I
4
1
1. OPENING
De VOORZITTER opent de vergadering met het gebruikelijke gebed.
Hij merkt op dat bericht van verhindering ontvangen is van mevrouw Onland wegens vakantie en
van de heer Reijnders.
De VOORZITTER deelt mede dat de heer W. van den Kieboom, hoofd afdeling middelen, vandaag
zijn 25-jarig ambtsjubileum viert. Oud-burgemeester Derksen die vanmiddag de receptie bezocht
heeft de VOORZITTER gevraagd de groeten over te brengen aan de raad van Steenbergen.
2. VASTSTELLING NOTULEN OPENBARE VERGADERING VAN 25 JUNI 1992
Pagina 10, voorlaatste alinea. De heer VAN ZANTVLIET merkt op terzake de subsidie van de brug bij
de Dinteloordseweg dat hiervoor geld ter beschikking is gesteld in verband met het vaarrouteplan.
Als de doorvaarthoogte niet op de bewuste hoogte gebracht zou worden dan zou geen geld
beschikbaar gesteld worden.
De aanpassing wordt in de notulen opgenomen, aldus de VOORZITTER.
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het aangepaste konsept.
3. BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN
A. Ingekomen stukken
III.2 De heer RASENBERG informeert naar de haalbaarheid van de afwijkende route van de HSL-
lijn, welke loopt vanaf het station Roosendaal. Die route heeft voor het landschap naar zijn
mening enorm veel voordelen. Bovendien onder Steenbergs gebied blijkt dat de spoorlijn ook
nog iets meer naar de Vliet gericht kan worden.
De VOORZITTER antwoordt dat het H-tracé momenteel het meest serieuze tracé is. Dit is
het tracé dat zo dicht mogelijk naar de Vliet afbuigt, over het uiterste gebied van Kruisland
gaat en dan zijn weg vervolgt richting Willemstad. Daarnaast zijn er varianten in onderzoek.
De H-variant is één van de meest serieuze varianten. Daarbij doet de vraag zich voor hoe het
tussen Roosendaal en Wouw wordt opgelost ten aanzien van het in het Masterplan genoem
de shuttlestation.
Rijkswaterstaat doorloopt momenteel de MER-procedure en moet alle tracévarianten
beoordelen. Zodra alle varianten onderzocht zijn is een nieuwe bijeenkomst gepland te
Roosendaal.
In de werkgroep indertijd onder voorzitterschap van Bergen op Zoom zijn alle elementen
aangehaald om te voorkomen dat de HSL-lijn er zou komen. Nu onder voorzitterschap van
Roosendaal wordt alles onderzocht om ja tegen de HSL te kunnen zeggen. Roosendaal hoopt
op ontsluiting als Roosendaal-spoorstad. Zij zoekt derhalve veel meer naar de haalbaarheden.
De H-variant heeft ook bij Roosendaal altijd goed in de markt gelegen. Echter omdat iedere
variant momenteel Roosendaal aandoet gaat het voor haar om de beste keuze.
IV.6 De heer GORISSEN vraagt of het mogelijk is dat de gemeente het bij de stukken aanwezige
boekwerk aanschaft voor de raadsleden.
Wethouder OOMS antwoordt dat het boekje inclusief portokosten f. 10,-- per exemplaar
kost. Het boekje is telefonisch te bestellen bij de heer Damen (013-434400).
De Raad besluit de ingekomen stukken voor kennisgeving aan te nemen.
B. Mededelingen
3. Naar aanleiding van dit punt informeert de heer VAN ZANTVLIET naar de afloop in voorgaande
jaren. De resultaten daarvan zijn hem niet bekend.
Wethouder HEIJMANS antwoordt dat ten aanzien van de huursubsidie 1991/1992 de bewoners
op grond van onterechte gegevens f9.200,-- teveel aan subsidie toegekend zouden hebben
gekregen. Inmiddels is dit achterhaald en gehalveerd naar f.4.500,--. De stichting Het Pluspunt
zal dit bedrag voor de bewoners betalen.
Mevrouw VAN NISPEN vult aan dat ook de terugbetaling van de subsidie van de jaren ervoor
voor rekening is genomen van de stichting. De bewoners zijn volledig gevrijwaard.