12
Geconstateerd moet worden, dat de gedurende die vergadering genoemde lege vlek in de regio
allang niet meer zo klein is. Hierover bestaat nog geen volledige duidelijkheid, maar wel staat vast
dat in de zuidwesthoek gemeenten de discussie nog in volle gang is. In Huijbergen is het volledige
voorstel door het college terug genomen. Van onze nabuurgemeente en fusiepartner Dinteloord
weten we het nog niet, omdat het voorstel daar nog niet in de commissie en raad is geweest. Wij
denken, dat het belangrijker is om een goed besluit te nemen, dan om in te stemmen met een slecht
voorstel, alleen maar om in het Gewest de monniken gelijke kappen te laten dragen. Dit is niet de
eerste keer, dat vastgesteld moet worden dat de gemeentebestuurders door het Gewest voor het
blok worden gezet. De raad van de gemeente Wouw verwerpt de KAPs-regeling zoals voorgesteld
door het Gewest.
Dan de inhoudelijke beoordeling. De VVD vindt, dat iedere gebruiker van de WVG-regeling
zelfstandig moet kunnen beslissen op welke wijze hij in zijn vervoer voorziet. Juist zij die al wat
langer op de regeling zijn aangewezen, weten, dat zij nu nog maar de helft ontvangen van het
bedrag dat oorspronkelijk uit de AAW hiervoor beschikbaar was. De "bruikleenauto van het GAK" is
al helemaal een voorziening uit de grijze oudheid. Met de overdracht van de AAW-gelden naar de
lagere overheden, zijn de mogelijkheden voor de gebruikers er niet in alle gevallen beter op gewor
den. Positieve uitzondering is de mogelijkheid voor ouderen om gebruik te maken van de regeling.
In Steenbergen zijn, zo bleek tijdens een tumultueuze commissievergadering twee weken geleden,
ongeveer 120 WVG-vervoersgebruikers. Onder hen is door het college geen onderzoek gedaan naar
de wenselijkheid van de KAPs-regeling. Onze fractie heeft een, naar omvang zeer bescheiden,
onderzoek gedaan onder de ons bekende WVG-gebruikers. Ons is niet een persoon bekend
geworden die uitziet naar de regeling waarover wij vanavond besluiten. Vrijwel iedereen beschikte
over eigen vervoer; zij die dat niet hadden, deden en wensen in de toekomst een beroep te doen op
familie en kennissen. Daarnaast is gebleken, dat onze eigen Steenbergse Plusbus, die voor een
rijksdaalder inwoners in de gemeenten Steenbergen en Nieuw Vossemeer, overal naar toe brengt
waar men wil, erg populair is. In feite fungeert deze voorziening al als een onverplichte collectieve
regeling, zij het dat dit gebeurt op volstrekt vrijwillige basis. In enkele gevallen wordt gebruik
gemaakt van de plaatselijke taxionderneming.
Onze fractie stelt, afrondend, voor om niet in te stemmen met het voorstel. Het bestuurlijk
draagvlak ontbreekt. Opnieuw legaliseren van een voorstel van het Gewest achteraf vinden wij geen
gewenste zaak.
Over de gevolgen voor de ondernemers en de werkgelegenheid in de regio onder de taxi-bedrijven
die niet werden geselecteerd, heeft het Gewest niet gesproken. Wij voorzien ook hier nare gevolgen.
De effecten voor de Steenbergse Plusbus laten zich ook maar raden.
Onder de gebruikers bestaat geen aangetoonde behoefte aan de voorgestelde voorziening. In ieder
geval niet op bekende grote schaal. De eigen keuzevrijheid voor de gebruikers wordt onaanvaard
baar aangetast. Zonder overleg met hen wordt een financiële voorziening die al van voor 1975
bestaat, opnieuw afgekalfd. Je hoeft niet eens een socialist te zijn om te zien, dat dit leidt tot
onaanvaardbare verslechtering van de positie van grote groepen gehandicapten.
Wij zouden er geen bezwaar tegen hebben, wanneer de gebruikers zouden kunnen kiezen voor de
voorgestelde voorziening. Deze mogelijkheid ontbreekt echter. Eventuele kosten en dekkingsmidde
len zijn ook niet nader onderzocht en worden hier niet ter sprake gebracht.
De VVD stemt niet in met het voorstel. Wij zijn van mening, dat iedere noodzakelijke gebruiker van
de WVG-voorzieningen zelf zijn eigen keuze moet kunnen bepalen. Wij achten het niet behoren tot
de eerste verantwoordelijkheid van de raad onnodig een extra last te leggen bij een beperkte groep
inwoners van onze gemeente, die veelal toch al niet traditioneel in de gelegenheid is de eigen
inkomenssituatie te verbeteren.
Dank u wel.'
De heer GORISSEN deelt mede dat zijn fraktie van mening is dat het een goed voorstel is. Er zitten
haken en ogen aan maar zijn fraktie wil het KAPs een kans geven om zich te bewijzen. De f 208,-
zijn een prikkel om mensen over te laten gaan tot het gebruikmaken van het vervoerssysteem. Hij
bestrijdt dat er een korting plaatsvindt. Het is een financiële korting van f 208,-. Daar staat
tegenover dat men aan kilometers f 624,- terug krijgt, dit houdt in f 416,- aan kilometers extra.