3
18. De VOORZITTER deelt mede dat wethouder OOMS te kennen heeft gegeven niet op 1 april
aanstaande zijn werkzaamheden te hervatten maar eerst op 1 mei 1992. Fysiek gaat het
fantastisch. De spanning om weer geheel in het werkveld te functioneren kan beter een
maand worden uitgesteld aldus de artsen en de wethouder zelf. De heer Ooms zal zich in
april wel geleidelijk inwerken.
19. Op 9 april 1992, 17.30 uur, vindt er een bijeenkomst plaats op het provinciehuis over de
lokatie voor de opslag van kolenreststoffen, aldus de VOORZITTER. In verband hiermede
heeft het college besloten de vergadering van de commissie ruimtelijke ordening en
economische zaken van 9 april te brengen naar 8 april 1 992 om 20.00 uur. Het tijdstip van
aanvang van de commissie algemene bestuurlijke zaken eveneens op 8 april 1992 is ver
schoven naar 19.00 uur in plaats van 19.30 uur.
20. De VOORZITTER merkt op dat de mededeling in de infopagina over het duurder worden van
de paspoorten per 1 april ervoor heeft gezorgd dat in het eerste kwartaal van 1992 1560
paspoorten zijn uitgereikt. Ter vergelijking met vorig jaar eerste kwartaal: 277 paspoorten.
Terwijl het eerste kwartaal altijd de drukste periode is. Simpele voorlichting derhalve die de
mensen echt raakt en bezighoudt leidt tot aktie.
De RAAD besluit de mededelingen voor kennisgeving aan te nemen.
4. UITBREIDING EN VERVANGING AUTOMATISERINGSAPPARATUUR/PROGRAMMATUUR (15E
WIJZIGING BEGROTING 1992)
De heer VAN REUEN merkt op dat er al gedurende twee jaar bij de begrotingsaanbieding gesproken
wordt over een zogenaamd informatieplan met daaraan verbonden een automatiseringsplan.
Zou kunnen worden bewerkstelligd dat bij de komende begrotingsaanbieding het toegezegde plan
aangeboden wordt.
De heer LAMBERS vraagt of er meer offertes zijn uitgebracht. Zoja waarom de keuze op deze
aanbieding is gevallen. Hoe groot is het bedrag van de offertekosten in verband met de afschrijving.
Verder deelt hij de juich- en hallelujastemming niet, althans zo interpreteert hij het voorstel, over de
aankoop van meer computers ten koste van personeel.
Hij vindt dit niet een juiste gang van zaken. Een gemeente is een werkgever die voor haar personeel
een eigen verantwoordelijkheid heeft.
Hij kan zich voorstellen dat het personeel van de gemeente Steenbergen zich bedreigd zou kunnen
gaan voelen vanwege het feit dat de computers hun intrede doen. Computers leiden niet in alle
gevallen tot vermindering van werkgelegenheid. Het argument: 'wij hebben minder mensen nodig
omdat wij computers hebben' gaat volgens hem niet op. Naar de eigen medewerkers toe zou het
sympathieker zijn om niet elke keer dat verhaal naar boven te halen.
Wethouder HEIJMANS antwoordt de heer Van Reijen dat bij de stukken het automatiseringsplan
gevoegd was. Hij zegt toe zijn uiterste best te doen om ook het informatieplan dit jaar aan de raad
aan te bieden.
Wat betreft de vragen van de heer Lambers. Er waren inderdaad meerdere offertes. Met dit bedrijf
zijn toch diverse onderhandelingen gevoerd ook aansluitend op hetgeen de gemeente reeds bezat.
Verder neemt het bedrijf volledig alle kosten voor eigen rekening van het op papier zetten van de
offerte.
Ten aanzien van de personele kwestie deelt de wethouder mede dat de investeringen niet worden
gedaan om bij elke ambtenaar een computer te plaatsen. Dat zou ook een verkeerde zaak zijn. De
automatisering moet wel een doel hebben. Naar zijn idee gaat het om het werk sneller af te kunnen
werken. De consequentie zal zijn dat enkele vakatures niet opgevuld behoeven te worden. Niemand
hoeft zich echter bedreigd te voelen door de computers. Het is pertinent niet het beleid van het
college wel een stuk van het doel.
De heer LAMBERS wijst op de beginperiode waarin cursussen nodig zullen zijn en het werk zal
blijven liggen.
Wethouder HEIJMANS beaamt dit. Echter na de aanlooptijd zal het werk toch vlotter kunnen
worden afgehandeld. Dit zal consequenties hebben op het aantal vakatures wat zou ontstaan door
natuurlijk verloop.