9 Wethouder Heijmans heeft met de werkgroep de mogelijkheid besproken, om een deel van de winst te laten terugvloeien naar de gemeente. De ondernemers hebben dit voorstel aangehoord en meegenomen. In de commissievergaderingen welzijn en middelen is geen duidelijk antwoord gegeven, of de ondernemers ook tot een dergelijke regeling bereid zijn. Het college heeft steeds aangegeven, dat het buitenbad de Meermin bij de beraadslagingen buiten beschouwing blijft. Kan het college deze garantie keihard maken? Welke zijn de negatieve aspecten voor de Meermin, bijv. als gevolg van derving inkomsten uit zwemlessen? Mijnheer de voorzitter, de VVD denkt aan de belangen van de gehele Steenbergse bevolking. Het hele voorstel lijkt een beetje op een kind dat heeft gezien dat het jongetje naast hem uit de klas een nieuwe fiets heeft gekregen. Klundert, Bruinisse, Bergen op Zoom en Roosendaal overal is een overdekt zwembad. Moet Steenbergen nu persé? Als het initiatief volledig door de ondernemers zou worden genomen, die uitsluitend hadden gevraagd om een bijdrage in de infra- strukturele voorzieningen, het bedrag ad. f.100.000,= zou de VVD helemaal geen bezwaar hebben gehad. U stelt daarentegen voor de o.g.b. met 5% te laten stijgen, ten koste van iedereen in Steenbergen. Konkreet zal de gebruikersbe lasting met 10% per jaar omhoog gaan en de eigenarenbelasting met 2,3%. Kan men op deze wijze tot de wettelijke verhouding komen tussen de zakelijk gerechtigden en de verbruikers, zonder de lasten voor de gebruikers te verhogen Daarnaast zullen de Steenbergse burgers worden gekonfronteerd met verhoging van de afvalstoffenheffing. Wij praten daar nog over. Met name de huurders in Steenbergen worden het meest gepakt. Zij hebben ook nog een strukturele huurverhoging te verwachten van 5,5%. Het bovenstaande is ons inziens in schrille tegenspraak met de punten in artikel 9 van de beleidsnota van de coalitie, n.l. beperking van de kollek- tieve belastingdruk, de o.g.b. voor zakelijk gerechtigden stapsgewijs verlagen en vooral uit het oogpunt van financieel beheer met strak omschreven budgetten werken Gelet op het vorenstaande heeft de VVD geen vertrouwen in het gepresenteerde voorstel van de ondernemers en acht zij het financieel beleid van de gemeente op dit punt onverantwoord. De VVD kan zich daarmede niet verenigen. De heer REIJNDERS spreekt namens KRUISLAND'78 als volgt: 'In feite is het voor ons liggende voorstel van het college een uitvloeisel van de opdracht, die de raad aan de werkgroep heeft verstrekt. Ik heb er vertrouwen in, dat die werkgroep haar werk goed gedaan heeft. Het is en blijft natuurlijk een principe-uitspraak. Ik denk zeer zeker en als ik terugkijk naar de afgelopen weken en de berichten in de krant, dat een overdekte zwemaccommo- datie een aanvulling op de huidige accommodatie is. Er is zeker een behoefte. Ik ben blij, dat wij toch de mogelijkheid hebben, om op deze wijze Steenbergen voor de toekomst aan een overdekte zwemaccommodatie te helpen. Wethouder HEIJMANS gaat over tot beantwoording van een aantal vragen. Voor wat betreft het CDA is wethouder HEIJMANS verheugt, dat die fraktie nu ook kiest voor de uitgangspunten van de werkgroep. Op het amendement wordt na de schorsing teruggekomen. Richting Werknemers Partij Steenbergen stelt wethouder HEIJMANS, dat politiek niet op de man, persoonlijk, gespeeld behoort te worden. pr

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1991 | | pagina 80