13
Hij vraagt het college hoe ver het college met die toezegging staat. Kan daar uitsluitsel over worden
gegeven op korte termijn?
Wethouder ONLAND antwoordt dat ambtelijk wordt bekeken of het verstandig is dit nu te gaan
doen of zodra de nieuwe Hinderwetvergunning in werking treedt. Op dit moment is nog steeds niet
duidelijk wat er straks gaat gebeuren. Zij hoopt dit eind februari wel te weten.
De heer REIJNDERS merkt op dat het probleem is dat de gemeente denkt iets goed op papier te
hebben staan en dat het redelijk goed dichtgetimmerd zit. Het zou heel vervelend zijn als naderhand
blijkt dat de praktische uitvoerbaarheid om inderdaad snel en akkuraat in te kunnen grijpen te
wensen overlaat. Dan had de gemeente daar toch nog wat extra zaken in moeten bouwen. Het is
toch wel belangrijk meent hij.
Uit oogpunt van openbare orde gesproken, aldus de VOORZITTER kan bij het in werking zijn van de
nieuwe Hinderwetvergunning bij overlast het bedrijf worden stilgelegd.
De heer REIJNDERS werpt op dat de gemeente dan wel moet kunnen aantonen dat de geuruitstoot
overtreden wordt. Hoe is de procedure dan bij behandeling van klachten?
Wethouder ONLAND maakt melding van het gewijzigde telefoonnummer van de milieuklachtenlijn.
Dit nummer is geworden (073) 812821.
Wat betreft de kontrole als het stinkt. Als de Hinderwetvergunning is afgegeven dan staat heel
duidelijk zwart op wit waar de drogerij aan moet voldoen. De kontrole daarop is ook beter te zien.
Als blijkt dat de naverbranding niet brandt voldoet de drogerij niet aan de Hinderwetvergunning. Op
dat moment gaat de drogerij dicht tot de boel hersteld is. Diverse zaken kunnen duidelijk worden
gesignaleerd en dan kan ook worden ingegrepen. Op dit moment kan zij geen antwoord geven hoe
lang het duurt voordat ingegrepen kan worden wanneer er sprake is van alleen maar stank.
De heer IJZERMANS informeert naar de stand van zaken met betrekking tot het vliegasdepot.
De VOORZITTER deelt mede dat thans nog twee lokaties in beeld zijn. In het noorden en op de
grens van Steenbergen en Nieuw-Vossemeer. De lokatie in het noorden geniet vooralsnog de
voorkeur van de SEP. Mogelijk dat vanwege de bodemgesteldheid en de ligging ten aanzien van de
logistiek men toch nog voor de lokatie hier kiest.
Inmiddels is gebleken dat de provincie reeds in 1992 te kennen heeft gegeven aan de SEP mede
werking te verlenen aan het lokatie-onderzoek voor de opslag van een depot voor vliegas.
Door de ontwikkelingen die plaatsgevonden hebben in het noorden verlangt het Rijk MER-rapporta-
ges van de lokaties. Die MER-rapportage speelt momenteel in het noorden.
Het nieuwe Europese bouwstoffenbesluit sluit niet uit dat het vliegasdepot wel eens blijvend zou
kunnen worden vanwege afzetproblemen. Met het college van Nieuw-Vossemeer zijn een aantal
goede gesprekken over deze problematiek geweest. Er wordt hierover zeer genuanceerd gedacht.
Steenbergen en Nieuw-Vossemeer kunnen in dit stadium slechts afwachten.
De heer IJZERMANS vreest inderdaad een blijvend depot. Hij vraagt het college om de raad zo vroeg
mogelijk te informeren. Zodra de rapportage binnen is wil de heer IJZERMANS daar graag kennis
van nemen.
De VOORZITTER zegt toe de raad op de hoogte te houden. Zodra er weer een ontmoeting is met de
SEP en Nieuw-Vossemeer kan tegen die tijd in de commissie over deze problematiek wat uitvoeriger
van gedachten worden gewisseld.
De heer BROUWERS heeft in een verkeerstabel gelezen dat het ongeval afgelopen maandag op de
rotonde Rondweg/Franseweg alweer het negende was. Bestaat een dergelijke tabel ook voor het
kruispunt Rondweg/Nassaulaan? Is het college nog steeds van mening dat voor de kruising
Rondweg/Franseweg met een rotonde gekozen is voor de juiste oplossing?
Wethouder ONLAND merkt op dat de cijfers ten aanzien van het kruispunt Rondweg/Nassaulaan ook
in die rapporten staan.
Wat betreft de keuze voor een rotonde. Rijkswaterstaat, eigenaar van de weg, wil het effekt van de
rotonde eerst op langere termijn evalueren. Zeker niet binnen een jaar, liever later. Of de keuze juist
is geweest daarop kan zij geen deskundig antwoord geven.
De Werknemerspartij, aldus de heer BROUWERS, is van mening dat op het kruispunt Rondweg/Nas
saulaan aanzienlijk minder problemen zijn dan op de rotonde Rondweg/Franseweg. Dat hebben meer
mensen gesignaleerd.
De VOORZITTER zegt de raad verstrekking van de registraties van beide kruispunten toe. Dan kan
het echt nog eens goed bekeken worden.