4 Het probleem is niet opgelost door een paar plateaus in de Nassaulaan aan te leggen. Zorgvuldig zal dienen te worden nagegaan wat de beste mogelijkheden zijn gezien de grondstruktuur. Rekening zal moeten worden gehouden met de ondergrond, de riolering, de bekabeling etcetera. De f.50.000,- die thans extra worden uitgegeven aan een rotonde zijn naar het oordeel van de VVD fraktie een uiterst verantwoorde investering. Want zoals alle vorige sprekers al hebben gezegd er komt meer verkeer op die weg en meer afwikkeling van verkeer. De rotonde is door de voorzitter van de commissie niet bestreden. De voorzitter heeft zich zeer objektief opgesteld, heeft alle partijen aan het woord gelaten. Uiteindelijk was duidelijk welke kant de meerderheid van de commissie op wilde. Dit was niet de kant van de verkeersdeskundige, maar van het gezonde verstand. De heer REIJNDERS vindt het plan rotonde/verhoogd plateau een vrij dure investering voor een lokatie die zijns inziens niet zoveel gevaar zal opleveren. Ook de verkeerspolitie schat dit zo in. Hij had liever gezien dat naar een goedkoper plan gekeken zou zijn. Naar zijn mening kan het geld beter besteed worden aan verkeersremmende maatregelen elders in de stad. De heer RASENBERG deelt mede dat in twee commissievergaderingen gesproken is over dit onder werp. Hij heeft gevraagd wat de meerwaarde is van een rotonde boven een verhoogd plateau, om dat middelen hem ook aanspreken. Voor hem geldt het argument waarom gekozen wordt voor een bepaalde oplossing. Als een oplossing voor minder geld gevonden kan worden heeft dat bij hem een bepaalde voorkeur op financieel gebied. Hij betreurt het en daarmee wijkt hij af van het CDA- standpunt dat in het gewijzigd voorstel van het college niet de argumenten zijn weergegeven waarom overgegaan is van een plateau naar een rotonde. Hij heeft zich neergelegd bij het standpunt van het CDA. De heer VAN SCHILT deelt mede dat de partij 'VOOR OUD EN JONG' achter het collegevoorstel staat. De verkeersdeskundige stelt een plateau voorop. 'VOOR OUD EN JONG' heeft gevraagd waarom het plateau de voorkeur geniet. De deskundige heeft geantwoord dat een rotonde f.50.000,-- duurder uitvalt en de afstand tot het stoplicht slechts 150 meter bedraagt. 'VOOR OUD EN JONG' is van mening dat elke kruising beveiligd moet zijn ongeacht de afstand tot een stoplicht. Bij verkeersremmende maatregelen, zo ziet wethouder Ooms ook de rotonde, moeten functie, inrichting en gebruik in overeenstemming worden gebracht. Hij gaat in op de functie. 1De rotonde zorgt voor een betere verkeersafwikkeling van Noord-Oost. Een nieuw bestemmings plan dat ruim 1.000 woningen omvat. Nu de brug bij Noorddonk gereed is zullen ook de bewoners van fase 1 van Noord-Oost veel gebruik gaan maken van de Watertorenweg en de geplande rotonde. 2. Met de rotonde wordt een begin gemaakt met verkeersremmende maatregelen voor de Nassau laan. Hij is het ermee eens, dat de rotonde betrekkelijk kort bij de verkeerslichten komt te liggen. Echter met name wanneer de Nassaulaan ingereden wordt vanuit Steenbergen vindt hij de meerkosten ad. f.50.000.- in het licht gezien van verkeersremmende maatregelen alleszins het geld waard. 3. Bij een rotonde worden de drie poten alle even zwaar. 4. Een rotonde geeft een mooier aanzicht. In het midden kan beplanting worden aangebracht. Verder dient er rekening mee te worden gehouden dat de rotonde is betaald door de bewoners van Noord-Oost. In elke m2 die verkocht is zat ruim f.4,- voor bovenwijkse voorzieningen. Een rotonde vindt hij duidelijk een bovenwijkse voorziening en in dit geval zeer op zijn plaats. Met het verkeersremmend maken van de Nassaulaan wordt met de aanleg van de rotonde een begin gemaakt. Getracht moet worden de Nassaulaan in de komende jaren aan te pakken. Beoogt wordt de Nassaulaan zijn naam waardig te laten dragen. Een mooie laan met vrijliggende fietspaden en groenstroken aan beide zijden met daarin bomen. Verder parkeerhavens voor de bewoners. Visueel wordt de Nassaulaan dan een aanmerkelijk smallere straat. Een verrijking voor Steenbergen. Hopelijk is voor deze aanpak binnen één of twee jaar geld beschikbaar. De heer IJZERMANS vraagt de wethouder nog eens kritisch te kijken naar de veiligheid van de fietsers op de Watertorenweg. Als de parallelweg ingebruik genomen wordt door het langzaam verkeer richting Steenbergen dan zou er ruimte behoren te zijn in de hoofdrijbaan voor een suggestie- cq fietsstrook.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1992 | | pagina 79