10 Pagina 6 De Heemkundekring. De Werknemers Partij Steenbergen, aldus mevrouw BAARTMANS, is niet op de hoogte van het feit wat vermeld staat in het voorstel dat het college steeds startsubsidies heeft verleend. Volgens haar fraktie bestaat zo een mandaat niet en is de gevolgde procedure niet legitiem. Zij verwijst het college naar de subsidieverordening, pagina 5, artikel 12. Het voor de eerste maal verstrekken van subsidie heeft als gevolg een strukturele subsidieaanvraag door die instelling of vereniging. Omdat haar fraktie vindt dat een stichting niet de dupe mag worden van een onjuiste procedure gaat haar fraktie wel akkoord, maar niet zonder het college er op te wijzen dat de raad behoort te beslissen in deze en niet het college. Wethouder REIJNDERS deelt mede dat binnen het college hierover gesproken is. De raad zal zich duidelijk moeten uitspreken over waar het dagelijks bestuur mag inspelen op aktuele situaties. Hij stelt deze kwestie in de volgende commissie welzijn aan de orde. Pagina 7 Mevrouw BAARTMANS zegt dat haar fraktie het een slechte zaak vindt dat de kuituur in Steenbergen met een schamele f 20.000,- afgescheept wordt. Haar fraktie wenst het college succes met de inhoudelijke bestemming van dit geld in de commissie welzijn. Haar fraktie verwacht echter dat dit een uitputtende zaak zal worden die meer energie kost dan de gevoteerde f 20.000,-. De VOORZITTER brengt onder de aandacht de Welzijnsplanning 1996. De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel. 8. VASTSTELLING 2E WIJZIGING 'VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN ONROE- RENDEZ AAKBELASTINGEN, 1995' De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel. 12. KLEINSCHALIG AANVULLEND PERSONENVERVOERSSYSTEEM (KAPS) (7E WIJZIGING BEGROTING 1996) De heer VAN REUEN heeft grote moeite met het voorstel. Naar zijn mening wordt gekort op rechtens toekomende gelden van een relatief sociaal zwakke groepering voor het opzetten van een systeem dat zijn deugdelijkheid en haalbaarheid nog bewijzen moet. Vooral omdat het laatste een risico in zich draagt, had hij liever gezien dat voor de genoemde proefperiode van dit zogenaamde KAPs alles uit de pot gereserveerde gelden Wet Voorziening Gehandicapten was gefinancierd. Maar daar zich daarvoor schijnbaar in politiek Steenbergen geen meerderheid aftekent zal hij zich als loyaal lid van een collegepartij positief opstellen, als kost hem dit moeite. Hij gaat met veel tegenzin akkoord met het voorstel. Hij wil een proef met een collectief systeem niet blokkeren. Ook zijn in de commissies welzijn en middelen geen signalen gegeven dat een raadsmeerderheid voor het volledig subsidiëren uit de reserve is. Hij wil nog graag antwoord op de vraag of er voor de WVG-gerechtigde die nu als het ware gedwongen wordt deel te nemen aan het KAPs na de proefperiode wel een vrije keuze zal zijn. De heer LAMBERS spreekt namens de VVD als volgt: 'Er was eens. zo beginnen vele sprookjes waarmee wij in Nederland op zijn gegroeid. Sprookjes hebben de nare eigenschap, dat ze zowel goed, als ook fout kunnen aflopen. In dat verband veroorloof ik mij op te merken, dat er in Nederland eens een systeem was, dat de gehandicapten garandeerde, dat zij op een zo verantwoorde manier, ondanks hun handicap, zoveel mogelijk konden blijven deelnemen aan de maatschappelijke processen. Deze garanties kwamen voor een niet onbelangrijk deel voort uit de Algemene Arbeidsongeschiktheidswet, die een volksverzekering regelde. Aanvullend ontstonden in goed overleg tussen de in wisselende samen stelling regerende coalities wetten en regelingen die een en ander verfijnden. De AAW droeg een duidelijk sociaal karakter, zelfs een liberaal zal dat moeten erkennen. Duidelijk waren kenmerken aanwezig die openbaarden, dat de regels werden opgesteld in 1975, toen sprake was van een duidelijk herkenbare socialistische structuur.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1995 | | pagina 114