I 4 1 1. OPENING De VOORZITTER opent de vergadering met het gebruikelijke gebed. Hij merkt op dat bericht van verhindering ontvangen is van mevrouw Onland wegens vakantie en van de heer Reijnders. De VOORZITTER deelt mede dat de heer W. van den Kieboom, hoofd afdeling middelen, vandaag zijn 25-jarig ambtsjubileum viert. Oud-burgemeester Derksen die vanmiddag de receptie bezocht heeft de VOORZITTER gevraagd de groeten over te brengen aan de raad van Steenbergen. 2. VASTSTELLING NOTULEN OPENBARE VERGADERING VAN 25 JUNI 1992 Pagina 10, voorlaatste alinea. De heer VAN ZANTVLIET merkt op terzake de subsidie van de brug bij de Dinteloordseweg dat hiervoor geld ter beschikking is gesteld in verband met het vaarrouteplan. Als de doorvaarthoogte niet op de bewuste hoogte gebracht zou worden dan zou geen geld beschikbaar gesteld worden. De aanpassing wordt in de notulen opgenomen, aldus de VOORZITTER. De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het aangepaste konsept. 3. BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN A. Ingekomen stukken III.2 De heer RASENBERG informeert naar de haalbaarheid van de afwijkende route van de HSL- lijn, welke loopt vanaf het station Roosendaal. Die route heeft voor het landschap naar zijn mening enorm veel voordelen. Bovendien onder Steenbergs gebied blijkt dat de spoorlijn ook nog iets meer naar de Vliet gericht kan worden. De VOORZITTER antwoordt dat het H-tracé momenteel het meest serieuze tracé is. Dit is het tracé dat zo dicht mogelijk naar de Vliet afbuigt, over het uiterste gebied van Kruisland gaat en dan zijn weg vervolgt richting Willemstad. Daarnaast zijn er varianten in onderzoek. De H-variant is één van de meest serieuze varianten. Daarbij doet de vraag zich voor hoe het tussen Roosendaal en Wouw wordt opgelost ten aanzien van het in het Masterplan genoem de shuttlestation. Rijkswaterstaat doorloopt momenteel de MER-procedure en moet alle tracévarianten beoordelen. Zodra alle varianten onderzocht zijn is een nieuwe bijeenkomst gepland te Roosendaal. In de werkgroep indertijd onder voorzitterschap van Bergen op Zoom zijn alle elementen aangehaald om te voorkomen dat de HSL-lijn er zou komen. Nu onder voorzitterschap van Roosendaal wordt alles onderzocht om ja tegen de HSL te kunnen zeggen. Roosendaal hoopt op ontsluiting als Roosendaal-spoorstad. Zij zoekt derhalve veel meer naar de haalbaarheden. De H-variant heeft ook bij Roosendaal altijd goed in de markt gelegen. Echter omdat iedere variant momenteel Roosendaal aandoet gaat het voor haar om de beste keuze. IV.6 De heer GORISSEN vraagt of het mogelijk is dat de gemeente het bij de stukken aanwezige boekwerk aanschaft voor de raadsleden. Wethouder OOMS antwoordt dat het boekje inclusief portokosten f. 10,-- per exemplaar kost. Het boekje is telefonisch te bestellen bij de heer Damen (013-434400). De Raad besluit de ingekomen stukken voor kennisgeving aan te nemen. B. Mededelingen 3. Naar aanleiding van dit punt informeert de heer VAN ZANTVLIET naar de afloop in voorgaande jaren. De resultaten daarvan zijn hem niet bekend. Wethouder HEIJMANS antwoordt dat ten aanzien van de huursubsidie 1991/1992 de bewoners op grond van onterechte gegevens f9.200,-- teveel aan subsidie toegekend zouden hebben gekregen. Inmiddels is dit achterhaald en gehalveerd naar f.4.500,--. De stichting Het Pluspunt zal dit bedrag voor de bewoners betalen. Mevrouw VAN NISPEN vult aan dat ook de terugbetaling van de subsidie van de jaren ervoor voor rekening is genomen van de stichting. De bewoners zijn volledig gevrijwaard.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1992 | | pagina 106