12 De heer VAN ZANTVLIET spreekt namens de Werknemerspartij zijn dank uit aan de voorzitter voor de medewerking bij het houden van een informatieavond. De werknemerspartij heeft nogal wat bezwaren tegen het plan. De bezwaren zijn de versmalling, de verkeersremmende maatregelen en de veiligheid. De fietsers en de voetgangers hebben geen ruimte meer. Zeker bij een versmalling naar 5,10 meter. Nu is er de gelegenheid om veiligheidsmaatregelen te treffen daarom stellen wij voor om twee fietspaden aan te leggen. De heer FRANKEN zegt dat de VVD-fractie altijd gevraagd heeft om de Moer- straatseweg op te knappen en daarbij gelijktijdig een fietspad aan te leggen. Een fietspad is erg belangrijk, niet alleen voor de recreatiefietsers maar ook steeds meer voor het woon werk-verkeerDoor de voorgestelde versmalling van de weg wordt het voor de fietsers alleen maar onveiliger. De kapitaalslasten zullen met f. 100.000,per jaar stijgen als er een fietspad wordt aange legd. Als het nu niet gebeurt gebeurt het nooit. Daarom stel ik u voor, is het niet te overwegen om een bedrag uit de saldi-reserve te halen om toch tot een weg met een fietspad te komen. Ik vraag u om het nog eens te bekijken. We hebben al zo lang op deze slechte weg moeten rijden, een maandje kan daar noR wel bij De heer IJZERMANS vraagt om even stil te staan bij de oorzaak van de slechte toestand van de weg. De oorzaak is eenvoudig, het wegdekprofiel ligt te dicht bij de slootkant. De Moerstraatseweg heeft een heel andere functie gekregen in de loop der jaren. Zware transporten zijn toegenomen. Ook wij zouden graag een fietspad zien op langs de Moerstraatseweg maar gezien het financiële plaatje (f. 2.000.000,— extra), de aankoop van gronden en het verleggen van kabels en leidingen zal dat niet gaan. Daarnaast vinden wij dat er geen langere uitstel meer mogelijk is gezien de bijzonder slechte staat van deze weg. De verkeers veiligheid laat nu al te wensen over. Wij gaan met u voorstel mee, zij het dat wij het op prijs zouden stellen als de wethouder de verontrusting van de bewoners zou weg nemen door een toelichting van een deskundige over de verkeersonveiligheid. Als de reconstructie klaar is zou er verkeersmaatregelen ingesteld moeten worden, zoals een inhaalverbod Mevrouw ONLAND-VAN HAAREN deelt mee dat het CDA blij is dat het voorstel er ligt. Ook het CDA zou graag fietspaden langs deze weg zien. Helaas ontbreken de financiële middelen hiertoe. Met de verkeersveiligheid zal het wel mee vallen gezien het feit dat de aansluiting in Moerstraten smaller is dan de weg die nu op Steenbergs grondgebied komt te liggen. Het CDA heeft erg veel moeite met uw besluit om medewerking te verlenen aan een voorlichtingsavond van een politieke partij. Wij vinden dat er zeker voorlichting gegeven moet worden. De bewoners van de Moerstraatseweg moeten op schrift krijgen wat er gaat gebeu ren. De VOORZITTER acht een vraag van een raadslid om ambtelijke ondersteuning bij een politiek belegde avond van zeer grote waarde. Liever goede ambtelijke ondersteuning dan een raadslid die in de vele vragen die gesteld kunnen worden ten onder gaat. Wethouder OOMS is blij dat niet elke politieke partij een z'n bijeenkomst houdt. Het maakt het werk van een wethouder daardoor erg moeilijk. Twee jaar geleden hebben wij de weg overgenomen van de provincie. Daar hebben we een behoorlijke vergoeding voor gehad. Direct daarop zag ik al aankomen dat er vragen zouden komen over een fietspad omdat ook in Wouw een fietspad lag. In gesprekken met de ruilverkavelingscommissie kreeg ik als antwoord dat het plan van toedeling zodanig ver was gevorderd dat er geen strook grond meer was te realiseren voor een fietspad. Door afdeling gemeentewerken is gezocht naar de mogelijkheden van subsidie. Dan nog moet er veel geld bij. De gemeente Wouw heeft meegedeeld dat er door hun 25% bijgedragen moest worden voor de aanleg

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1990 | | pagina 95