15 Wethouder ONLAND antwoordt dat als er behoefte bestaat bij het komité voor een gesprek zij zeker genegen is om met het komité rond de tafel te gaan zitten. Echter zij meent dat het op dit moment weinig zinvol is. Op de brief namens de raad gericht aan de drogerij is geen antwoord gekomen. De resultaten van het gesprek over de sanering heeft zij reeds bij de mededelingen verteld. De VOORZITTER wijst er nog eens op dat de verantwoordelijkheid voor deze zaak op dit moment nog volledig bij de provincie ligt. De druk op de provincie die met name wethouder Onland legt, daarbij gesteund door de wethouder volksgezondheid, legt meer gewicht in de schaal dan een gesprek met het komité waarin het college moet zeggen niets te weten en de provincie de schuld te moeten geven. Het college blijft de provincie achtervolgen in haar verantwoordelijkheid. Wat betreft de studie naar een kort geding. Wethouder ONLAND zegt toe dat de juridische mensen deze optie zullen bekijken. Na de vakantie kan zij daar zeker een antwoord op geven. De heer REIJNDERS informeert naar de stand van zaken met betrekking tot de provinciale plannen in het kader van de verkeersremmende maatregelen te Kruisland. Dit punt is ook vastgelegd in de beleidsnota tot 1994. Volgens de prioriteiten van het beleidsplan zou deze zaak thans voorrang genieten. Hij verzoekt het college de zaak bij de provincie warm te houden. Kan het college druk uitoefenen? Vervolgens verbaast het hem dat de binnenzijde van de rotonde zo vrachtwagenvriendelijk is gemaakt. De binnenzijde is nu reeds zwart gereden. Is hier geen andere oplossing voor te vinden? Komende vanaf Halsteren vraagt de heer REIJNDERS of met nog meer nadruk aangegeven zou kunnen worden dat een rotonde wordt genaderd. De auto's staan ver van te voren reeds stil, wat gezien het uitzicht ter plaatse een gevaarlijke situatie veroorzaakt. Wethouder ONLAND zal de ambtenaren vragen kontakt op te nemen met Rijkswaterstaat om de vooraanduiding nog eens goed te bezien. Wat betreft de straal van de rotonde en de witte strook aan de binnenzijde. Deze schuine strook ligt daar expres om de vrachtwagens overheen te laten rijden. Indien de rotonde breder wordt gemaakt kunnen personenauto's hun snelheid opvoeren wat gevaar met zich meebrengt. Vrachtwagens hebben vaak een zo grote draaicirkel dat zij meer ruimte nodig hebben dan de rijbaan aangeeft. Zij kunnen dan over de schuine strook rijden om de rotonde af te wikkelen. Wat betreft de verkeersmaatregelen. De WETHOUDER heeft hierover niets gehoord. Zij zal bij de provincie nagaan hoe ver de provincie hiermee is en op welke wijze zij daarmee bezig is. Zij hoopt een volgende vergadering hierop antwoord te kunnen geven. De heer IJZERMANS plaatst een kanttekening bij de uitvoering van de aktie tankslag. Een aantal olietanks hebben bijna drie weken aan de kant van de weg gelegen. Hij vraagt het college dringend met het uitvoerende bedrijf kontakt op te nemen. Hij informeert ook of er al meer bekend is over de vermeende jaarlijkse eigen bijdrage. De heer VAN SCHILT vult aan dat er te weinig informatie is geweest over de pakketten. De heer IJZERMANS vraagt verder of de schade die het bedrijf aanricht aan openbare grond verhaald wordt? Wethouder ONLAND antwoordt dat de werkwijze van het bedrijf met zich meebrengt dat de tanks wat langer langs de kant van de weg blijven liggen. Twee of drie weken echter vindt het college ook te lang. Hier wordt navraag naar gedaan. Wat betreft de eigen bijdrage. Het college veronderstelt dat hier sprake is van een misverstand. Als een tank schoongemaakt is, maar niet afgevuld zal deze elk jaar gekontroleerd moeten worden. De bedoeling van de aktie tankslag is juist dat na het schoonmaken de tank verwijderd danwel afgevuld wordt met zand. De WETHOUDER antwoordt verder dat schade aan openbare grond zal worden verhaald op de veroorzaker. Zij doet mededeling dat het college een persbericht heeft ontvangen van het Streekgewest. De aktie tankslag loopt op dit moment prima. In juni zijn in Steenbergen 101 tanks behandeld. Een finale tanksaneringsronde wordt gedaan tegen dezelfde lage prijzen. Sinds kort zou het wettelijk verplicht zijn om elke ondergrondse tank vóór 1 september aanstaande bij de gemeente te melden. Indien de tank niet meer in gebruik is zou mee moeten worden gedaan aan de aktie tankslag. De gemeente zal dit nader bekijken. Als de informatie juist is dient nog meer druk achter de zaak te worden gezet. De WETHOUDER merkt tot slot op dat alle vragen en reakties die op het gemeentehuis binnenkomen van tankeigenaars en of het saneringsbedrijf bij het Streekgewest zullen worden gedeponeerd. Er zal overleg moeten plaatsvinden hoe met alle opmerkingen en vragen verder moet worden gegaan.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1993 | | pagina 95