3 1. OPENING De VOORZITTER opent de vergadering met het gebruikelijke gebed. Hij deelt mede dat bericht van verhindering ontvangen is van mevrouw Van Nispen-Aarden wegens vakantie, van de heer Van Zantvliet wegens familie omstandigheden en van de heer Brouwers. 2. VASTSTELLING NOTULEN OPENBARE VERGADERING VAN 27 MEI 1993 De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het konsept. 3. BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN A. Ingekomen stukken IV.2 Naar aanleiding van de gewestraadsvergadering van 6 juli aanstaande brengt de heer RASENBERG de volgende punten naar voren: 1. In de commissievergadering volksgezondheid en onderwijs is gesproken over de schoolbegeleidingsdienst. Opgevoerd werd een overlegsituatie tussen de schoolbege leidingsdienst, de pedagogische academie en de Volks Hogeschool. Toegevoegd werd een ambtelijk sekretaris. De kosten hiervan f 10.000,-. De heer RASENBERG heeft hiertegen bezwaar gemaakt. Uit de stukken blijkt niet dat vorenstaande noodzakelijk is. Het bedrag van f 10.000,- wordt alsnog gevoteerd omdat het Ministerie middels circulaire een ruimere subsidiëring heeft gegeven aan de schoolbegeleidingsdienst. De heer RASENBERG is van mening dat als een nieuwe club opgestart wordt van de andere kant eens bezien moet worden wat er kan worden opgeheven. 2. De ambulancedienst ruilt al zijn wagens in. Er komen acht nieuwe wagens. De dienst is overgegaan naar een ander soort wagen, welke goedkoper is. Het zijn diesels, goedkoper van brandstof en in onderhoud. Met de verzekeraars is geregeld dat in de beginjaren vooral de kapitaalslasten worden afgeschreven en het onderhoud op een later moment. Door het uitstrijken over enkele termijnen wordt quitte gespeeld. 3. De heer RASENBERG zet vraagtekens bij het aangaan van een kontrakt voor 10 jaar voor de vuilverbranding. Hij kan niet voorzien hoe het milieu evolueert ten aanzien van het opruimen van het huisvuil. Het meest heeft hem in de stukken verbaasd de openbare aanbestedingen, vooral in Rotterdam. De VOORZITTER antwoordt dat dit punt dinsdagavond in de regionale milieudienst besproken wordt. Morgenavond is er clusteroverleg in Dinteloord. Het is erg belang rijk in het kader van het verlengd lokaal bestuur dat de raad signalen afgeeft, welke de drie afgevaardigden naar het Streekgewest mee kunnen nemen. De heer IJZERMANS gaat in op de opmerking van de heer Rasenberg over de aanbestedingen. Op welke wijze kan inderdaad worden bezien of aanbesteding aan zienlijk goedkoper is. Het gewest kan hier toch niet omheen. Het gaat om gemeen schapsgeld. De VOORZITTER antwoordt dat de wetgever zich na 1995 steeds nauwer bezig zal gaan houden met het aanbestedingsbeleid. Thans is er nog sprake van een over gangsfase van oud naar nieuw, in EEG richtlijnen vastgelegd beleid. Vandaag heeft het college daarover een brief ontvangen. Deze brief zal worden doorgeleid naar de commissie financiën. Is vorige maand niet gezegd dat de aanbesteding een deze keren in de commissie algemene bestuurlijke zaken ter sprake zou komen, aldus de heer LAMBERS. De VOORZITTER antwoordt dat gekeken moet worden in hoeverre het voor Steenbergen van toepassing is. Dit is bij gemeenten niet zo vaak het geval. Zodra de wetgeving goed uitgekristalliseerd is zal deze moeten worden vertaald in richtlijnen. Wethouder ONLAND heeft zich verdiept in het aanbestedingsbeleid van de gemeente. Zij is gestuit op een nota van 1983 waarin heel duidelijk de vier verschillende mogelijkheden worden genoemd. In deze nota wordt ook aangegeven waarom de gemeente Steenbergen nog steeds op deze wijze aanbesteed. Zij zal de nota voor de raad ter inzage leggen. De VOORZITTER vult nog aan dat in 1990 door de coalitie in het beleidsprogramma op hoofdpunten het aanbestedingsbeleid van Steenbergen opnieuw is bekrachtigd. In 1994 is er gelegenheid dit opnieuw te bekijken.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1993 | | pagina 83