11
16A GEMEENTELIJKE HERINDELING
De VOORZITTER spreekt zijn erkentelijkheid uit voor de helderheid van het ambtelijk stuk 'reaktie
van de gemeente Steenbergen op het rapport van de commissie Schampers aangaande de
gemeentelijke herindeling in Westelijk Noord-Brabant'.
Hij geeft de raad mee, dat de situatie is gewijzigd ten opzichte van de discussie die de raad heeft
gevoerd in zijn positioneringsnota anderhalf jaar geleden. Toen had Schampers nog niet gesproken.
Inmiddels is bekend dat Roosendaal en Bergen op Zoom houden van kern/centrumgemeenten zonder
kleine dorpjes. Zij zitten niet te wachten op kleine kernen.
Het college heeft in zijn nota steeds gezegd natuurlijke grenzen aan te willen houden. Na een
amendering is de gemeente Halsteren buiten beschouwing gebleven. Halsteren stond zelf nog ter
discussie. Inmiddels heeft Schampers Halsteren aan Bergen op Zoom toegevoegd. Ook de Kladde is
naar Bergen op Zoom gegaan.
6 Mei gaat het voltallig college naar de provincie om de gevraagde duidelijkheid te geven. Aan de
zuidgrens wordt duidelijk een natuurlijke grens aangegeven, de Eendrachtsweg. De kern Lepelstraat
past bij de krachtige plattelandsgemeente Steenbergen. Die positie van krachtige plattelandsge
meente kan gehonoreerd worden ten opzichte van de twee centrumgemeenten door de kernen aan
Steenbergen toe te voegen.
Vervolgens heeft het college aan de noordkant Dintelmond niet afgewezen. Hier is de commissie
Schampers gevolgd omdat volgens het advies van die commissie Steenbergen reeds in potentie de
ervaring heeft om met industrieterreinen om te gaan.
Verder is het zo dat een gemeente van 20.000 inwoners een volkomen andere bestuurlijke en
ambtelijke struktuur heeft dan 4 gemeenten van 5.000 inwoners, die samengetrokken worden.
Het college heeft niet aan Stampersgat gezeten. Dat hoort bij Dinteloord. Ook is geen sprake van
inruilen van Kruisland. De voorgestelde toevoeging van Kruisland aan Oud-Gastel is uitsluitend een
instandhouding van Oud- en Nieuw-Gastel. Alleen het getalscriterium heeft een rol gespeeld. Het
college stelt gewoon dat Kruisland onverbrekelijk hoort bij Steenbergen.
Met het doortrekken van de natuurlijke grens zou ook Moerstraten tot de plattelandsgemeente
Steenbergen kunnen behoren.
De heer REIJNDERS betreurt het dat de bespreking van deze nota uitgesteld is tot de raadsvergade
ring. De zienswijze van het college had in een eerder stadium besproken kunnen worden.
De heer REIJNDERS heeft veel kritiek op de nota gehoord van omliggende gemeenten. Persoonlijk
vindt hij de opstelling van het college enigszins brutaal te noemen. In de positioneringsnota is
gekozen voor één model. Toen is ook besloten het bespreekbaar maken van de zuidgrens niet in de
nota op te nemen. Thans breidt het college naar alle kanten uit.
Met betrekking tot het openbreken van de nota en het toevoegen van al die zaken leeft bij
Kruisland'78 het idee dat de mogelijkheid bestaat dat de positie van Kruisland in deze in feite min of
meer ontkracht wordt. De commissie wordt de mogelijkheid gegeven om het verlies van Kruisland te
compenseren. Als het college vastgehouden had aan zijn nota en gevochten zou hebben alleen voor
Kruisland op zich dan zou het college sterker gestaan hebben dan op dit moment.
De heer GORISSEN heeft bij de positioneringsnota zijn voorkeur uitgesproken voor Lepelstraat. Het
college is zijns inziens te ver gegaan om nu reeds over Moerstraten te praten. Daar had Steenbergen
zich keuriger op moeten stellen. Steenbergen moet zich ontzettend sterk maken om Kruisland te
behouden. Steenbergen moet er naar streven om de 24.000 inwoners te halen. De heer GORISSEN
wil het op dit moment laten bij Kruisland, Lepelstraat en Kladde.
De VOORZITTER merkt op dat Stampersgat voor tweederde Dinteloord is.
Als het Mark-Vlietkanaal en de weg naar Tholen worden gehanteerd als natuurlijke grenzen verleent
de heer GORISSEN zijn medewerking.
De heer LAMBERS is het volstrekt eens met de achterliggende gedachte van het college dat dorpjes
als Wouw en het nieuw te vormen Oud-Gastel geen recht van bestaan kunnen handhaven na de
herindelingsplannen.
In die zin ondersteunt de VVD van harte en volledig zonder enige restriktie het voorstel zoals het
hier voorligt.
De heer VAN REUEN ondersteunt de heer Reijnders in zijn opmerking ten aanzien van het eerder
bespreekbaar maken van de notitie. De commissie algemeen bestuurlijke zaken van 14 april 1993 is
niet doorgegaan wegens gebrek aan agendapunten.