3
De heer IJZERMANS merkt op dat diverse malen vanuit de raad aan de deskundigen van Rijk en
Provincie gevraagd is aan te geven waarom het landbouwverkeer wel op de weg getolereerd
wordt tussen Dinteloord-Steenbergen en Steenbergen-Halsteren en niet op het gedeelte
Wipstraat-Franseweg. Daarop is onvoldoende antwoord gegeven. Nu probeert men de zwarte
piet toe te spelen aan de raad van Steenbergen.
De PvdA is niet tegen het ter beschikking stellen van geld voor de oplossing van het kruispunt
maar zij is wel faliekant tegen de omstandigheid dat het landbouwverkeer van de weg af moet.
Doordat het landbouwverkeer geweerd wordt op de Rondweg levert de gemeente Steenbergen
een stukje veiligheid in. Het landbouwverkeer zal in de toekomst via Welberg of via de Molen
weg zijn weg moeten vervolgen. In de ogen van de PvdA kan het niet zo zijn dat geld ter
beschikking wordt gesteld voor een oplossing op de ene plaats waardoor op andere plaatsen
verkeersgevaarlijke situaties zullen gaan ontstaan waar de gemeente alleen voor zal staan.
De provincie heeft geen enkele toezegging gedaan. Zij houdt de poot stijf zonder voldoende
argumentatie.
De heer BROUWERS deelt mede dat de Werknemerspartij de rotonde niet tegen zal houden.
Aansluitend op de uitspraken van de heer IJzermans wil de Werknemerspartij verzoeken bij
voorbaat te bezien om verkeersmaatregelen te nemen in de Molenweg indien daar het land
bouwverkeer gebruik van gaat maken. De Werknemerspartij denkt daarbij aan een inhaalverbod
en dergelijke gezien het aantal kinderen dat ter plaatse oversteekt en het aantal bejaarden dat
daar woont.
De Werknemerspartij weet dat het geen zin heeft in te gaan tegen Rijk en Provincie. Zij gaat
akkoord met het voorstel van het college.
De heer GORISSEN heeft in de extra commissievergadering de wethouder gekomplimenteerd
met zijn inspanningen om te proberen het landbouwverkeer toch op de vluchtstrook te houden.
Nu het zich laat aanzien zijn alle pogingen tevergeefs geweest want door de starre houding van
zowel Rijk als Provincie is er nooit ruimte geweest om serieus te onderhandelen. Volgens
Gemeente Belangen Welberg is men zo gefixeerd op een verkeersplein zonder landbouwverkeer
dat men voor andere opties moedwillig de ogen en oren gesloten houdt.
De laatste mededeling van de belangengroepering NCB heeft Gemeente Belangen Welberg doen
besluiten zij het met slecht gevoel zich achter het voorstel van het college te scharen. Ook
Gemeente Belangen Welberg is van mening dat er snel wat aan de veiligheid van de kruising
moet gebeuren. Er mogen niet nog meer slachtoffers vallen. Wat Gemeente Belangen Welberg
betreft kan de verder procedure worden opgestart.
De heer LAMBERS bevestigt dat opgelopen wordt tegen een muur van onwil en onbegrip en
naar zijn mening ondeskundigheid bij de deskundigen van Rijks- en Provinciale Waterstaat. Er is
geen enkel argument op tafel gelegd waaruit zou blijken dat de huidige situatie een verkeersge
vaarlijke situatie zou zijn.
De heer LAMBERS informeert of er uit en te na gesproken is over de mogelijkheid om het
landbouwverkeer tussen de Wipstraat en de Franseweg niet over de vluchtstrook te laten rijden
maar gewoon over de hoofdrijbaan. Er is een absoluut hypocritische situatie ontstaan in de
bespreking met Rijkswaterstaat. Het landbouwverkeer mag wel blijven rijden van Halsteren
richting Dinteloord en op het gedeelte Nassaulaan-Wipstraat, terwijl het gedeelte Wipstraat-
Franseweg uitgesloten wordt. Logisch nadenkend zegt de heer LAMBERS laat het landbouwver
keer dan maar rijden zoals het rijdt over de Dinteloordseweg en Halsterseweg over de hoofdrij
baan. De Rondweg is geen autoweg. Er is geen reden om landbouwverkeer te verbieden.
Kan de WETHOUDER aangeven of deze optie ook absoluut onbespreekbaar is geweest.
Is de optie voor de aanleg van een weg voor landbouwverkeer op de uiterste zuidelijke punt van
de gemeente (achter de Cebeco) meegenomen. Bij de aanleg van een dergelijke weg wordt wel
een levensgevaarlijke situatie gecreëerd bij de aansluiting op de Franseweg. Echter het zou wel
inhouden dat het landbouwverkeer er over heen zou kunnen. Gebruikmakend van het verschil in
spoorbreedte tussen traktoren en auto's zou door te nemen maatregelen sluipverkeer kunnen
worden voorkomen. De traktoren kunnen via de vluchtstrook blijven rijden en komen niet op de
rotonde.
De heer LAMBERS wijst er op dat de toelating van langzaam verkeer op de Molenweg is
uiteraard zeer gevaarlijk. Echter daarvóór komt het grote probleem. Over de kruising zullen veel
kinderen komen gezien de twee zwembaden ter plaatse en de opvang van kinderen van de Maria
Reginaschool in de Gummarusschool. Hij meent verder dat het niet mogelijk is om met een
combine met voorwielsturing linksaf de Molenweg in te draaien.