M
11
Er zouden vragen gesteld worden bij de Staatssekretaris cq de Minister of men wel op deze manier
verder moest gaan. Als nu zou blijken dat de problemen die in Steenbergen spelen niet afgestemd
kunnen worden op de regio waar is men dan mee bezig. Het resultaat zal zijn dat men als kleine
gemeente helemaal niet aan de bak komt. Daar is hij zo bezorgd over.
De VOORZITTER antwoordt dat daarom het college pleit voor een goed gewest dat alleen maar kan
bestaan uit krachtige gemeenten die gelijkwaardig en een evenwichtige partner zijn voor de andere
gemeenten. De raad moet wel heel duidelijk plannen hebben. De kwaliteit van de vertegenwoordi
gend portefeuillehouder wordt voor een heel groot deel gevoed met wat de gemeente als knelpunten
signaleert. De gemeente moet zorgen dat zij heel duidelijk met gekonkretiseerde onderbouwde
voorstellen komt.
Wat betreft het gestelde door de heer Rasenberg. Bij het clean bekijken van het doorcentraliseren
van de Minister heeft het voor de VOORZITTER geen zin om op lokaal nivo stennis te gaan maken.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
12. TERUGVORDERING DOOR MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID BIJ HET
WERKVOORZIENINGSSCHAP WEST NOORD-BRABANT
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
13. MEDEWERKING EX ARTIKEL 74
CV-INSTALLATIE DE NIEUWE VESTE
De heer VAN REUEN merkt op dat dit stuk niet is behandeld in de commissie welzijn vanwege de
haast die er achter zit. Hij is niet tegen de vervanging van de verwarmingsketel maar hij heeft een
beetje moeite met het tijdpad. Ook ten aanzien van de school. Zij schrijft op 25 november dat de
kachel wegens ouderdom en slijtage niet langer gebruiksbetrouwbaar is. Dit zou de school toch vóór
het seizoen moeten kunnen zien. De aanvraag kan dan bijtijds worden gedaan waardoor de raad ook
wat meer kans krijgt om er goed naar te kijken. Nu is het in een soort stroomversnelling geduwd. De
feestdagen er tussen, een stuk onderzoek en dan is het voor de raad stikken of slikken. Hij hoopt
dat dit de laatste keer is dat het zo voorkomt.
De heer RASENBERG vindt het ook vreemd dat de raad zo overvallen wordt met dit voorstel. Bij
andere stukken staat altijd een tijdpad. Wat betreft de offerte. Bij dergelijke zaken dienen er naar zijn
mening minimaal drie offertes te zijn. Is de CV-installatie reeds aangelegd?
Wethouder HEIJMANS vindt het toch gepast om als verantwoordelijk wethouder in deze zaak het
boetekleed aan te trekken. Er is een fout gemaakt in de procedure. Het stuk is een niet onaanzienlij
ke tijd blijven liggen, waardoor de principiële medewerking bijna als automatisch gehonoreerd be
schouwd diende te worden. Het exacte bedrag wordt uiteraard nog wel vastgesteld. Dit zal naar
aanleiding van twee of drie offertes gebeuren. Vandaag wordt alleen uitgesproken dat de Nieuwe
Veste haar CV-installatie mag vervangen. Op welke wijze en voor hoeveel geld daarop komt de
wethouder nog nader terug. Hij zal zijn best doen om dit in de toekomst niet meer te laten
voorkomen. Wat betreft de aanleg van de CV-installatie. Zij is nog niet vervangen. De school is nog
in onderhandeling.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
14. HERSTEL VLOER SPEELLOKAAL DE ZONNEBERGSCHOOL
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
15. INVOERING ALGEMENE WET BESTUURSRECHT
De heer LAMBERS merkt op dat de voorzitter destijds in het openbaar gevraagd heeft of de raad iets
aan voorlichting en dergelijke op dit gebied wilde doen. Hij begrijpt heel goed waarom het is
uitgesteld maar hij vraagt de voorzitter of hij al enig zicht heeft op de datum waarop die voorlichting
aan de raadsleden en hen die dat aanbelangt zou kunnen gaan plaatsvinden.