6
10. VUILUITWORP-REDUKTIEPLANWIJZIGING RIOLERINGSBEHEERPLAN
De heer RASENBERG merkt op dat Steenbergen een van de eerste gemeenten is die het systeem
van Witteveen en Bos invoert. Er is nog heel weinig ervaring op dit gebied. Hoe het allemaal uitvalt
zal afgewacht moeten worden. Het bleek niet mogelijk om af te checken hoe dit systeem functio
neert. Hij hoopt maar dat het systeem inderdaad voldoet aan de wensen. Het heeft hem bevreemd,
dat in deze weinig antwoord kon worden gekregen over hoe de bevindingen zijn.
De VOORZITTER antwoordt dat onlangs in 'Binnenlands Bestuur'een artikel is gewijd aan dit soort
systemen. Aan dit plan liggen berekeningen ten grondslag. Zowel het Ministerie als de Provincie
hebben het plan goedgekeurd. Het systeem kost ruim 1,2 miljoen gulden minder en heeft predikaten
gekregen van meerdere provincies en het rijk. Het gaat om een nieuw systeem dat erg goed is en
veel praktischer. Steenbergen heeft bovendien de ruimte om dit systeem toe te passen. Inderdaad
zit Steenbergen in de voorste linie, maar zij meent dat dit financieel en milieutechnisch alleszins
verantwoord is.
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
11. VASTSTELLING 1E WIJZIGING VAN DE 'VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING
VAN AFVALSTOFFENHEFFING, 1993'
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
12. WIJZIGING VERORDENING TARIEVEN GEMEENTELIJK ZWEMBAD
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
13. VOORLOPIGE VASTSTELLING BUDGET WELZIJNSSUBSIDIE 1994
In de commissie middelen heeft de heer GORISSEN gevraagd of het mogelijk was om binnen het
welzijnsbudget een kleine ruimte te creëren om eventuele tegenvallers die elk jaar geïncasseerd
moeten worden enigszins op te vangen.
Heeft het college hierover al een beslissing genomen?
De heer RASENBERG merkt op dat het CDA geen voorstandster is van reservering. Zijn ervaring
heeft geleerd dat het in het verleden ging om peanuts. Als wordt gereserveerd en eind van het jaar
de reserves niet zijn opgemaakt dan verdwijnen deze naar de algemene middelen, omdat er geen
bestemming meer aan kan worden gegeven. Het CDA vindt het een taak van de welzijnscommissie
om het subsidiebedrag per aanvrager goed uit te zoeken en juist vast te stellen om bezwaren te
voorkomen. In voorkomende gevallen kan altijd nog de pot algemene middelen worden aangespro
ken. In die pot zitten reserves voor dit soort doeleinden.
De heer LAMBERS is blij dat Gemeente Belangen Welberg ondersteuning geeft aan het initiatief dat
is uitgebracht in de commissie welzijn voor reservering van een bedrag voor onverwachte zaken. Hij
pleit voor die reservering.
Wethouder HEIJMANS kan mededelen dat de kwestie hedenmorgen in het college is besproken. De
voor- en nadelen zijn op een rij gezet. Het college is tot de konklusie gekomen het voorstel zoals het
nu voorligt te handhaven. Het gaat om een voorlopig budget. Volgend jaar wordt de raad gekonfron-
teerd met een strak financieel beleid. Dit moet ook doorklinken in het welzijnsbudget. Het college
meent dat het hele budget in subsidie moet worden uitgekeerd en niet een gedeelte moet worden
achterhouden. Bovendien zouden er bij een reservering verenigingen kunnen zijn, die daar in de loop
van het jaar weer een beroep op willen doen. Het college is van mening, dat alle aanvragen voor
subsidie voor het komende jaar voor 1 mei behoren te worden ingediend. Bij echt onvoorziene zaken
is er de post onvoorzien waaruit geput kan worden. Het streven is er op gericht om een strak
subsidiebeleid vast te stellen. In dat geval kan het haast niet voorkomen, dat er een achteropkomen
de post komt. Komt die post er toch, dan is die echt onvoorzien. De raad moet daarover dan
beslissen.
De heer GORISSEN hoopt, dat het college inderdaad de toezegging kan doen, dat de datum 1 mei
aangehouden wordt. Gemeente Belangen Welberg kan zich dan vinden in het voorstel.