Zij dragen ook f 186,- bij en dat is wel een minimumbedrag.
Verder was een uitgangspunt van de raad dat de hele Wet Voorzieningen Gehandicapten in aanvang
budgettair-neutraal opgezet diende te worden. Gekeken is daarom naar een stukje inkomen, een
eigen bijdrage. De eigen bijdrage wordt gerelateerd aan het inkomen. Er komt een inkomenstoets.
Echte probleemgevallen zouden kunnen worden geholpen uit het gemeentelijk minimafonds.
Mensen die een eigen bijdrage betalen van f 186,- hoeven dat slechts 1 keer per jaar te doen.
Indien een eigen bijdrage betaald wordt voor de Wet Voorzieningen Gehandicapten zouden zij in
voorkomend geval geen eigen bijdrage hoeven te betalen voor de Algemene Bijstands Wet. Voor een
tweede aanvraag in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten behoeft eveneens geen
eigen bijdrage te worden betaald. Ook bij de buurgemeenten blijft de f 186,- veelal gehandhaafd. Er
zijn gemeenten die geen eigen bijdrage vragen. Hij noemt Tilburg.
Deze week zijn twee intentieverklaringen getekend respektievelijk voor de advisering en indicering
van de Wet Voorzieningen Gehandicapten met de GGD (Gewestelijke Gezondheids Dienst) en voor
de realisatie en uitvoering daarvan met de GGV (GAK GMD Voorzieningen). Beide intentieverkla
ringen zijn op advies, en naar aanleiding van het onderhandelingsresultaat van de projektgroep
getekend. De beide kontrakten moeten eerst nog nader worden bestudeerd samen met de
projektgroep. Indien kwaliteit en prijs goed en konkurrerend zijn worden in de loop van het jaar
definitieve kontrakten afgesloten. Er zijn ook diverse particuliere instellingen op de markt.
De projektgroep heeft voorgesteld om in het kader van de HIK-procedure (Hoogwaardige Intake
commissie) het gewest in 6 clusters te verdelen. HIK-cluster 5 komt in Steenbergen 1x per 14
dagen bijeen waarin de moeilijke aanvragen van Steenbergen, Nieuw-Vossemeer, Dinteloord,
Fijnaart, Willemstad en Standdaarbuiten worden gewogen en van een advies worden voorzien.
Ten aanzien van de vervoersvoorziening wordt door de projektgroep bezien of een regionaal
vervoerssysteem kan worden opgezet. Er wordt een onderzoek opgestart in samenwerking met het
Streekgewest. De beschikkingen die nu nog worden afgegeven gelden tot 1 januari 1995.
De WETHOUDER zal het aanvraagformulier in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten
voor de raad ter inzage laten leggen in de commissiekamer.
De heer VAN REUEN spreekt als volgt:
"Voorzitter,
De gehele discussie rond de invoering van de Wet Voorzieningen Gehandicapten nieuwe stijl die u
en ons in een betrekkelijk kort of liever gezegd te kort tijdsbestek is opgedrongen, zal ons in ieder
geval met een kater doen blijven zitten. Een kater omdat te veel zaken onduidelijk zijn gebleven en
te veel vragen onbeantwoord of liever gezegd niet voldoende beantwoord zijn. Ik wil u nog eens
wijzen op de vragen die gesteld zijn in de commissie welzijn. Wij hebben daar deze week in de
commissiekamer antwoorden op gezien, maar hebben daar tevens vernomen dat uw college daar
nog besluiten over moest nemen. Wij horen dit nog wel achteraf. Misschien kunnen wij de vragen
met de antwoorden nog ter beschikking krijgen?
Het is mede daardoor een stuk regelgeving geworden met een wat open einde, bijvoorbeeld voor
wat betreft de toekomstige vervoersvoorzieningen. Wat het precies op den duur op zal leveren moet
u, zoals ook wij maar afwachten. Wij benijden onze ambtenaren die daar toch vanaf morgen mee
moeten werken zeker niet. Er zijn onzerzijds in twee termijnen een heleboel vragen gesteld en
opmerkingen gemaakt zowel over de nu voorliggende verordening als over het verstrekkingenboek.
De beantwoording ervan kwam deels wat laat en stelde ons soms ook inhoudelijk niet helemaal
tevreden. Wij willen daar, op een enkele uitzondering na, niet al te moeilijk over doen naar aanleiding
van hetgeen wij eerder in dit betoog stelden. Wij neigen tot gematigdheid. Wellicht is de evaluatie te
zijner tijd een geschikt moment om daar anders over te denken en eventueel op zaken terug te
komen. Twee zaken echter, de financiële kant van deze regeling betreffende willen we toch nog
eens uitdrukkelijk aan de orde stellen, namelijk:
a. de eigen bijdrage zoals genoemd in paragraaf 3 van het konseptbesluit financiële tegemoetko
mingen en de eigen bijdrage en dan wel met name die voor de laagste inkomensgroep. U schrijft
bij uw uitgangspunten te willen streven naar een beginsel van rechtsgelijkheid in alle 18
gemeenten van het Streekgewest. Dat kan op zich een loffelijk streven zijn, als we met zijn allen
niet moeten afwachten hoe alles in de praktijk uit zal werken. Wij denken dat elke gemeente
toch het beste voor zijn eigen burgers zal willen en kiezen op wat voor manier dan ook en
daarom zijn wij er niet klakkeloos voor de eigen bijdrage van de projektgroep of liever gezegd uit
het advies van de projektgroep zonder meer over te nemen.