3
1. OPENING
De VOORZITTER opent de vergadering met het gebruikelijke gebed.
Hij deelt mede dat bericht van verhindering ontvangen is van mevrouw Van Nispen-Aarden wegens
vakantie, van de heer Van Zantvliet wegens familie omstandigheden en van de heer Brouwers.
2. VASTSTELLING NOTULEN OPENBARE VERGADERING VAN 27 MEI 1993
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het konsept.
3. BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN
A. Ingekomen stukken
IV.2 Naar aanleiding van de gewestraadsvergadering van 6 juli aanstaande brengt de heer
RASENBERG de volgende punten naar voren:
1. In de commissievergadering volksgezondheid en onderwijs is gesproken over de
schoolbegeleidingsdienst. Opgevoerd werd een overlegsituatie tussen de schoolbege
leidingsdienst, de pedagogische academie en de Volks Hogeschool. Toegevoegd werd
een ambtelijk sekretaris. De kosten hiervan f 10.000,-. De heer RASENBERG heeft
hiertegen bezwaar gemaakt. Uit de stukken blijkt niet dat vorenstaande noodzakelijk
is. Het bedrag van f 10.000,- wordt alsnog gevoteerd omdat het Ministerie middels
circulaire een ruimere subsidiëring heeft gegeven aan de schoolbegeleidingsdienst.
De heer RASENBERG is van mening dat als een nieuwe club opgestart wordt van de
andere kant eens bezien moet worden wat er kan worden opgeheven.
2. De ambulancedienst ruilt al zijn wagens in. Er komen acht nieuwe wagens. De dienst
is overgegaan naar een ander soort wagen, welke goedkoper is. Het zijn diesels,
goedkoper van brandstof en in onderhoud. Met de verzekeraars is geregeld dat in de
beginjaren vooral de kapitaalslasten worden afgeschreven en het onderhoud op een
later moment. Door het uitstrijken over enkele termijnen wordt quitte gespeeld.
3. De heer RASENBERG zet vraagtekens bij het aangaan van een kontrakt voor 10 jaar
voor de vuilverbranding. Hij kan niet voorzien hoe het milieu evolueert ten aanzien
van het opruimen van het huisvuil. Het meest heeft hem in de stukken verbaasd de
openbare aanbestedingen, vooral in Rotterdam.
De VOORZITTER antwoordt dat dit punt dinsdagavond in de regionale milieudienst
besproken wordt. Morgenavond is er clusteroverleg in Dinteloord. Het is erg belang
rijk in het kader van het verlengd lokaal bestuur dat de raad signalen afgeeft, welke
de drie afgevaardigden naar het Streekgewest mee kunnen nemen.
De heer IJZERMANS gaat in op de opmerking van de heer Rasenberg over de
aanbestedingen. Op welke wijze kan inderdaad worden bezien of aanbesteding aan
zienlijk goedkoper is. Het gewest kan hier toch niet omheen. Het gaat om gemeen
schapsgeld.
De VOORZITTER antwoordt dat de wetgever zich na 1995 steeds nauwer bezig zal
gaan houden met het aanbestedingsbeleid. Thans is er nog sprake van een over
gangsfase van oud naar nieuw, in EEG richtlijnen vastgelegd beleid. Vandaag heeft
het college daarover een brief ontvangen. Deze brief zal worden doorgeleid naar de
commissie financiën.
Is vorige maand niet gezegd dat de aanbesteding een deze keren in de commissie
algemene bestuurlijke zaken ter sprake zou komen, aldus de heer LAMBERS.
De VOORZITTER antwoordt dat gekeken moet worden in hoeverre het voor
Steenbergen van toepassing is. Dit is bij gemeenten niet zo vaak het geval. Zodra de
wetgeving goed uitgekristalliseerd is zal deze moeten worden vertaald in richtlijnen.
Wethouder ONLAND heeft zich verdiept in het aanbestedingsbeleid van de gemeente.
Zij is gestuit op een nota van 1983 waarin heel duidelijk de vier verschillende
mogelijkheden worden genoemd. In deze nota wordt ook aangegeven waarom de
gemeente Steenbergen nog steeds op deze wijze aanbesteed. Zij zal de nota voor de
raad ter inzage leggen. De VOORZITTER vult nog aan dat in 1990 door de coalitie in
het beleidsprogramma op hoofdpunten het aanbestedingsbeleid van Steenbergen
opnieuw is bekrachtigd. In 1994 is er gelegenheid dit opnieuw te bekijken.