p«l
HBHMMHNH
4
Er is sprake van een twee-sporenbeleidEnerzijds worden gemeenten
uitgenodigd een eigen inventarisatie te maken over hoe zij denken
over gemeentelijke herindeling. Anderzijds gaan de gemeenten samen
kommentaar geven op genoemde nota en dan met name op de provinciale
aandacht, die gevraagd wordt voor gemeentelijke herindeling. Het
college hoopt als gemeente Steenbergen voor 1 mei a.s. een reaktie
te kunnen zenden aan het Streekgewest
Daarnaast heeft de gemeente Halsteren een onderzoek aangevraagd
naar de economische samenhang in het Streekgewest. Halsteren is van
mening, dat herindeling gebaseerd zou moeten zijn op een aantal
voorwaarden. Een van die voorwaarden is met name de sociaal-econo
mische samenhang in een gebied. De voorzitter van het Streekgewest
heeft deze visie overgenomen. Er ligt nu de vraag of een organisa-
tieburo opdracht gegeven zou moeten worden om een sociaal-econo
mische notitie te maken over dit gebied. Als lid van de commissie
algemene zaken heeft de VOORZITTER zich daar sterk tegen verzet.
Reden hiervoor. Er is reeds een ETIN, een REWIN en een BOM en we
subsidiëren alles wat zich bezighoudt met sociaal-economisch
beleid. De VOORZITTER ziet niet in dat er dan een vierde organisa-
tieburo ingeschakeld zou moeten worden om voor een x-bedrag opnieuw
een notitie uit te brengen waarin algemeen bekende zaken worden
aangehaald. Zijns inziens lijkt het erop dat men door het aanvragen
van dergelijke rapporten het onontkoombare proces van gemeentelijke
herindeling wil afwenden. Uiteraard zal van elke gemeente een
sterkte-zwakte analyse dienen te worden gemaakt. Dat is het college
voornemens te doen. Die analyse wordt dan voorgelegd aan de raad en
wordt de bagage waarmee de gemeente zich gaat opstellen als de
herindelingscommissie vanuit de provincie naar Steenbergen komt.
Landelijk is een ondergrens afgesproken van 6000 - 8000 inwoners,
behoudens uitzonderingen van hele speciale rangorde. Daarnaast
kijkt de commissie naar sociale, culturele, economische, onderwijs-
en godsdienstige verbanden. Het getalskriterium loopt hier door
heen.
De VOORZITTER merkt op, dat hij naar aanleiding van een vraag over
Nieuw-Vossemeer in de Steenbergse Courant gesteld heeft, dat
Steenbergen zich geen zorgen maakt om te verdwijnen in een andere
gemeente. Immers Steenbergen heeft een body van 14.000 inwoners.
Daardoor voldoende power om een volwaardig gesprekspartner te zijn
met iedereen die wil praten over gemeentelijke herindeling. Het is
verder goed, dat het college en met name naar het Streekgewest toe,
door de raad gesteund wordt. Vandaar dat de notitie van het college
eerst aan de raad wordt voorgelegd in een informele vergadering.
Daarna wordt de openbaarheid gezocht, opdat de burgers van Steen
bergen weten hoe de gemeenteraad denkt over de gemeentelijke
herindeling. De herindeling is overigens een proces van jaren.
Desgevraagd antwoordt de VOORZITTER de heer van Reijen, dat de
reaktie van het college -het standpunt van Steenbergen- op de
globale vraag van het Streekgewest hoe Steenbergen denkt over de
herindeling in de aprilvergadering in de raad komt. De commis
sievergadering is niet haalbaar.
V.4 De heer IJZERMANS merkt op, dat de betreffende brief niet bij de
stukken ter inzage lag. Hij betreurt dit, omdat er ook raadsleden
in de avonduren de stukken inzien. De VOORZITTER zegt toe, dat
stukken genoemd op de lijst in het vervolg bijgevoegd zullen
worden
De RAAD besluit de ingekomen stukken voor kennisgeving aan te nemen.
J!