m 8 Bijlage II, functie 120, Aanschaf gebruikt personeelsbusje brandweer. De stemming begint bij de heer Van Schilt. Vóór stemmen: Baartmans, Brouwers, Heijmans, Lambers, Ooms, Reijnders, Van Schilt, Van Zantvliet. Tegen stemmen: Van Elzakker, Gorissen, Onland-van Haaren, Rasenberg, Van Reijen, IJzermans. Het voorstel wordt aangenomen met 8 stemmen vóór en 6 stemmen tegen. Bijlage II, functie 560, Verlichting gebouwen. Desgevraagd antwoordt de VOORZITTER de heer REIJNDERS dat thans het maximaal benodigde geld wordt gereserveerd. Bij het uiteindelijke raadsvoorstel kan het bedrag anders uitvallen. Dit wordt door de raad mede bepaald. De stemming begint bij de heer Van Schilt. Vóór stemmen: Brouwers, Van Elzakker, Heijmans, Lambers, Onland-van Haaren, Ooms, Rasenberg, Reijnders, Van Zantvliet. Tegen stemmen: Baartmans, Gorissen, Van Reijen, Van Schilt, IJzermans. Het voorstel wordt aangenomen met 9 stemmen vóór en 5 stemmen tegen. De voorjaarsnota is hiermede aanvaard. De RAAD besluit overeenkomstig het voorstel. 5. AANVULLING EN WIJZIGING MEERJARENPROGRAMMA RESTAURATIE MONUMENTEN 1993-1998 (BESLUIT RIJKSSUBSIDIËRING RESTAURATIE MONUMENTEN) De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel. 6. VOTERING KREDIET AD. ƒ.125.000,-- VOOR DE AANLEG VAN EEN VERKEERSPLEIN TER PLAATSE VAN DE KRUISING RONDWEG/FRANSEWEG/HOOGSTRAAT Namens de PvdA spreekt de heer IJZERMANS als volgt: 'Vanaf de dag van openstelling van de Rondweg is het bewijs geleverd dat de kruisingen zowel bij de Nassaulaan als bij de Franseweg onveilig waren. Zelfs levensgevaarlijk. Vele doden, gewonden en materiële schade moesten helaas het bewijs leveren. Helemaal aan de eisen voldeed deze kruising uiteraard niet. Want dan had men destijds vanuit de provincie ook niet de zaak gewijzigd. Men ging pas overstag nadat het aantal doden het getal van meer dan 10 overschreden had. Sinds het ingebruiknemen van de verkeersregelinstallatie zijn er op de kruising Nassaulaan nauwelijks nog ernstige ongelukken gebeurd. De deskundigen en de Provinciale Staten gaven schoorvoetend toe, dat men uiteindelijk de plank misgeslagen had. Het kruispunt aan de Franseweg was daarna het volgende slagveld. Ook hier weer doden en gewonden. Vooral door de toename van het verkeers aanbod. Verder is het veel te hard rijden mede de oorzaak van het veelvoud aan ernstige ongelukken en vooral de laatste jaren. Dat de wegversmalling met het plaatsen van kunststofpaaltjes met reflektors geen oplossing zou bieden, dat had zowat iedereen door. Wij hebben er destijds op gewezen, dat het feitelijk weggegooid geld was. Nu er na veel politieke aandrang van alle politieke partijen en burgers mogelijk een oplossing in zicht is, zal na realisering hopelijk hier een veilig kruispunt ontstaan voor iedereen. Met name ook voor het langzaam verkeer want dat is tegenwoor dig maar al te vaak in het geding. Het realiseren van een verkeersplein is een mogelijkheid als oplossing. Tijdens de commissievergadering verkeer is door verschillende politieke partijen ook aangedrongen op een verkeersregelinstallatie als goed alternatief te onderzoeken. Ook de PvdA heeft toen duidelijk te kennen gegeven dat een verkeersregelinstallatie voor haar bespreekbaar zou zijn en zelfs een lichte voorkeur geniet. Immers de kwaliteit van een verkeersregelinstallatie en de veiligheid voor het verkeer is vooral vele jaren bewezen aan de kruising aan de Nassaulaan. Dit kruispunt voldoet aan de moderne eisen. Bovendien is een verkeersregelinstallatie ook nog goedkoper in aanleg. Doch de wegbeheerders, de toekomstige wegbeheerders en de verkeersdes- kundigen spreken zich uit voor een verkeersplein. Als dat de oplossing is, zal de PvdA zich daartegen niet verzetten. Anders zal het weer een eindeloos getouwtrek worden en alleen maar uitstel worden. Waar de PvdA zich wel tegen verzet, is het volgende.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1992 | | pagina 98