13 De VOORZITTER stelt dat Schampers nu gesproken heeft en dat het college met uitgangspunten naar de provincie moet. Als Halsteren zelfstandig blijft denkt hij niet dat Lepelstraat van Halsteren af moet worden gesneden. De raad moet kijken naar de ontwikkelingen die er op dit moment zijn. Thans is sprake van een nieuwe positionering die tot stand komt. Bij het toewijzen van Dintelmond aan Steenbergen heeft Schampers gekeken naar potenties. Ten opzichte van de anderhalf jaar geleden ingenomen positioneringsnota zijn inmiddels andere invloeden en faktoren aanwezig. Het gesprek dat het college ingaat met gedeputeerde staten zal de reaktie op het advies van Schampers plaatsen in het licht van wat er om ons heen gebeurt. Het is soms praten over natuurlijke grenzen, soms over economische processen, ruimtelijke processen en sociale strukturen. Thans moet Steenbergen voor haarzelf een positie neerleggen waarbij een gemeente ontstaat welke draagkracht heeft en beheersbaarheid in zichzelf heeft. Steenbergen vraagt niets te veel. Steenbergen bouwt alleen voort op het rapport Schampers. Steenbergen meent dat naar 7 gemeenten moet worden gegaan. Als Dinteloord zegt wij willen Stampersgat niet kwijt hoeft Steenbergen dat niet aan te geven. Het is geen landjepikken, dat stadium is anderhalf jaar geleden gepasseerd. Het is nu een struggle for life. Het is nu op basis van wat de politiek in 's-Hertogenbosch doet. Er is getracht ambtelijk en door het college om op basis van de laatste gegevens te anticiperen op datgene wat Steenbergen in 's-Hertogenbosch te wachten staat. De nota getuigt van een stuk visie waarbij je met open vizier de gedeputeerde tegemoet kunt. Momenteel is Steenbergen nog steeds op het nivo bezig van strategie ontwikkelen om te kijken hoe dat nieuwe Steenbergen er uit moet zien. De heer REIJNDERS heeft geen antwoord gekregen op zijn kritiek. De VOORZITTER antwoordt dat het college zich niet zo veel zorgen maakt over hetgeen de heer Reijnders naar voren heeft gebracht. Het college zou niet weten waar de provincie met Kruisland naar toe zou moeten. In de optiek van het college blijft de gemeente Oud- en Nieuw Gastel niet bestaan. De heer REIJNDERS verwacht dat Roosendaal heel hard zal gaan strijden om Kruisland. De VOORZITTER stelt dat Roosendaal geen kleine kernen wenst. Steenbergen blijft knokken voor Kruisland. De heer GORISSEN merkt op dat in de notitie aan de natuurlijke grenzen wordt vastgehouden op een klein stukje na. Het college heeft een voorbehoud gemaakt ten aanzien van Lepelstraat en Kladde, indien Halsteren zelfstandig blijft. Als het college bereid is dit standpunt ook in te nemen ten aanzien van Moerstraten en Wouw kan hij zich vinden in het voorstel. De VOORZITTER antwoordt dat dit de achtergrond van de nota is. De heer VAN REUEN kan niet leven met de letterlijke tekst van de notitie. Sub b van het resumé zal moeten worden aangepast. Het is niet aan Steenbergen om te beoordelen of andere gemeenten opgeheven moeten worden. Steenbergen moet daarin niet voorop lopen. Bij sub f dient duidelijk te worden aangegeven dat de grenskorrekties aan de zuidkant alleen de bedoeling zijn wanneer de gemeenten Halsteren en Wouw opgeheven worden. De VOORZITTER merkt op dat de notitie dit reeds aangeeft. In sub f staat 'hierbij ervanuitgaande dat Halsteren bij Bergen op Zoom gevoegd zal worden'. De Tweede Kamer heeft de norm van de gemeenten naar 10.000 inwoners gebracht. De provincie heeft die ondergrens overgenomen. In specifieke gevallen kan hiervan worden afgeweken. In sub b geeft het college richting provincie aan, dat Schampers tegen de richtlijn van 10.000 inwoners in heeft geadviseerd. Uitsluitend het getalscriterium heeft gezorgd dat Kruisland gevoegd is bij Oud- en Nieuw Gastel. Het college geeft argumenten aan waarom Kruisland niet naar Oud- en Nieuw Gastel moet. De heer VAN REUEN meent dat een duidelijker formulering mogelijk is. De VOORZITTER antwoordt, dat het stuk de gevraagde nuancering reeds in zich heeft. De Werknemerspartij had de notitie ook iets te letterlijk gelezen. Na deze discussie is zij enigszins gerustgesteld. Gehoord die discussie kan de Werknemerspartij zich derhalve vinden in het voorstel. Het voorstel, aldus de VOORZITTER, zal bij de provincie worden ingebracht met de nuanceringen, die vanavond naar voren zijn gekomen. Met name het prudent omgaan met de zelfstandigheid van bedreigde gemeenten. Blijven die gemeenten zelfstandig dan zal de gemeente Steenbergen daarin geen afsnijdingen doen. Verder hoopt de VOORZITTER dat het college de komende maand eens een keer met Dinteloord om de tafel kan gaan zitten om te vernemen wat Dinteloord nu wil. De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1993 | | pagina 64