5
zijn doorgesproken en/of in een beginstadium zijn. Niemand kon nog met
eerlijk zeggen wat de plussen en minnen waren.
De heer VAN ZANTVLIET deelt mee dat twee jaar geleden het zwembad ook
ter sprake is geweest in de raad. Het ging toen over zonnecollectoren,
afdekmat en verwarmde douche of privatiseren. Er is toen voor het
eerste gekozen. Daar was iedereen blij mee. Bij privatisering komen er
verhogingen van kosten in abonnementen, dagkaartjes en zwemlessen. 98%
van de kinderen in Steenbergen kan zwemmen. Graag zouden wij van u
vernemen hoe u denkt de gemeentelijke inbreng in de tariefstelling te
regelen, hoe lang denkt u de arbeidspositie veilig te stellen, wij
missen de exploitatieopzetde regeling van de kapitaalslasten en de
uitwerking van de wet hygiëne en veiligheid.
De fractie van de heer VAN SCHILT vind dat de particuliere initiatief
nemer zijn gang moet kunnen gaan. Dat de meermin in de loop der jaren
moet opgaan in het particulier initiatief vinden wij onaanvaardbaar.
Handen af van de Meermin. Het is een buitengewoon recreatiegebied. Het
heeft zijn vruchten al afgeworpen. Daar moeten we mee doorgaan. Wij
vinden het nu nog te vroeg om al een beslissing te nemen.
De heer HEIJMANS geeft de volgende aanvullende mededeling:
Deze week is contact geweest met de particuliere initiatiefnemer en
deze heeft medegedeeld in principe af ziet van verdere initiëring
inzake een zwemaccommodatie met als rede;
1. de bijzonder negatieve manier waarop de actiegroep zich heeft
uitgelaten over zijn plannen;
2. onder de voorwaarde gesteld door het college in de mededeling aan
de raad is een multifunctionele zwemaccommodatie particulier niet
te realiseren.
Verder wil hij wel participeren in een werkgroep die moet gaan onder
zoeken of het mogelijk is een 25-meter zwemaccommodatie te realiseren
indien de voorwaarden gesteld door het college bespreekbaar zouden
kunnen zijn. Als gemeentebestuur kunnen we 2 dingen doen:
a. we kunnen zeggen, jammer, het is over, en we gaan over tot de orde
van de dag, dag plannen voor een zwembad;
b. we starten toch die werkgroep op die als opdracht krijgt de
mogelijkheden en onmogelijkheden te gaan onderzoeken van z'n 25-
meter zwemaccommodatie.
Hierbij moet het dan duidelijk zijn dat het buitenbad de Meermin niet
meer bespreekbaar is in een eventuele constructie daarbij. Dat blijft
zo als het is, versterkt met een belangengroep die ook diverse
activiteiten gaat organiseren in het buitenbad. Binnenkort zal de
belangengroep worden uitgenodigd om hier verder op in te gaan.
Voor mij als wethouder welzijn is het duidelijk dat als Steenbergen
ooit de kans heeft gehad op een overdekt zwembad, dat het nu is. Het
college vind dan ook dat je die kans serieus moet onderzoeken. Zodat
later niet gezegd kan worden dat er niet verantwoordelijk mee om is
gegaan als er weer een overdekt zwembad gevraagd wordt. Nu is er een
particulier, nu is er die kans. Als we nu op voorhand nee zeggen,
zeggen we eigenlijk voor de toekomst definitief nee tegen een overdekt
zwembad. Ik vraag de raad in te stemmen met het opstarten van een
werkgroep samen met die particulier. De werkgroep krijgt als opdracht
om een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid van een 25-meter
zwemaccommodatie. Het buitenbad blijft buiten beschouwing. De raad
blijft regelmatig geïnformeerd over de voortgang van het onderzoek en
de raad krijgt uiteindelijk een uitgewerkt voorstel waarover zij
kunnen beslissen.