-8-
Wij hebben aangegeven dat wij een tracékeuze zouden willen zien in
bundeling van andere wegen, dus de spoorweg en de ZoomwegWij hebben
met name gezegd dat als je een waardevol gebied moet doorsnijden voor
een spoorweg dit gelijktijdig kan voor de Zoomweg. Tevens hebben wij
aangegeven dat we het absurd vinden dat de T.G.V. tussen Welberg en
Steenbergen door kwam te lopen. Denk alleen maar aan de
geluidsoverlast
De mensen van rijkswaterstaat gaven aan dat de provinciale weg Bergen
op Zoom - Halsteren - Lepelstraat wellicht toch in de tracékeuze zou
kunnen vallen van de toekomstige Zoomweg. Daarop hebben wij geantwoord
"dat is niet aan de orde". Steenbergen opteert voor de westelijke
variant om het industrieterrein heen. Om die reden hebben wij de keuze
oostelijk van Welberg, die nu ook in studie gaat komen afgewezen.
Vervelend was dat de gemeente Bergen op Zoom het in deze bespreking
liet afweten. Terwijl wij wel begrepen dat de T.G.V. mogelijk aan de
oostelijke kant van Bergen op Zoom komt te liggen. Gaat de T.G.V.
westelijk, dan gaat hij dwars door het MarkiezaatsmeerAls er een weg
wordt gekozen, die oostelijk gaat van Bergen op Zoom, dan zouden wij
willen dat het tracé Zoomweg-noord volgt in westelijke richting rond
Steenbergen
Het viel op dat er enorm veel haast was, omdat bezwaren direct moesten
worden kenbaar gemaakt.
Er is een planning om in september 1991 de besluitvorming in de kamer
af te ronden. Men wil in 1994 beginnen met de werkzaamheden. In 1998
zou de eerste trein moeten lopen.
Daarmee komt waarschijnlijk de Zoomweg-noord ook weer in een eerder
stadium in beeld.
België wil eigenlijk al niet meer discussiëren over het tracé. Dit
tracé zou over het oostelijk havengebied van Antwerpen moeten lopen.
De heer HAGE deelt mee, dat vorig jaar ook over deze zaak is gesproken
met de gemeenten Fijnaart en Willemstad. Die waren nogal afhoudend en
zijn toen in de richting gegaan van de A 16, de oude spoorlijn
volgend. Dat was toen in de visie van onze toenmalige minister. Wij
hadden gedacht dat dat wel zo zou doorgaan. Nu België nogal vlot is
met zijn tracé dwingen ze Nederland om dit eigenlijk via Ossendrecht,
Steenbergen en Willemstad te laten lopen. Terughoudendheid zou hier op
zijn plaats zijn geweest.
De VOORZITTER deelt mee, dat er in feite al een principe-uitspraak
ligt tussen de twee ministers. De hoorzitting was duidelijk bedoeld om
aan te horen wat deze regio er van vindt. Dat zal de komende maanden
in de projectgroep ter afweging van de twee andere tracé's aan de orde
komen
De heer HAGE vraagt, of er ook bekend is hoe het tracé er uit gaat
zien. Is dat enkelbaans en hoe breed is het?
De VOORZITTER antwoordt, dit niet te weten.
De heer IJZERMANS vraagt, of er over meerdere functies is gesproken.
Hij vind het ten aanzien van de medewerking die aan het tracé gegeven
gaat worden belangrijk om te weten of het tracé ook voor andere doel
einden gebruikt kan worden dan alleen voor de T.G.V., waaraan West-
Brabant economisch gezien niets heeft.
De VOORZITTER antwoordt, dat we enkel lasten en nauwelijks lusten
krijgen van de trein. Dat zal later onderzocht moeten worden. In de
bijeenkomst is dit niet aan de orde geweest.
De heer IJZERMANS vindt het een kwalijke zaak dat dit belangrijke punt
daar niet besproken is. De medewerking komt heel anders te liggen als
West-Brabant op één of ander gebied kan mee profiteren van de T.G.V..