5 zijn doorgesproken en/of in een beginstadium zijn. Niemand kon nog met eerlijk zeggen wat de plussen en minnen waren. De heer VAN ZANTVLIET deelt mee dat twee jaar geleden het zwembad ook ter sprake is geweest in de raad. Het ging toen over zonnecollectoren, afdekmat en verwarmde douche of privatiseren. Er is toen voor het eerste gekozen. Daar was iedereen blij mee. Bij privatisering komen er verhogingen van kosten in abonnementen, dagkaartjes en zwemlessen. 98% van de kinderen in Steenbergen kan zwemmen. Graag zouden wij van u vernemen hoe u denkt de gemeentelijke inbreng in de tariefstelling te regelen, hoe lang denkt u de arbeidspositie veilig te stellen, wij missen de exploitatieopzetde regeling van de kapitaalslasten en de uitwerking van de wet hygiëne en veiligheid. De fractie van de heer VAN SCHILT vind dat de particuliere initiatief nemer zijn gang moet kunnen gaan. Dat de meermin in de loop der jaren moet opgaan in het particulier initiatief vinden wij onaanvaardbaar. Handen af van de Meermin. Het is een buitengewoon recreatiegebied. Het heeft zijn vruchten al afgeworpen. Daar moeten we mee doorgaan. Wij vinden het nu nog te vroeg om al een beslissing te nemen. De heer HEIJMANS geeft de volgende aanvullende mededeling: Deze week is contact geweest met de particuliere initiatiefnemer en deze heeft medegedeeld in principe af ziet van verdere initiëring inzake een zwemaccommodatie met als rede; 1. de bijzonder negatieve manier waarop de actiegroep zich heeft uitgelaten over zijn plannen; 2. onder de voorwaarde gesteld door het college in de mededeling aan de raad is een multifunctionele zwemaccommodatie particulier niet te realiseren. Verder wil hij wel participeren in een werkgroep die moet gaan onder zoeken of het mogelijk is een 25-meter zwemaccommodatie te realiseren indien de voorwaarden gesteld door het college bespreekbaar zouden kunnen zijn. Als gemeentebestuur kunnen we 2 dingen doen: a. we kunnen zeggen, jammer, het is over, en we gaan over tot de orde van de dag, dag plannen voor een zwembad; b. we starten toch die werkgroep op die als opdracht krijgt de mogelijkheden en onmogelijkheden te gaan onderzoeken van z'n 25- meter zwemaccommodatie. Hierbij moet het dan duidelijk zijn dat het buitenbad de Meermin niet meer bespreekbaar is in een eventuele constructie daarbij. Dat blijft zo als het is, versterkt met een belangengroep die ook diverse activiteiten gaat organiseren in het buitenbad. Binnenkort zal de belangengroep worden uitgenodigd om hier verder op in te gaan. Voor mij als wethouder welzijn is het duidelijk dat als Steenbergen ooit de kans heeft gehad op een overdekt zwembad, dat het nu is. Het college vind dan ook dat je die kans serieus moet onderzoeken. Zodat later niet gezegd kan worden dat er niet verantwoordelijk mee om is gegaan als er weer een overdekt zwembad gevraagd wordt. Nu is er een particulier, nu is er die kans. Als we nu op voorhand nee zeggen, zeggen we eigenlijk voor de toekomst definitief nee tegen een overdekt zwembad. Ik vraag de raad in te stemmen met het opstarten van een werkgroep samen met die particulier. De werkgroep krijgt als opdracht om een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid van een 25-meter zwemaccommodatie. Het buitenbad blijft buiten beschouwing. De raad blijft regelmatig geïnformeerd over de voortgang van het onderzoek en de raad krijgt uiteindelijk een uitgewerkt voorstel waarover zij kunnen beslissen.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1990 | | pagina 88