9
11. VERKEERSREMMENDE MAATREGELEN KAPELAAN KOCKSTRAAT EN HOOGSTRAAT (34E
WIJZIGING BEGROTING 1993)
De heer LAMBERS merkt op van mening te zijn dat hier geen sprake is van een verkeersremmende
maatregel. Het gaat hier om een stukje stads- en of dorpsvernieuwing waarbij de visuele aanblik van
de kern van de wijk Welberg verbeterd gaat worden. Men slaat de plank volledig mis ofwel men is
niet deskundig als hier gesproken wordt over verbetering van verkeersveiligheid. Wat hem betreft
hadden andere onderwerpen in de gemeente een hogere prioriteit genoten. Met name ook andere
kleine kernen die nog geen wijk zijn van Steenbergen en waar de problemen mogelijk veel groter
zijn.
Hij gaat wel akkoord met het voorstel.
De heer BAARTMANS spreekt als volgt:
"Voorzitter, over deze kwestie zou ik graag een paar woordjes zeggen. Hoewel ik niet zo schrikach
tig uitgevallen ben, ben ik toch verschrokken van de prijs wat deze verkeersremmende maatregelen
gaan kosten. Ik ben er van overtuigd dat deze gelden beter en nuttiger besteed hadden kunnen
worden. Ter plaatse heb ik de zaak al dikwijls opgenomen maar er is werkelijk niets bijzonders aan
de hand. In iedere straat in Steenbergen of waar dan ook wordt veel te hard gereden. Ik ben er ook
van overtuigd dat de bewoners van die twee straten er niet op zitten te springen om zo een drempel
voor de deur te hebben. Op de begroting voor 1994 is nog een tekort van f 300.000,-. Ik zou
zeggen, hevel dit bedrag over naar 1994. Dan is het geen gat meer maar een gaatje. Het geval loopt
al langer dan vandaag en ik heb er wel eens met een ambtenaar over gesproken. Hij is hier niet
aanwezig anders zou je er iemand op aankijken. De ambtenaar maakte mij ook niet veel wijzer want
die zei: "Het ligt politiek gevoelig en daar doe ik geen uitspraak over." Voorzitter, kunt u mij
vertellen wat het verschil is tussen politiek gevoelig liggen of het hard nodig is dat deze werkzaam
heden worden uitgevoerd. Ik ben er van overtuigd dat er in heel Steenbergen niemand wakker zal
liggen als deze werkzaamheden niet uitgevoerd zouden worden. Misschien twee op de Welberg,
maar dat is dan ook al. Als dat geld toch uitgegeven moet worden doe er dan ook die f 285.000,-
nog bij die genoemd werden voor de verbouwing van het Cromwiel voor een theaterzaaltje van
CCVS. Dat is samen meer dan een half miljoen en voor dat bedrag kan er een fietspad worden
aangelegd in de Hoogstraat tot aan de rotonde in de Franseweg. Daar zijn alle mensen mee gediend
en ook de kinderen van Welberg die in Bergen op Zoom naar school gaan kunnen daarvan gebruik
maken. Vorige week las ik in de krant dat het zelfs in 's-Hertogenbosch al bekend is dat Steenber
gen slecht in haar fietspaden zit. Ik vind het jammer dat dit door het college niet in overweging is
genomen. Reeds meer dan twee jaar geleden heeft de partij 'VOOR OUD EN JONG' al gewag
gemaakt om daar een fietspad aan te leggen. Ik weet dat ik tegen de coalitie niet op kan boksen
maar ik blijf toch tegen het voorstel. En hierbij wilde ik het laten, dank u wel."
Het CDA is niet tegen het voorstel, aldus de heer RASENBERG. Het CDA vindt wel dat ter harte
moet worden genomen dat eerst heel veel geld uitgeven wordt voor rekonstruktie, waarna na aanleg
onmiddellijk weer andere middelen ter beschikking moeten worden gesteld om de voorgestelde
maatregelen te treffen. Daarom ook heeft de heer RASENBERG in de commissie om een stuk visie
van deskundigen gevraagd omtrent de ideale wegverharding.
Hij geeft verder aan dat in bepaalde plaatsen verkeersremmende maatregelen genomen worden in
die zin dat geen voorrangskruisingen worden aangelegd. Daardoor worden reeds automatisch
beperkingen ingebouwd.
Wethouder ONLAND beaamt dat het plan ook dorpsvernieuwend is. Maar het plan is zeker ook ver-
keersremmend. Over deskundigheid moet naar haar mening niet worden gediscussieerd. Daar komt
men niet aan uit.
Wat betreft het gestelde door de heer Baartmans. De WETHOUDER meent dat diverse mensen
geschrokken zijn van de prijs. Het plan wat nu voorligt ziet er goed uit. Daar is al jaren om gevraagd.
Welberg krijgt nu meer een hart. Aan de veiligheid voor de schoolkinderen wordt tegemoetgekomen.
De kinderen behoeven niet meer tweemaal de Kap. Kockstraat over te steken.
Zij kunnen via een dubbelzijdig fietspad naar de Corneliusstraat rijden.
De vraag van de heer Rasenberg. Visie en inzicht in bepaalde zaken kunnen in de loop der tijd
wijzigen.
In de commissievergadering openbare werken c.a. is thans afgesproken dat zodra een weg herstraat
moet worden zal worden bekeken of eventueel meteen maatregelen meegenomen kunnen worden.
Dit om kosten te besparen.