8 Dit verzoek geldt ook voor het aantal aangiften en processen-verbaal voor verspreiding van ongewenst drukwerk. In Steenbergen is al jaren gesproken door diverse politieke frakties over de overlast van de vrachtwagens. Het college heeft nu een oplossing aangegeven en een alternatief geboden aan de chauffeurs. Indien het college thans onderzoek gaat doen naar het initiatief van de PvdA zal weer vertraging van de maatregelen tot gevolg hebben. Alles bij elkaar maakt het weinig uit of het parkeerterrein naast het terrein van Rombouts komt te liggen of dat de chauffeurs parkeren op het industrieterrein. Daar is bovendien nog min of meer sociale kontrole. De VVD steunt het voorstel van het college. Het belang van de beperking van de overlast binnen de bebouwde kom gaat voor. Veel werknemers moeten met de fiets naar hun werk. Waarom zouden vrachtwagenchauffeurs dit niet kunnen. Gemeente Belangen Welberg ziet met belangstelling het antwoord van het college tegemoet met betrekking tot de vorige sprekers, aldus de heer GORISSEN. Zij verneemt graag of de kernen in het voorstel onder de woonwijken vallen of blijft daar een oude regeling van kracht. De VOORZITTER antwoordt dat De Heen en Kruisland buiten de regeling vallen. Hier is het probleem niet evident naar voren gekomen. Waar problemen niet zijn moeten deze niet worden opgeroepen. De pleidooi voor de chauffeurs om de vrachtauto mee naar huis te nemen is op zichzelf aardig. Meerdere sprekers hebben daarop geduid, aldus de VOORZITTER. Echter een combinatie van 18 meter plaatst men niet voor een woning van 6,5 meter. Er worden altijd 3 a 4 woningen meegeno men de aanloop van de parkeermogelijkheden voor de bewoners. Het parkeren in de woonstraten moet ophouden. Chauffeurs wonende te Noord-Oost hun vrachtwa gens bij de LTS laten parkeren is geen oplossing. Bovendien bij de LTS was sprake van het bieden van parkeergelegenheid aan bussen. Vervolgens heeft de afdeling grondgebiedszaken de door de raad genoemde bedrijven bezocht om na te gaan of bij die bedrijven in de weekeinden vrachtwagens geparkeerd zouden mogen worden. Alles wat het college sedert 1989 in opdracht voor de raad heeft gedaan is op niets uitgelopen. Geen strukturele oplossing van het probleem. Er zijn meer meters vrachtwagen dan geplaatst kunnen worden op de lokaties genoemd door de heer Rasenberg. Vrachtwagens zijn een stuk vervuiling in woonwijken in een bebouwde kom. Zij horen thuis op een industrieterrein. Juridisch is wat Steenbergen doet waterdicht. Het industrieterrein is uitermate geschikt voor het parkeren van vrachtwagens. De sociale kontrole is groot. Het college meent dat het probleem van de klachten hiermee opgelost wordt. Om juridische afdwingbaarheid te verkrijgen is een strukturele oplossing nodig. Met een verplichte wettelijke aanwijzing van het industrieterrein tot parkeergelegenheid voor de vrachtwagens wordt een strukturele maatregel genomen. Uiteraard zal de maatregel worden geëvalueerd. Wat betreft de politiekontrole. In eerste instantie zal waarschuwend worden opgetreden. Het Openbaar Ministerie heeft aangegeven deze zaken niet meer te seponeren maar in behandeling te nemen. Het college ondersteunt het betoog van de Werknemerspartij over de werkgelegenheid en de kracht die Steenbergen uitstraalt maar het college wil ook de leefbaarheid van Steenbergen overeind houden. De alternatieven zijn door het college onderzocht. Een parkeerterrein voor vrachtwagens aanleggen kost een gigantisch bedrag en geeft een groot ruimtebeslag. Dit voorstel is de enige goede oplossing. De heer RASENBERG betreurt het dat naar aanleiding van de algemene beschouwingen van 1990 het college in het voorstel niet aangegeven heeft dat er inderdaad door het college pogingen zijn ondernomen om de mogelijkheden te inventariseren. Als dit in het voorstel was verwoord had de heer Rasenberg niet teruggegrepen naar 1990 en was het voorstel op een andere merites beoor deeld. De VOORZITTER merkt op dat deze zaak ook voor een deel in de verkeerscommissie thuishoort. Echter vanwege de APV is het voorstel behandeld in de commissie algemeen bestuurlijke zaken. Het CDA had in de commissie algemeen bestuurlijke zaken via een fraktiegenoot dergelijke elementen in kunnen brengen. In de commissie is hierover niet gesproken. Het college heeft aangegeven dat alle alternatieven onderzocht zijn en dat het college tot de slotsom is gekomen dat er geen andere mogelijkheden zijn. Verder wordt met het parkeren van de vrachtwagens op het industrieterrein wordt ook de verkeersveiligheid bevorderd. Het college houdt graag vast aan deze oplossing. Het CDA heeft na de toelichting van de VOORZITTER geen problemen met het voorstel. Zij neemt het voorstel aan.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1992 | | pagina 113