8
Maar die vraagt dan ook weer veel woongelegenheid, op zich ook mooi maar het moet ons niet
in een vicieuze cirkel brengen van steeds meer, steeds meer en nog meer;
3. wij zijn het met u eens dat de zorg voor het landschap niet al te strak gereguleerd moet
worden maar het moet wel zorg voor het landschap blijven;
4. wij zijn er blij mee dat u vindt dat rekreatie en toerisme ondersteuning verdienen. Wij hebben
daar al jaren voor gepleit. Maar juist dan zullen we extra voor ons landschap moeten zorgen.
Het een kan niet zonder het ander;
5. voor de inkadering van Steenbergen in een zogenaamde bandstad staan wij niet te dringen. Die
zogenaamde groene buffers ertussen komen toch altijd weer onder druk te staan en dan groeit
de zaak toch weer aan elkaar. Met alleen groeiklasse IV hoeven we daar niet zo bang voor te
zijn en dus pleiten we daar nog eens voor, niets meer en niets minder;
6. samenwerking met het Zeeuwse is een gedachte die ons zeer aanspreekt en een regionaal
bedrijventerrein zou wel eens een betere oplossing kunnen zijn dan de uitbreiding van al die
plaatselijke terreinen;
7. uw opvatting inzake de Zoomweg onderschrijven wij voor 100%;
8. onze opvatting over rekreatie en ekonomische ontwikkeling hebben wij inmiddels gegeven;
9. ten aanzien van de uitbreiding van het bedrijventerrein pleiten wij voor vooral gepaste groei en
liever nog voor het idee van het regionale;
10. uitbreiding van het kassengebied en koppeling aan het bedrijventerrein is niet zo'n gekke ge
dachte. Het dwingt de aanleg van kassen en eventuele uitbreiding van het industrieterrein nu al
wel in een bepaalde richting. Daar zullen wij nu al rekening mee moeten houden;
11ten aanzien van uw laatste opvatting cq konklusie verwijzen wij naar al het voorgaande.
Tot zover, voorzitter'.
De Werknemerspartij heeft het Masterplan doorgenomen ook naar aanleiding van in eerste instantie
het Streekplan, aldus de heer VAN ZANTVLIET. Zij vindt dat de gemeente Steenbergen bijzonder
slecht wegkomt. Steenbergen is een agrarische gemeente. Als men dan ziet wat daarin beperkt zal
worden. Zij heeft verder problemen met het industrieterrein. Het hoeft niet extra groot te worden
maar een beperkte uitbreiding moet mogelijk zijn. Immers stilstand is toch een achteruitgang voor de
gemeente Steenbergen. Dit geldt ook voor de woningbouw zowel in Steenbergen als in de kernen.
Zij ondersteunt de reaktie van het college op het Masterplan. Zij hoopt dat het college nog meer
wijzigingen in de goede zin van het woord voor de gemeente Steenbergen kan bewerkstelligen.
De heer VAN ZANTVLIET heeft in de krant gelezen dat Roosendaal en Bergen op Zoom eventueel
overwegen het Masterplan zelf in te dienen als de omliggende gemeenten niet zouden instemmen
met het plan. Wat is het standpunt van het college in deze. Verder verneemt hij graag welke
financiële regeling getroffen zal worden. Immers het Masterplan heeft f.1 80.000,- gekost en is
betaald door de 18 Streekgewestgemeenten.
De heer LAMBERS deelt mede dat alle argumenten gewikt en gewogen zijn door de voorgaande
sprekers. Hij gaat daar niet meer op in. Wel op de procedure gevolgd bij de presentatie van het
Masterplan aan de raden van de 18 gemeenten. Het college is twee weken geleden naar een
bijeenkomst terzake geweest. Via de krant is voor de raad zichtbaar geworden hoe de discussie zich
heeft afgespeeld. Daaropvolgend is vorige week een presentatiebijeenkomst voor de raden
georganiseerd. De presentatie bestond min of meer uit een soort brood en spelen. De raadsleden
kregen 's ochtends een uiteenzetting over het plan waarna zij allen met de bus door West Brabant
werden rondgeleid. Helaas werden de gemeenten Steenbergen, Nieuw Vossemeer en Willemstad
voor het grootste gemak overgeslagen. Daarna is de meer inhoudelijke vraag gesteld wat er zou
gaan gebeuren met het Masterplan. De heer Osterlo heeft gezegd de verantwoordelijkheid niet te
dragen. Toen bleek dat met name de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal titre personel
kennelijk van plan waren het Masterplan toch in te brengen. Naar hij aanneemt zal de geschiedenis
het college bekend zijn uit kontakten met de heer Osterlo. Hij heeft daarna gesproken met
raadsleden van de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal. Zij blijken dan toch een iets meer
genuanceerd standpunt in te nemen dan de hardnekkigheid waarmee door de duosteden het plan is
ingediend.
Hij is van mening dat het Masterplan niet meer is dan een nota van uitgangspunten, een
bespreek/praatstuk waar nog van alles aan gezaagd en getimmerd moet worden. Echter de wijze
van presentatie door de 18 gemeenten waarbij de heer Osterlo naar voren wordt geduwd om dit als
voorzitter te moeten gaan trekken houdt in feite gewoon in dat het min of meer buigen of barsten
is. Als het gedeelte over Steenbergen wordt gelezen zou het mogelijk moeten zijn daar een stukje
van los te laten.