6 Om bijstelling van beleid te krijgen zal de WVG steeds geëvalueerd moeten worden. In het vervolg moeten hier zeer duidelijk afspraken over gemaakt worden. Als PLUG gevraagd wordt bepaalde zaken te regelen moet duidelijk zijn, welke zaken en wie de eindverantwoording in deze heeft. Dit voorkomt misverstanden inzake de verantwoordelijkheid. De heer VAN REUEN meldt de instemming van de fraktie betreffende dit voorstel. Wanneer er eventueel een voorstel komt aangaande het kleinschalig aanvullend personenvervoersys- teem ziet hij graag de mogelijkheid de betrokkenen zo minimaal mogelijk in te laten leveren. Persoonlijk heeft de heer Van Reijen geen boodschap aan de afstemming met het streekgewest. De VOORZITTER deelt het volgende mede betreffende de afstemming met het streekgewest. Het gewest en de portefeuillehoudersoverleg van de 18 portefeuillehouders is een platform waarin opdrachten gegeven zijn en waarin samenspraak heeft plaatsgevonden. De eindconclusie bepalen we zelf. Het gewest kan ons niets dwingen. Wethouder REIJNDERS antwoordt dat het voorstel, zoals gedaan is in het streekgewest, van kracht zal blijven, maar de financiering zoals we dit voorstel in willen kleuren is een zaak voor de gemeente Steenbergen. De heer GORISSEN heeft twee vragen: 1Is het mogelijk dat met verhuurders van woningen opgenomen wordt de reeds aangepaste woningen die vrij komen, opnieuw toe te wijzen aan gehandicapten. 2. Wanneer de gehandicapte komt te overlijden verblijft de langstlevende vaak nog in deze aangepaste woning. Is het mogelijk om op contractbasis vooraf de langstlevende een andere woning toe te wijzen met eventueel tegemoetkoming in verhuiskosten. ad 1 Wethouder REIJNDERS zegt dat Stichting Regionaal Woningbezit onlangs zelf aktie heeft ondernomen. Er is een vooroverleg geweest met de diverse chefs van sociale zaken van de betrokkene gemeenten. Wij wachten op concretisering van de afspraken met betrekking tot die aangepaste woningen. De heer GORISSEN vraagt of, zolang er nog geen concrete afspraken gemaakt zijn, de gemeente erop toe ziet dat niet steeds dezelfde woningen herhaaldelijk aangepast behoeven te worden. ad. 2. Wethouder REIJNDERS antwoordt dat het thans niet mogelijk is mensen te laten verhuizen. Misschien zou het in urgente gevallen mogelijk zijn dit wat aantrekkelijker te maken door subsidie te verstrekken. Wethouder ONLAND heeft onlangs overleg gehad met Stichting Regionaal Woningbezit. Een van de agendapunten was ook het aanpasbaar bouwen. Op dit moment is het niet mogelijk de langstlevende, waarvan de gehandicapte echteno(o)t(e) overleden is, te laten verhuizen. Er wordt wel subsidie gegeven, maar vaak is het een emotionele kwestie. Men wil liever niet het huis verlaten waarin men het laatst samen heeft gewoond. Of het juridisch mogelijk is wordt bekeken. Wat betreft het aanpasbaar bouwen heeft zij voorgesteld nieuwe woningen dusdanig te bouwen, zodat er, wanneer er een invalide in komt te wonen, de totale aanpassingskosten minder zullen zijn. Volgens Stichting Regionaal Woningbezit worden de 55+ woningen al zodanig gebouwd. De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel. 11. OVERZICHT VERMEERDERING HUISVESTING 1997, 1998 EN 1999 Wethouder REIJNDERS licht toe dat in het kader van decentralisatie van onderwijs wij toch voor alle mogelijke gebreken die op de lijst voorkomen, zelf verantwoordelijk zullen zijn deze zaken op te knappen en te financieren. In het rapport stond opgenomen dat de fundering vrij slecht zou zijn en daar een zeer lage score voor opgenomen was. Hij heeft toen toegezegd met het betrokken bedrijf, dat indertijd door de M.R. in de arm was genomen, te bekijken of de fundering werkelijk zo slecht was als zij aangaven met de score.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1995 | | pagina 103