15
Wethouder ONLAND antwoordt dat als er behoefte bestaat bij het komité voor een gesprek zij zeker
genegen is om met het komité rond de tafel te gaan zitten. Echter zij meent dat het op dit moment
weinig zinvol is. Op de brief namens de raad gericht aan de drogerij is geen antwoord gekomen. De
resultaten van het gesprek over de sanering heeft zij reeds bij de mededelingen verteld.
De VOORZITTER wijst er nog eens op dat de verantwoordelijkheid voor deze zaak op dit moment
nog volledig bij de provincie ligt. De druk op de provincie die met name wethouder Onland legt,
daarbij gesteund door de wethouder volksgezondheid, legt meer gewicht in de schaal dan een
gesprek met het komité waarin het college moet zeggen niets te weten en de provincie de schuld te
moeten geven. Het college blijft de provincie achtervolgen in haar verantwoordelijkheid.
Wat betreft de studie naar een kort geding. Wethouder ONLAND zegt toe dat de juridische mensen
deze optie zullen bekijken. Na de vakantie kan zij daar zeker een antwoord op geven.
De heer REIJNDERS informeert naar de stand van zaken met betrekking tot de provinciale plannen in
het kader van de verkeersremmende maatregelen te Kruisland. Dit punt is ook vastgelegd in de
beleidsnota tot 1994. Volgens de prioriteiten van het beleidsplan zou deze zaak thans voorrang
genieten. Hij verzoekt het college de zaak bij de provincie warm te houden. Kan het college druk
uitoefenen?
Vervolgens verbaast het hem dat de binnenzijde van de rotonde zo vrachtwagenvriendelijk is
gemaakt. De binnenzijde is nu reeds zwart gereden. Is hier geen andere oplossing voor te vinden?
Komende vanaf Halsteren vraagt de heer REIJNDERS of met nog meer nadruk aangegeven zou
kunnen worden dat een rotonde wordt genaderd. De auto's staan ver van te voren reeds stil, wat
gezien het uitzicht ter plaatse een gevaarlijke situatie veroorzaakt.
Wethouder ONLAND zal de ambtenaren vragen kontakt op te nemen met Rijkswaterstaat om de
vooraanduiding nog eens goed te bezien.
Wat betreft de straal van de rotonde en de witte strook aan de binnenzijde. Deze schuine strook ligt
daar expres om de vrachtwagens overheen te laten rijden. Indien de rotonde breder wordt gemaakt
kunnen personenauto's hun snelheid opvoeren wat gevaar met zich meebrengt. Vrachtwagens
hebben vaak een zo grote draaicirkel dat zij meer ruimte nodig hebben dan de rijbaan aangeeft. Zij
kunnen dan over de schuine strook rijden om de rotonde af te wikkelen.
Wat betreft de verkeersmaatregelen. De WETHOUDER heeft hierover niets gehoord. Zij zal bij de
provincie nagaan hoe ver de provincie hiermee is en op welke wijze zij daarmee bezig is. Zij hoopt
een volgende vergadering hierop antwoord te kunnen geven.
De heer IJZERMANS plaatst een kanttekening bij de uitvoering van de aktie tankslag. Een aantal
olietanks hebben bijna drie weken aan de kant van de weg gelegen. Hij vraagt het college dringend
met het uitvoerende bedrijf kontakt op te nemen.
Hij informeert ook of er al meer bekend is over de vermeende jaarlijkse eigen bijdrage.
De heer VAN SCHILT vult aan dat er te weinig informatie is geweest over de pakketten.
De heer IJZERMANS vraagt verder of de schade die het bedrijf aanricht aan openbare grond
verhaald wordt?
Wethouder ONLAND antwoordt dat de werkwijze van het bedrijf met zich meebrengt dat de tanks
wat langer langs de kant van de weg blijven liggen. Twee of drie weken echter vindt het college ook
te lang. Hier wordt navraag naar gedaan.
Wat betreft de eigen bijdrage. Het college veronderstelt dat hier sprake is van een misverstand. Als
een tank schoongemaakt is, maar niet afgevuld zal deze elk jaar gekontroleerd moeten worden. De
bedoeling van de aktie tankslag is juist dat na het schoonmaken de tank verwijderd danwel afgevuld
wordt met zand.
De WETHOUDER antwoordt verder dat schade aan openbare grond zal worden verhaald op de
veroorzaker.
Zij doet mededeling dat het college een persbericht heeft ontvangen van het Streekgewest. De aktie
tankslag loopt op dit moment prima. In juni zijn in Steenbergen 101 tanks behandeld. Een finale
tanksaneringsronde wordt gedaan tegen dezelfde lage prijzen. Sinds kort zou het wettelijk verplicht
zijn om elke ondergrondse tank vóór 1 september aanstaande bij de gemeente te melden. Indien de
tank niet meer in gebruik is zou mee moeten worden gedaan aan de aktie tankslag. De gemeente zal
dit nader bekijken. Als de informatie juist is dient nog meer druk achter de zaak te worden gezet.
De WETHOUDER merkt tot slot op dat alle vragen en reakties die op het gemeentehuis binnenkomen
van tankeigenaars en of het saneringsbedrijf bij het Streekgewest zullen worden gedeponeerd. Er zal
overleg moeten plaatsvinden hoe met alle opmerkingen en vragen verder moet worden gegaan.