6 Het heeft dan toch zin dat de raad een signaal afgeeft, ook richting provincie, dat de raad niet gediend is van verplaatsing van De Jong naar het onderhavige gebied. Onderzocht moet worden of de verplaatsing niet naar het normale industrieterrein kan. Ten aanzien van de bedrijfsverplaatsing van De Jong meent de VOORZITTER dat het goed is dat in de commissie openbare werken c.a. en in de commissie ruimtelijke ordening en ekonomische zaken vooraf nog eens gesproken wordt over de voorgenomen lokatie Dinteloordseweg. Alle plannen, zowel bij het ministerie als de provincie zijn gebaseerd op die lokatie. Als de raad dat niet wil dan is het beter om dit van te voren met elkaar uit te spreken. Wat betreft drogerij Janse. Om een afweging te maken zal aangegeven moeten worden wat de feitelijke kosten zijn van sanering. Het college zal hier de komende tijd aan werken. Een tijdspad van saneren is niet aan te geven. Wel moet snel duidelijk worden of saneren haalbaar is. De vraag van de heer Lambers over de opcenten. De industriegrond van Reinierpolder II krijgt reeds een verkeerstechnische toeslag. Achteraf praten over een opslag in Noord-Oost is thans niet realistisch. De heer Lambers vraagt om naar toekomstige ontwikkelingen de lasten op te leggen die in feite de gehele gemeenschap zou hebben moeten dragen en in eerste instantie de ondernemer. De ondernemer is verantwoordelijk voor zijn produktiewijze en voor een werkwijze die niet schadelijk is voor het milieu. De VOORZITTER stelt vast dat de raad instemt met verzending van de voorgelegde brief. De brief wordt morgen verzonden. Hij gaat over tot de verdere afwerking van de agenda. 2. VASTSTELLING NOTULEN OPENBARE VERGADERING VAN 29 APRIL 1993 De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het konsept. 3. BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN A. Ingekomen stukken V. 1 2 De heer IJZERMANS merkt op dat volgens het rapport van de vereniging Benegora sprake is van een slechte meldingsplicht in West-Brabant met name over de smog-vorming. Is het college hiervan op de hoogte? Deelt het college die mening en wat zijn de eventuele stap pen van het college in deze? De provincies zijn op dit moment verantwoordelijk voor de smog-fases, aldus de VOOR ZITTER. Meestal wordt een fax verzonden aan de gemeenten, achterhaald door de aktualiteit. Dit is vervelend. In deze procesgang is men bezig van grof naar fijn te werken. Daarnaast komt een meldingsplicht. Ten aanzien van de kerncentrale Doel is een conve nant gesloten binnen het Streekgewest waarbij voor de GGD en de brandweer een taak is weggelegd. Men is bezig met een inventarisering van die bedrijven die daarvoor in aanmerking komen. Binnen het Streekgewest is men bezig om samen met Antwerpen te komen tot vergaande afspraken. Laatstelijk is een hot-line ingesteld tussen het bestuur van de provincie Antwerpen en het Streekgewest. Omroep Brabant is uitgekozen voor de berichtgeving. In West-Brabant wordt Omroep Brabant bij calamiteiten gehanteerd voor de burger als het informatiegebeuren. Dit kan verder worden aangevuld met geluidswagens, mailings enzovoorts. Er komt nog een voorstel voor het verstrekken van een 'sympathie' subsidie aan Benegora. De heer IJZERMANS doet de suggestie te onderzoeken of het lokale radio-/televisienet hierbij te betrekken is. De VOORZITTER antwoordt dat in een convenant gekozen is voor Omroep Brabant. Als gemeente kan ook in de eigen voorlichting wat gedaan worden. Opgelet dient te worden dat geen andere informatie wordt gegeven dan met andere gemeenten is afgesproken. V.7 De heer VAN REUEN vraagt of de achtergrond van het onderwerp huisvesting vluchtelin gen brainstormend besproken kan worden in de commissie welzijn. De VOORZITTER kan toezeggen dat wethouder Heijmans aan de hand van een notitie van de heer Van der Wegen in de commissie hier uitvoerig op terugkomt. De VOORZITTER stelt voor dit onderwerp ook in de commissie openbare werken c.a. te bespreken. De RAAD besluit de ingekomen stukken voor kennisgeving aan te nemen.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1993 | | pagina 72