-8- Wij hebben aangegeven dat wij een tracékeuze zouden willen zien in bundeling van andere wegen, dus de spoorweg en de ZoomwegWij hebben met name gezegd dat als je een waardevol gebied moet doorsnijden voor een spoorweg dit gelijktijdig kan voor de Zoomweg. Tevens hebben wij aangegeven dat we het absurd vinden dat de T.G.V. tussen Welberg en Steenbergen door kwam te lopen. Denk alleen maar aan de geluidsoverlast De mensen van rijkswaterstaat gaven aan dat de provinciale weg Bergen op Zoom - Halsteren - Lepelstraat wellicht toch in de tracékeuze zou kunnen vallen van de toekomstige Zoomweg. Daarop hebben wij geantwoord "dat is niet aan de orde". Steenbergen opteert voor de westelijke variant om het industrieterrein heen. Om die reden hebben wij de keuze oostelijk van Welberg, die nu ook in studie gaat komen afgewezen. Vervelend was dat de gemeente Bergen op Zoom het in deze bespreking liet afweten. Terwijl wij wel begrepen dat de T.G.V. mogelijk aan de oostelijke kant van Bergen op Zoom komt te liggen. Gaat de T.G.V. westelijk, dan gaat hij dwars door het MarkiezaatsmeerAls er een weg wordt gekozen, die oostelijk gaat van Bergen op Zoom, dan zouden wij willen dat het tracé Zoomweg-noord volgt in westelijke richting rond Steenbergen Het viel op dat er enorm veel haast was, omdat bezwaren direct moesten worden kenbaar gemaakt. Er is een planning om in september 1991 de besluitvorming in de kamer af te ronden. Men wil in 1994 beginnen met de werkzaamheden. In 1998 zou de eerste trein moeten lopen. Daarmee komt waarschijnlijk de Zoomweg-noord ook weer in een eerder stadium in beeld. België wil eigenlijk al niet meer discussiëren over het tracé. Dit tracé zou over het oostelijk havengebied van Antwerpen moeten lopen. De heer HAGE deelt mee, dat vorig jaar ook over deze zaak is gesproken met de gemeenten Fijnaart en Willemstad. Die waren nogal afhoudend en zijn toen in de richting gegaan van de A 16, de oude spoorlijn volgend. Dat was toen in de visie van onze toenmalige minister. Wij hadden gedacht dat dat wel zo zou doorgaan. Nu België nogal vlot is met zijn tracé dwingen ze Nederland om dit eigenlijk via Ossendrecht, Steenbergen en Willemstad te laten lopen. Terughoudendheid zou hier op zijn plaats zijn geweest. De VOORZITTER deelt mee, dat er in feite al een principe-uitspraak ligt tussen de twee ministers. De hoorzitting was duidelijk bedoeld om aan te horen wat deze regio er van vindt. Dat zal de komende maanden in de projectgroep ter afweging van de twee andere tracé's aan de orde komen De heer HAGE vraagt, of er ook bekend is hoe het tracé er uit gaat zien. Is dat enkelbaans en hoe breed is het? De VOORZITTER antwoordt, dit niet te weten. De heer IJZERMANS vraagt, of er over meerdere functies is gesproken. Hij vind het ten aanzien van de medewerking die aan het tracé gegeven gaat worden belangrijk om te weten of het tracé ook voor andere doel einden gebruikt kan worden dan alleen voor de T.G.V., waaraan West- Brabant economisch gezien niets heeft. De VOORZITTER antwoordt, dat we enkel lasten en nauwelijks lusten krijgen van de trein. Dat zal later onderzocht moeten worden. In de bijeenkomst is dit niet aan de orde geweest. De heer IJZERMANS vindt het een kwalijke zaak dat dit belangrijke punt daar niet besproken is. De medewerking komt heel anders te liggen als West-Brabant op één of ander gebied kan mee profiteren van de T.G.V..

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1990 | | pagina 8