaan onder de ons bekende WVG-gebruikers. Ons is niet een persoon bekend geworden die uitziet naar de regeling waarover wij vanavond besluiten. Vrijwel iedereen beschikte over eigen vervoer; zij die dat niet hadden, deden en wensen in de toekomst een beroep te doen op familie en kennissen. Daarnaast is gebleken, dat onze eigen Steenbergse Plusbus, die voor een rijksdaalder inwoners in de gemeenten Steenbergen en Nieuw Vossemeer, overal naar toe brengt waar men wil, erg populair is. In feite fungeert deze voorziening al als een onverplichte collectieve regeling, zij het dat dit gebeurt op volstrekt vrijwillige basis. In enkele gevallen wordt gebruik gemaakt van de plaatselijke taxionderneming. Onze fractie stelt, afrondend, voor om niet in te stemmen met het voorstel. Het bestuurlijk draagvlak ontbreekt. Opnieuw legaliseren van een voorstel van het Gewest achteraf vinden wij geen gewenste zaak. Over de gevolgen voor de ondernemers en de werkgelegenheid in de regio onder de taxi-bedrijven die niet werden geselecteerd, heeft het Gewest niet gesproken. Wij voorzien ook hier nare gevolgen. De effecten voor de Steenbergse Plusbus laten zich ook maar raden. Onder de gebruikers bestaat geen aangetoonde behoefte aan de voorgestelde voorziening. In ieder geval niet op bekende grote schaal. De eigen keuzevrijheid voor de gebruikers wordt onaanvaard baar aangetast. Zonder overleg met hen wordt een financiële voorziening die al van voor 1975 bestaat, opnieuw afgekalfd. Je hoeft niet eens een socialist te zijn om te zien, dat dit leidt tot onaanvaardbare verslechtering van de positie van grote groepen gehandicapten. Wij zouden er geen bezwaar tegen hebben, wanneer de gebruikers zouden kunnen kiezen voor de voorgestelde voorziening. Deze mogelijkheid ontbreekt echter. Eventuele kosten en dekkingsmidde len zijn ook niet nader onderzocht en worden hier niet ter sprake gebracht. De VVD stemt niet in met het voorstel. Wij zijn van mening, dat iedere noodzakelijke gebruiker van de WVG-voorzieningen zelf zijn eigen keuze moet kunnen bepalen. Wij achten het niet behoren tot de eerste verantwoordelijkheid van de raad onnodig een extra last te leggen bij een beperkte groep inwoners van onze gemeente, die veelal toch al niet traditioneel in de gelegenheid is de eigen inkomenssituatie te verbeteren. Dank u wel.' De heer GORISSEN deelt mede dat zijn fraktie van mening is dat het een goed voorstel is. Er zitten haken en ogen aan maar zijn fraktie wil het KAPs een kans geven om zich te bewijzen. De f 208,- zijn een prikkel om mensen over te laten gaan tot het gebruikmaken van het vervoerssysteem. Hij bestrijdt dat er een korting plaatsvindt. Het is een financiële korting van f 208,-. Daar staat tegenover dat men aan kilometers f 624,- terug krijgt, dit houdt in f 416,- aan kilometers extra.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1995 | | pagina 116