10
7. VERKLARING DAT WORDT VOORBEREID EEN WIJZIGING VAN HET BESTEMMINGSPLAN
BEDRIJFSTERREIN OLMENDREEF (OLMENDREEF TUSSEN 7 EN 9; PERCEEL A 48 GEDEELTELIJK)
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
8. VASTSTELLING WEGENBEHEERPLAN
Wethouder ONLAND merkt op dat in de commissie openbare werken c.a. veel vragen waren over de
op korte termijn te onderhouden wegen. Men kwam ook met een lijstje van 1992. Dit is nagegaan
en inderdaad is in 1992 door de commissie een lijst samengesteld met straten en wegen die hard
aan onderhoud toe waren. Een heleboel straten zijn inmiddels goed opgeknapt. Een enkele niet. Als
gewijzigd wordt in de volgorde van het onderhoud zou dat financiële consequenties kunnen hebben.
Nog steeds ligt het tracé van de HSL niet definitief vast. Gekozen is voor een tracé langs Breda. Dit
betekent niet dat het tracé langs de Vliet buiten beeld is. Het college stelt voor om de Holterberg-
sedijk dit jaar geen groot onderhoud te geven. Wel zal wat hard nodig is, worden opgeknapt. De
financiën die dan overgehouden worden, zijn te besteden aan andere straten. Het college denkt
daarbij onder andere aan de Sint Ontcommerstraat. Bij de uitnodiging voor de commissievergadering
van 11 april ontvangen de leden een nieuw voorstel over de op korte termijn te onderhouden
wegen. In die commissievergadering kan daarover verder worden gesproken en een besluit worden
genomen. Thans zou het Wegenbeheerplan toch vastgesteld kunnen worden behoudens de wegen
en straten op korte termijn.
De heer IJZERMANS merkt op dat het Wegenbeheerplan zeer goed overwogen is en er goed uit ziet.
Zowel het ambtelijk apparaat als de raadsleden kunnen er in de toekomst mee uit de voeten. Het
college heeft ingezien dat er wel eens verschuivingen noodzakelijk dienen plaats te vinden. De PvdA
juicht de tegemoetkoming toe. Kan in het computerbestand het Wegenbeheerplan en het Riolerings-
beheerplan gekoppeld worden? Dit kan zeer nuttig zijn voor het op elkaar afstemmen van de
werkzaamheden. De PvdA kan zich verder vinden in het voorstel.
Indien in de volgorde van wegen geschoven gaat worden, aldus de heer LAMBERS, kan dat conse
quenties hebben voor het Rioleringsbeheerplan. Met name onder punt 8, de externe invloeden, heeft
het college specifiek verwezen naar de relatie met de nutsbedrijven. De VVD kan zich wel verenigen
met het Wegenbeheerplan als zodanig, maar zij wenst op geen enkele wijze in de toekomst te
worden aangesproken op de financiële consequenties vanwege het schuiven van straten. Het lijkt de
heer LAMBERS goed om daarover consensus te bereiken in de eerstvolgende commissie, rekening
houdend met het prioriteitenlijstje van 1992.
De heer RASENBERG deelt mede dat het CDA het Wegenbeheerplan aanneemt met uitzondering van
bijlage d. De financiële consequenties waarover ook de heer Lambers sprak, dienen nader met elkaar
te worden bezien.
De heer GORISSEN stelt vast dat de Holterbergsedijk een financiële ruimte biedt van f 284.000,-.
Kan bij de uitnodiging van de eerstvolgende commissievergadering een overzicht gegeven worden
van de kosten van onderhoud voor de nog resterende drie straten van het lijstje van 1992?
De VOORZITTER zegt dit toe.
Gemeente Belangen Welberg kan verder instemmen met het gewijzigd voorstel.
De heer BAARTMANS informeert wanneer de Sint Ontcommerstraat aan de beurt is voor onder
houd.
De heer VAN ZANTVLIET merkt op dat de Werknemerspartij akkoord gaat met het Wegenbeheer
plan. Het verbaast hem dat het college in het kader van de bouwaanvragen voor de varkenshouderij
en de wegen ter plaatse niet heeft opgenomen voor onderhoud op korte termijn. Is daarin beslist?
Wethouder ONLAND zal de komplimenten voor het plan aan de ambtenaren overbrengen. In het
Wegenbeheerplan is een basis gelegd voor de toekomst. Dat wil niet zeggen dat alles al vastligt. Er
zal rekening gehouden moeten worden met eventueel externe invloeden en slijtage. Het Wegen
beheerplan en het Rioleringsbeheerplan worden niet rechtstreeks aan elkaar gekoppeld. Bij beide
plannen is uitgegaan van een historie en gedeeltelijk van een inspektie.