6
Het college wilde bouwvergunningen en meldingsplichtige bouwwerken publiceren. De raad wilde
niet meer publiceren dan nodig is.
Ten aanzien van het gestelde door de PvdA kan hij mededelen dat de betrokkene wordt bericht
wanneer zijn aanvraag behandeld wordt. De besluitvorming vindt desgewenst plaats in het bijzijn
van de betreffende persoon. Daarmee is er zijns inziens toch voldoende openbaarheid. Vanaf
1 januari 1993 werkt het op deze manier.
De WETHOUDER is het wel eens met de raad dat indien het bouwplan niet voldoet aan de eisen van
welstand op dat gebied meer duidelijkheid dient te worden gegeven. Hierover wordt geklaagd door
de burger, de aanvrager.
Hij ontraadt de raad ten stelligste de welstandscommissie openbaar te maken.
De heer LAMBERS heeft begrepen dat het college niet van zins is het voorstel in te trekken. Hij gaat
voorlopig door over artikel 9.4 van het voorstel.
Hij is verheugd te horen dat er wijzigingen in de procedure zijn opgetreden. Hij stelt het belang van
derden aan de orde. Om demokratische redenen in het licht van openbaarheid van bestuur dient de
welstandscommissie wel openbaar te vergaderen.
Hij handhaaft zijn verzoek in dezen.
De heer VAN REUEN heeft uit het betoog van wethouder Ooms tussen de regels door gehoord dat
hij de punten van de PvdA onderschrijft. Vooral de besluitvorming weegt bij de PvdA zwaar. Als de
werkwijze is zoals gesteld door de wethouder heeft de PvdA geen problemen met de Bouwverorde
ning.
Gemeente Belangen Welberg kan zich na het antwoord van de wethouder geheel vinden in de
vaststelling van de Bouwverordening, aldus de heer GORISSEN.
De Werknemerspartij kan ook akkoord gaan met de Bouwverordening, aldus de heer VAN ZANT-
VLIET. De wethouder dient dan wel toe te zeggen dat de welstandscommissie in voorkomende
gevallen in haar advies duidelijk aangeeft welke aanpassingen cq wijzigingen nodig zijn.
Naar aanleiding van het betoog van de heer Lambers stelt de heer RASENBERG dat het thans zo is
dat het college beslist over de bouwaanvraag. Bij het openbaar maken van de welstandscommissie
wordt het voor het college moeilijker om af te wijken van het advies. Verder zou in het verlengde
hiervan volgens de redenering van de heer Lambers ook de vergadering van het college openbaar
dienen te zijn.
De VOORZITTER licht toe dat als het college afwijkt van welstand het college moet aangeven wat
de reden daarvan is.
Wethouder OOMS kan de heer Van Zantvliet antwoorden dat veel gemeenten het met zijn
opmerking eens zijn. Half april is het algemene vergadering van het bestuur van de Welstand en zal
het college deze opmerking meenemen.
Wethouder OOMS beaamt desgevraagd de heer IJZERMANS dat belanghebbende(n) de mogelijkheid
heeft(hebben) aanwezig te zijn bij de beraadslaging van de welstandscommissie.
Naar aanleiding van de opmerking van de heer Rasenberg citeert de heer LAMBERS uit een brief
over de openbaarheid naar het college van burgemeester en wethouders:
'De wetgever heeft bedoeld niet alleen meer inzicht te geven aan een aanvrager van een bouwver
gunning of een melder, maar ook aan derde belanghebbenden. Door nu de vergaderingen van de
welstandscommissie niet openbaar te laten zijn wordt het beoogde inzicht niet bewerkstelligd en
wordt de burger niet dichterbij het bestuur gebracht. Er moet evenwel worden bedacht dat de
welstandscommissie blijkens de artikelen 42 en 48 van de Woningwet alleen advies uitbrengt aan
burgemeester en wethouders. Welk advies gelet op artikel 44 niet bindend is voor burgemeester en
wethouders.
Het oordeel van burgemeester en wethouders of een bouwwerk aan redelijke eisen van welstand
voldoet is doorslaggevend. Ook deze omstandigheid geeft meer aanleiding tot het openbaar zijn van
de vergaderingen van de welstandscommissie'.
De heer LAMBERS vindt hierin een bevestiging van zijn eerder uitgesproken mening waarom de
welstandscommissie wel openbaar zou dienen te vergaderen.
Hij vraagt schorsing van de vergadering.