8
Meerdere malen heb ik hierbij moeten denken aan collega raadslid Herman Buijs
uit Nieuw-Vossemeer. Ook hij weet nu wat het is om oppositie te voeren en
genegeerd te worden. Je zet je voor 100% in en krijgt stank voor dank. In de
commissievergadering openbare werken van oktober 1990 heeft hij amper kans
gehad zijn standpunt over verkeersremmende maatregelen toe te lichten. Hij
werd niet serieus genomen en zelfs uitgelachen. Hij heeft hierna alles op
schrift gesteld. Reakties bleven uit. In de laatste commissievergadering van
januari werd hij min of meer afgeblaft. Als het doel van deze coalitie is het
voeren van een ontmoedigingsbeleid dan hebben ze daarin een hoog cijfer ver
dient. Rest nu de vraag of we op deze wijze met elkaar op de juiste weg zijn.
Twee weten meer dan een. Laten we naar elkaar luisteren en samen naar oplos
singen zoeken. Kennis is macht, macht is niet noodzakelijk kennis.
Mevrouw ONLAND deelt mee, dat het CDA blij is met een gevonden oplossing voor
het oversteken van de kinderen van school naar Noord-Oost. De ideale oplossing
is het niet. Maar gehoopt wordt dat het een goede oplossing is, waar de
kinderen veilig kunnen oversteken.
Over de juiste plaats van de stoplichten is men het binnen het CDA niet
helemaal eens. Vandaar dat men meegaat met het advies van de deskundige. Men
wil ook hierbij meenemen de fietsers, want er steken meer fietsers over dan
voetgangers
De VOORZITTER antwoordt de heer Brouwers dat zijn schriftelijk stuk samen met
alle adviezen van ondermeer bewoners en vermeende deskundigen en politieke
adviezen zijn meegenomen. Dat er dan sommige zaken wel worden gehonoreerd en
andere niet, kan het college ook niet helpen. De VOORZITTER geeft het woord
aan wethouder Ooms.
Wethouder OOMS deelt de diverse sprekers die gevraagd hebben om de uitslag van
het onderzoek van de deskundige mede, dat dit onderzoek plaatsgevonden heeft
op woensdag 30 januari 1990. Men is drie kwartier ter plaatse geweest en heeft
de situatie daardoor goed in ogenschouw kunnen nemen.
Aansluitend op het gestelde door de heer Gorissen over de snelheid ter plaatse
beaamt wethouder Ooms dat het hen en ook de verkeersdeskundige opgevallen is
dat daar inderdaad niet hard gereden wordt. Dit is nu ook nog bevestigd door
de kontrole's die de heer Gorissen onder de aandacht heeft gebracht.
De uitslag voor wat betreft de juiste lokatie is als volgt: de deskundige
geeft de voorkeur om de stoplichten aan te brengen in het gedeelte tussen de
Paulus Baxstraat en de Binnenvest. Om redenen, dat de kinderen uit de David
van Orlienstraat rechts van de weg komen 95% zijn fietsers) zij kunnen dan
op de knop duwen en wachten tot het licht op groen springt, steken dan over en
komen direkt aan de rechtse zijde van de Paulus Baxstraat uit. De school ligt
ook aan de rechtse kant. Deze situatie doet zich voor met het naar school toe
gaan. Met het terugkomen is het zaak dat de kinderen weer oversteken bij de
stoplichten en dan richting Binnenvest naar huis rijden. Dit zal de kinderen
dienen te worden aangeleerd. Hiervoor is een belangrijke taak weggelegd bij de
ouders en de leerkrachten. De kinderen rijden thans allemaal over het voetpad
Kruispoort-Frederiksbolwerk. Indien u instemt met het voorstel wordt dit pad
afgesloten. Er zal misschien geen 100% gebruik gemaakt worden van de verkeers
lichten, maar vanwege de overheid is er dan alles aan gedaan. Wij hopen, dat
de nu geopperde lokatie de beste oplossing is.
Terugkomende op de uitspraak van de heer Brouwers dat hij genegeerd zou zijn.
Dat bestrijdt de wethouder. De heer Brouwers is met zijn plan gekomen. De
direkteur gemeentewerken heeft dit plan bekeken en ook de heer Timmermans, de
verkeersdeskundige. Zij hebben direkt uitsluitsel gegeven over het plan. Het
is een leuk plan. Maar niet voor deze weg, want die leent zich daar niet voor.
Het plan, dat door de Werknemerspartij is aangeleverd is niet genegeerd, maar
is duidelijk ook in ogenschouw genomen.