16 Persoonlijk is hij een groot voorstander van het LPO. Het LPO zou kunnen dienen als een min of meer natuurlijke buffer tussen het industriegebied Antwerpen en Westbrabant. De VOORZITTER raadt een adhesiebetuiging af in verband met de ontwikkeling van het Masterplan. Het college zit wel op het vinkentouw. Hij vraagt of er raadsleden zijn die behoefte hebben aan de gevraagde adhesiebetuiging. De heer VAN REIJEN niet. Ook het CDA niet, aldus de heer RASENBERG. De totale problematiek van West- Brabant moet worden beschouwd. De heer LAMBERS meent dat als de voorzitter de zaken in het Streekgewest zo formuleert als hedenavond in de raad dat er een weloverwogen besluit zal worden genomen. De VOORZITTER stelt dat er consensus moet zijn. Bekend moet zijn wat Bergen op Zoom en Roosendaal als individuele steden zeggen over het LPO. In de raad is al vele malen gesproken over het parkeren van vrachtauto's en bussen in de woonwijken, aldus de heer IJZERMANS. Steeds is de raad voorgehou den dat optreden daartegen niet kon omdat aanwijzing van een alternatief parkeerterrein niet tot de mogelijkheid behoorde. Thans wordt toch opgetreden tegen enkele chauffeurs op grond van artikel 195 van de 'APV, 1985'. Hoewel de PvdA het voorkomen van parkeren door vrachtauto's in de woonwijken bepleit is zij van mening, dat indien optreden aan de orde is dit in alle bebouwde kommen en wijken van de gemeente moet gebeuren en niet in enkele woonstraten. Hij vraagt het college het gevraagde uitstel door een van de chauffeurs in te willigen. Wethouder ONLAND antwoordt dat gebleken is dat artikel 195 van de 'APV, 1985' optreden binnen de gehele gemeente mogelijk maakt. Een aantal maanden geleden zijn door de politie schriftelijke verzoeken uitgedaan aan de vrachtwagen chauffeurs om de voertuigen zodanig te parkeren dat geen overlast wordt bezorgd. Heel veel chauffeurs hebben aan dit verzoek voldaan. De wethouder heeft de situatie in de Esdoornstraat nog niet onderzocht. Zij zegt beantwoor ding van de brief toe. De heer IJZERMANS stelt dat de politie waarschuwingen heeft uitgedeeld. Daarnaast kan over de uitleg van artikel 195 gediscussieerd worden. Hij vraagt om algemeen beleid, te publiceren in de infopagina. Het maken van onderscheid moet worden voorkomen. De VOORZITTER merkt op dat door de raad keer op keer is gevraagd om uit de woonstraten de vrachtauto's te weren. Afgesproken is om dit probleem aan te pakken. Dit heeft geleid tot een samenspel tussen gemeente en politie. Er wordt succes mee behaald en het college wil graag op deze wijze doorgaan. De voorzitter zegt toe met de politie op te nemen in die gevallen waar geen sprake van hinder is nuancering in te brengen. Ook de wethouder neemt dit mee. De voorzitter deelt nog mede, dat de totale bebouwde kom aangepakt wordt. In overleg met de verkeersgroep en ambtenaren van het buro azw wordt bepaald waar inderdaad sprake is van hinderlijk parkeren in woonbuurten binnen de bebouwde kom. Dit moet wel iedere keer in samenspraak worden vastgesteld. De wethouder zal het dossier lichten en de ingekomen klachten nagaan. De regionale dienst afvalverwijdering gaat meer dan 100 gesloten stortplaatsen onderzoeken. De heer Van REIJEN vraagt om hoeveel van dergelijke gesloten stortplaatsen het in de gemeente Steenbergen gaat. Wat kunnen de consequenties zijn van lekkages? Wethouder ONLAND antwoordt dat er officieel 6 gesloten stortplaatsen bekend zijn. Mogelijk zijn er nog meer. Dit wordt nog nagegaan. De zaak bevindt zich nog in een inventarisatiestadium. De gemeente is nog niet officieel benaderd door de RDA. Wethouder HEIJMANS zegt de heer VAN REIJEN desgevraagd toe in de commissiever gadering van april of mei het burohoofd sociale zaken uit te nodigen om toelichting te geven op de minimanota, het JWG en de banenpools.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1992 | | pagina 37