4 Wethouder OOMS antwoordt de PvdA en de VVD desgevraagd dat de toelating van het landbouwverkeer op de totale rondweg uitvoerig aan de orde is gesteld. Dit zou onder geen geval gaan. De wegstruktuur laat dat niet toe. Dit is duidelijk een autoweg. Deze optie is onbespreekbaar bij de heren van Rijks- en Provinciale Waterstaat. Wethouder Ooms is het volkomen eens met de PvdA als zij stelt dat een stukje veiligheid wordt ingeleverd. Ook de NCB is deze mening toegedaan. Maar evenals bij het college weegt bij de NCB de veiligheid van de kruising het zwaarste. De heer IJZERMANS informeert of het college de verantwoordelijkheid aankan voor ernstige ongelukken binnen de kom van Steenbergen en Welberg vanwege het zware landbouwverkeer. De VOORZITTER korrigeert dat niet van veronderstellingen mag worden uitgegaan. Het kruispunt heeft wel slachtoffers gevergd. Het college zal na realisatie van de rotonde bij Rijks- en Provinciale Waterstaat een evaluatie afdwingen. Het college heeft te weinig gegevens gekregen over het landbouwverkeer wat gebruik maakt van het gedeelte Wipstraat-Franseweg. Wethouder OOMS merkt op dat vanwege het Rijk en de Provincie ook geklaagd wordt over de omstandigheid dat een aantal landbouwmachines breder zijn dan de vluchtstrook. Als er een alternatief voorhanden zou zijn dan ging het landbouwverkeer radicaal van de Rondweg af. Door de kom Steenbergen is niet mogelijk maar de Molenweg en Wipstraat vindt men een alternatief. De heer IJzermans beaamt dit. Na de aanleg van de rotonde zijn er geen problemen meer voor Provincie en Rijk. De gemeente zal dan de problemen moeten oplossen. Het beleid van de overheid is er op grote schaal op gericht om het verkeer zoveel mogelijk uit de binnensteden te halen. Nu is hier een aantal jaren een proef gedaan met landbouwverkeer op een vluchtstrook. Dit is geen ideale situatie, maar wel een oplossing ten behoeve van de veiligheid van de binnenstad. Wethouder OOMS wijst nog eens op de starre houding van Provincie en Rijk in deze. De VOORZITTER merkt op dat de raad jarenlang aangedrongen heeft op een aanpassing van de kruising. De raad heeft de afweging voor een rotonde of verkeersregelinstallatie met de heren van Rijks- en Provinciale Waterstaat kunnen maken. In de discussie is de rotonde overeind gebleven. De WETHOUDER zit met de rug tegen de muur. De raad kan hedenavond ja of neen tegen het voorstel zeggen. Wethouder OOMS vervolgt zijn beantwoording. De door de Werknemerspartij gevraagde verkeersmaatregelen zullen na realisatie van de rotonde worden nagegaan. Ten aanzien van het standpunt van Gemeente Belangen Welberg. De NCB heeft de krante artikelen gevolgd. Zij weet dat het college tot het uiterste geprobeerd heeft het landbouwver keer te handhaven op de Rondweg. De NCB laat dan de maatregelen op de kruising het zwaarste wegen. Voor wat betreft de VVD. Het landbouwverkeer over de gehele Rondweg was totaal onbe spreekbaar. De wegstruktuur laat er zich niet voor dienen. Ook de aanleg van een sluiproute naar de Cebeco is aan de orde geweest. Dit zou leiden tot sluipverkeer van auto's en het doorgaande landbouwverkeer richting Halsteren zou een probleem blijven. Gesproken is over een aansluiting van de Brooymansdreef op de Rondweg uitsluitend voor traktoren naar de aardappelafzetorganisatie. Onbespreekbaar in verband met sluipverkeer van auto's. Wethouder OOMS merkt op dat voor het landbouwverkeer het indraaien van de Molenweg vanuit de Wipstraat geen problemen behoeft te geven. Dit is goed te doen. De Werknemerspartij blijft van mening dat een inhaalverbod in de Molenweg ingesteld zou moeten worden. Zij zou graag zien dat niet eerst gewacht wordt op de realisatie van de rotonde. Gaarne de overige verkeerssituaties gekombineerd daarmee bezien, aldus de heer BROUWERS. De heer LAMBERS denkt namens een ieder uit de raad te spreken dat zij allen geloven in de uiterste inspanning die de wethouder heeft geleverd. Dit is in alle opzichten volstrekt duidelijk geweest. De heer Gorissen heeft hierin reeds het voortouw genomen. Het grote probleem is dat er een aantal ambtenaren de democratische besluitvorming op een gruwelijke manier aan het dwarsbomen zijn. Desgevraagd antwoordt wethouder OOMS dat het autoverkeer niet van de Brooymansdreef zou zijn afgehaald als die weg landbouwverkeer zou zijn gaan afwikkelen.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1992 | | pagina 109