m A 9 Het landbouwverkeer dat nu via de Rondweg, Wipstraat en vervolgens weer de Rondweg geleid zal worden, zal ook na de aanleg van een verkeersplein dezelfde route moeten kunnen blijven volgen. Zo niet dan gaat de PvdA niet akkoord met het voorstel. Immers het verkeer verleggen, vooral het landbouwverkeer naar de Wipstraat en de Molenweg, biedt gewoon een verslechtering van de huidige situatie en daarvoor geven wij als gemeente wat de PvdA betreft geen geld uit. Dan lost men het ene probleem op en direkt roept men een nieuw knelpunt op en dat kan de bedoeling niet zijn. Als in dat geval de aanleg van een verkeersregelinstallatie wel een afdoende oplossing is, is dat voor de PvdA bespreekbaar en een goed alternatief. Door het gebruik van de vluchtstrook door het landbouwverkeer is op geen enkele manier bewezen, dat zij oorzaak zijn van meerdere of van ongelukken. De coalitie gaat akkoord met het voorstel onder de voorwaarde dat het landbouwverkeer van de huidige route gebruik kan blijven maken of een andere oplossing aangedragen wordt op hetzelfde wegvak. De heer BROUWERS spreekt namens de Werknemerspartij als volgt: 'Mijnheer de Voorzitter, Zoals recentelijk gebleken is, hecht de Werknemerspartij aan de mening van verkeersdeskundigen. In dit geval hebben zij de Werknemerspartij niet kunnen overtuigen vandaar dat zij een enquête gehouden heeft en die ook ingediend heeft bij het college. De kosten van deze enquête waren ongeveer ƒ.15,--. De opzet van deze enquête is eigenlijk geweest een bijdrage te leveren in de besluitvorming cq de mening van de weggebruiker te peilen. Bij de enquête is de Werknemerspartij er van uitgegaan, dat de volwassen weggebruikers het verschil kennen tussen een verkeersregelin stallatie en een rotonde. De uitslag van de enquête is u allen bekend denkt de Werknemerspartij. De voorkeur van de Werknemerspartij gaat eveneens uit naar een verkeersregelinstallatie. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is met name de uitslag van de enquête en de oversteekplaatsen van de fietsers daar deze niet in het verkeersplein opgenomen zijn. Zij liggen buiten het verkeersplein. De bedoeling is zeer zeker niet geweest de veiligheid van een rotonde te bestrijden. De Werknemerspartij zal niet tegen het voorstel stemmen'. Mevrouw ONLAND-VAN HAAREN merkt op niet te weten of ervan uitgegaan mag worden dat weggebruikers het verschil tussen een verkeersregelinstallatie en een verkeersplein kennen. Toen destijds dit kruispunt aan de orde kwam en zij de eerste gesprekken voerde met Provincie en Rijkswaterstaat ging zowel de politie uit Steenbergen, de verkeersdeskundige uit Breda als zijzelf er vanuit waarom nu moeilijk doen, laten wij verkeerslichten aanleggen. De verkeerslichteninstallatie op de Nassaulaan heeft prima gewerkt. Wat blijkt, inmiddels heeft men ervaring opgedaan met verkeerspleinen en men zegt om de snelheid uit de weg te halen is een verkeersplein veel en veel beter en veiliger dan een verkeerslichteninstallatie. Ten aanzien van het landbouwverkeer. Zij ziet dat het college in zijn voorstel zegt alles te zullen pogen om het landbouwverkeer op de Rondweg te houden. Op haar argument in de gesprekken, dat met keiharde argumenten gekomen zou moeten worden om het landbouwverkeer van de Rondweg af te krijgen, is gesteld, dat bij een verkeerslicht eninstallatie landbouwverkeer op de Rondweg onbespreekbaar is. Op een verkeersplein is toen niet ingegaan. Haar hoop is, dat bij een verkeersplein inderdaad het landbouwverkeer toch gewoon op de weg zou mogen blijven. Zij wenst de wethouder die de verdere onderhandelingen moet voeren daar heel veel succes mee. Het CDA is blij dat er een oplossing komt en op een zo snelle termijn. Het CDA gaat graag akkoord met dit voorstel. De heer LAMBERS deelt mede, dat de VVD fraktie akkoord gaat met het voorstel als zoveel mogelijk getracht wordt het landbouwverkeer te leiden, zoals het tot nu het geval is. De VVD hoopt dat het college de pogingen om het landbouwverkeer op de Rondweg te handhaven tot het uiterste zal voortzetten. Van de andere kant is zij van mening, dat als iets moet worden gezocht in de sfeer van compromissen het niet een onbespreekbare optie zou moeten zijn om het landbouwverkeer, dat komt vanuit de richting Dinteloord en wil rijden richting De Heen en of Halsteren, er bij de afrit Welberg af te halen en via de Molenweg, Franseweg te leiden. Het landbouwverkeer heeft in het verleden altijd overlast veroorzaakt in het centrum van de stad met name het knelpunt vanaf het Kerkplein tot en met de Kade. Daar liggen de problemen. De VVD is van mening dat op zich de Wipstraat, Molenweg en Franseweg berekend zouden moeten zijn op de verwerking van langzaamrij- dend verkeer. Bij het gebruik van een verkeerslichteninstallatie moet het verkeer gaan stoppen voor verkeerslich ten. Dit zou kunnen leiden tot kop-staart-botsingen.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1992 | | pagina 99