6
De heer VAN ZANTVLIET vraagt om een schorsing, in verband met het aangereikte
compromis van de coalitie. Hij zou daar eerst graag overleg over willen
voeren.
De VOORZITTER zegt de gevraagde schorsing toe. Eerst wordt de inspraakronde
afgewerkt. Na de schorsing zal het college duidelijkheid geven over de
amendering. Hierna zullen de partijen in een tweede ronde mogen reageren.
Hierna maakt de heer VAN ZANTVLIET graag gebruik van zijn spreekrecht. Namens
de Werknemers Partij Steenbergen deelt hij het volgende mede:
'Voorzitter, het stichten van een particulier overdekt zwembad juichen wij
toe. Echter niet onvoorwaardelijk, niet omdat het toevallig het stokpaardje
van de wethouder van welzijn is. Aan die indruk kunnen wij ons helaas niet
onttrekken. Teveel is er onderling bekokstoofd, te weinig is met anderen
overlegd. Ook toen een desastreus kostenplaatje in beeld kwam, een verhoging
van 5% o.g.b. Franse presidenten plegen prestige objekten neer te zetten. De
wethouder van welzijn uit Steenbergen treedt in hun voetsporen.
Voor het Heijmans Fondsenbad zal de burger diep in de buidel moeten tasten. En
dat voor een bad van 9 x 25 meter en een hoogte van 3 meter vanaf de water
spiegel. Dat bij een verantwoorde exploitatie 500 bezoekers per dag moet
trekken. Een onhaalbare zaak. Een te voorspellen fiasco. Het is dan ook niet
verwonderlijk, dat een partij als het CDA met 4 verschillende dekkingsplannen
is gekomen. 4 Lappen op een lekke band. Een bewijs dat de band niet deugt. Wij
zijn als Werknemers Partij dan ook bang voor een financiële strop. Temeer daar
wij nooit tijdig in de plannen zijn gekend. Het enige waar wij mee worden
gekonfronteerd zijn voldongen feiten. Dit strookt niet met de verantwoorde
lijkheid die wij ten aanzien van de burgers hebben. Een overdekt bad aanbieden
komt leuk over. In deze situatie is het echter de burger blij maken met een
sigaar uit eigen doos. De lusten zullen uiteindelijk niet opwegen tegen de
lasten. Wij vrezen zelfs dat het overdekte bad op een dag de molensteen om de
nek van het buitenbad zal blijken.
Laten we met beide benen op de grond blijven staan. De toekomst is er één van
vergaande bezuinigingen. In plaats van de broekriem aan te halen gaat de
gemeente van Steenbergen voor Sinterklaas spelen. Wij doen daar niet aan mee
en pleiten voor een sobere inbreng. Het in erfpacht geven van de grond en
f.100.000,= voor de infrastruktuur zijn al een royaal gebaar. Verder is het
aan de particulier om zijn schaapjes op het droge te krijgen. Daar hebben wij
als gemeente geen rol in te spelen.
Namens GEMEENTE BELANGEN WELBERG spreekt de heer GORISSEN als volgt:
'GEMEENTE BELANGEN WELBERG heeft zich in de commissies van april en mei reeds
duidelijk uitgesproken voor dit principebesluit inzake de gemeentelijke
bijdrage. Het resultaat van de werkgroep is gebaseerd op zeer duidelijke en
voor de gemeente beheersbare uitgangspunten, welke ons zeer aanspreken:
1. de financiële risico's zijn voor de gemeente beperkt;
2. de gemeentelijke inbreng staat in direkte relatie met het feitelijk nut
voor de Steenbergse inwoners;
3. de gemeentelijke bijdrage is aan een maximum gebonden, zowel wat de hoogte
als de tijd betreft;
4. op verzoek van G.B.W. heeft de particulier er mee ingestemd, dat indien er
winst gemaakt wordt, de gemeentelijke bijdrage daarop in mindering wordt
gebracht
Een en ander is voor G.B.W. aanleiding om de werkgroep met als voorzitter
wethouder A. Heijmans te complimenteren met het resultaat, immers de roep naar
een overdekt zwembad bestaat al jaren in Steenbergen.