6 8. VASTSTELLING "VERORDENING REGELENDE DE VERGOEDING VOOR WERKZAAMHEDEN EN DE TEGEMOETKOMING IN DE KOSTEN VOOR DE LEDEN VAN DE RAAD EN DE LEDEN VAN EEN COMMISSIE 1991" (7E WIJZIGING BEGROTING 1991) De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel 9. VASTSTELLING 5E WIJZIGING ALGEMEEN AMBTENARENREGLEMENT 3E WIJZIGING UITKERINGSVERORDENING De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel 10. VASTSTELLING IE WIJZIGING ARBEIDSOVEREENKOMST VOOR PERSONEEL MET EEN ZODANIGE ARBEIDSTIJD DAT HET GEEN DEELNEMER AAN EEN I.Z.A.- REGELING KAN ZIJN De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel 11. VERKLARING DAT WORDT VOORBEREID EEN WIJZIGING VAN HET BESTEMMINGSPLAN "KAAISTRAAT-WEST, 1979" (BOUWPLAN VAN VAN BROEKHOVEN) De heer IJZERMANS vraagt het college na te gaan of er mogelijkheden zijn om de bestemmingsplannen enigszins te verruimen in die zin, dat voor elke kleine wijziging niet telkens opnieuw een voorbereidingsbesluit behoeft te worden genomen. Is het daarnaast mogelijk een procedure op te starten bij hetzij de VNG hetzij het Rijk om te bekijken of de termijn van de voorbereidingsbe- sluiten niet verlengd kan worden. Elk jaar vervalt een voorbereidingsbesluit. Het bewaken van die termijn kost de gemeente veel geld en arbeidsuren. Misschien is het vergemakkelijken van de procedure zelfs landelijk gewenst. Graag initiatieven vanuit de gemeente. De VOORZITTER antwoordt dat daarmee een democratisch recht wordt aangetast dat met elkaar is opgebouwd. Ten eerste heeft u het over de wisseling van bestem mingsplannen. Hier betreft het misschien een bestemming tuin van 150 jaar, die gewijzigd wordt in bestemming wonen. Een voorbereidingsbesluit wordt genomen om te kunnen starten en de tijdsduur is beperkt tot een jaar om gemeenten te dwingen ook daadwerkelijk gevolg te geven aan het voorbereidingsbesluit om te komen tot werkelijke invulling van datgene dat zij wil wijzigen. Het zou ook betekenen, dat wanneer je dit niet zou doen deze raad 10 20 voorbereidingsbesluiten zou kunnen aannemen, die alsmaar blijven liggen, waardoor er ook een stuk rechtsonzekerheid ontstaat voor alle betrokkenen. Het gaat nu om een vierkant stukje en een aktiviteit op een lokatie. Maar het kan ook gaan om een voorbereidingsbesluit voor de binnenstad of het industrieter rein. Het betreft dan al de mensen die in de binnenstad wonen of op het industrieterrein gevestigd zijn. Het is derhalve heel wezenlijk, dat de gemeente als zij iets wil dat ook binnen een bepaalde termijn afwerkt. Dit college is niet voornemens om stappen te ondernemen om de voorbereidings— besluiten te doen omzetten in een meerjarige duur. De heer IJZERMANS wijst er op, dat hij de democratische beginselen niet wil aantasten. Het gaat hem hierom, dat de procedure na het aannemen van het voorbereidingsbesluit meestal al een jaar in beslag neemt, waardoor de termijn van een jaar aan de krappe kant is. De VOORZITTER merkt op, dat de raad het nemen van een voorbereidingsbesluit ook kan delegeren aan burgemees ter en wethouders. De raad krijgt dan deze zaken niet meer onder ogen en worden dan administratief afgewerkt. Uiteraard is dit ook het laten vervallen van een democratische tussenstap. Het college streeft ernaar om zoveel mogelijk te voorkomen, dat verlengingen nodig zijn.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1991 | | pagina 8