8 Maar die vraagt dan ook weer veel woongelegenheid, op zich ook mooi maar het moet ons niet in een vicieuze cirkel brengen van steeds meer, steeds meer en nog meer; 3. wij zijn het met u eens dat de zorg voor het landschap niet al te strak gereguleerd moet worden maar het moet wel zorg voor het landschap blijven; 4. wij zijn er blij mee dat u vindt dat rekreatie en toerisme ondersteuning verdienen. Wij hebben daar al jaren voor gepleit. Maar juist dan zullen we extra voor ons landschap moeten zorgen. Het een kan niet zonder het ander; 5. voor de inkadering van Steenbergen in een zogenaamde bandstad staan wij niet te dringen. Die zogenaamde groene buffers ertussen komen toch altijd weer onder druk te staan en dan groeit de zaak toch weer aan elkaar. Met alleen groeiklasse IV hoeven we daar niet zo bang voor te zijn en dus pleiten we daar nog eens voor, niets meer en niets minder; 6. samenwerking met het Zeeuwse is een gedachte die ons zeer aanspreekt en een regionaal bedrijventerrein zou wel eens een betere oplossing kunnen zijn dan de uitbreiding van al die plaatselijke terreinen; 7. uw opvatting inzake de Zoomweg onderschrijven wij voor 100%; 8. onze opvatting over rekreatie en ekonomische ontwikkeling hebben wij inmiddels gegeven; 9. ten aanzien van de uitbreiding van het bedrijventerrein pleiten wij voor vooral gepaste groei en liever nog voor het idee van het regionale; 10. uitbreiding van het kassengebied en koppeling aan het bedrijventerrein is niet zo'n gekke ge dachte. Het dwingt de aanleg van kassen en eventuele uitbreiding van het industrieterrein nu al wel in een bepaalde richting. Daar zullen wij nu al rekening mee moeten houden; 11ten aanzien van uw laatste opvatting cq konklusie verwijzen wij naar al het voorgaande. Tot zover, voorzitter'. De Werknemerspartij heeft het Masterplan doorgenomen ook naar aanleiding van in eerste instantie het Streekplan, aldus de heer VAN ZANTVLIET. Zij vindt dat de gemeente Steenbergen bijzonder slecht wegkomt. Steenbergen is een agrarische gemeente. Als men dan ziet wat daarin beperkt zal worden. Zij heeft verder problemen met het industrieterrein. Het hoeft niet extra groot te worden maar een beperkte uitbreiding moet mogelijk zijn. Immers stilstand is toch een achteruitgang voor de gemeente Steenbergen. Dit geldt ook voor de woningbouw zowel in Steenbergen als in de kernen. Zij ondersteunt de reaktie van het college op het Masterplan. Zij hoopt dat het college nog meer wijzigingen in de goede zin van het woord voor de gemeente Steenbergen kan bewerkstelligen. De heer VAN ZANTVLIET heeft in de krant gelezen dat Roosendaal en Bergen op Zoom eventueel overwegen het Masterplan zelf in te dienen als de omliggende gemeenten niet zouden instemmen met het plan. Wat is het standpunt van het college in deze. Verder verneemt hij graag welke financiële regeling getroffen zal worden. Immers het Masterplan heeft f.1 80.000,- gekost en is betaald door de 18 Streekgewestgemeenten. De heer LAMBERS deelt mede dat alle argumenten gewikt en gewogen zijn door de voorgaande sprekers. Hij gaat daar niet meer op in. Wel op de procedure gevolgd bij de presentatie van het Masterplan aan de raden van de 18 gemeenten. Het college is twee weken geleden naar een bijeenkomst terzake geweest. Via de krant is voor de raad zichtbaar geworden hoe de discussie zich heeft afgespeeld. Daaropvolgend is vorige week een presentatiebijeenkomst voor de raden georganiseerd. De presentatie bestond min of meer uit een soort brood en spelen. De raadsleden kregen 's ochtends een uiteenzetting over het plan waarna zij allen met de bus door West Brabant werden rondgeleid. Helaas werden de gemeenten Steenbergen, Nieuw Vossemeer en Willemstad voor het grootste gemak overgeslagen. Daarna is de meer inhoudelijke vraag gesteld wat er zou gaan gebeuren met het Masterplan. De heer Osterlo heeft gezegd de verantwoordelijkheid niet te dragen. Toen bleek dat met name de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal titre personel kennelijk van plan waren het Masterplan toch in te brengen. Naar hij aanneemt zal de geschiedenis het college bekend zijn uit kontakten met de heer Osterlo. Hij heeft daarna gesproken met raadsleden van de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal. Zij blijken dan toch een iets meer genuanceerd standpunt in te nemen dan de hardnekkigheid waarmee door de duosteden het plan is ingediend. Hij is van mening dat het Masterplan niet meer is dan een nota van uitgangspunten, een bespreek/praatstuk waar nog van alles aan gezaagd en getimmerd moet worden. Echter de wijze van presentatie door de 18 gemeenten waarbij de heer Osterlo naar voren wordt geduwd om dit als voorzitter te moeten gaan trekken houdt in feite gewoon in dat het min of meer buigen of barsten is. Als het gedeelte over Steenbergen wordt gelezen zou het mogelijk moeten zijn daar een stukje van los te laten.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1992 | | pagina 83