-7- De VOORZITTER zegt toe, dat gemeentewerken daar naar zal kijken. Hij wil van de RAAD weten of kappen bespreekbaar is. Als dit niet het geval is, dan denkt hij, dat de grond onverkoopbaar is. De tuin ligt namelijk op het noorden en de bomen houden veel licht tegen De heer HAGE vraagt of alle gegadigden dit willen; of is er maar één gegadigde. De VOORZITTER antwoordt, dat er al meer gegadigden zijn geweest, maar degene die nu echt voornemens is om te kopen, heeft het nu expliciet gevraagd Mevrouw ONLAND-VAN HAAREN vraagt, of er in een later stadium hierop terug kan worden gekomen, zodat er nog gekeken kan worden wat er precies wordt bedoeld. De VOORZITTER zegt dit toe. De heer IJZERMANS vraagt, of niet onderzocht kan worden of de bomen verplaatst kunnen worden. De VOORZITTER antwoordt, dat het bij verplaatsen meestal gaat om alleenstaande bomen. Dat is hier niet het geval. Bij hoge bomen brengt verplaatsen veel kosten met zich mee. De heer REIJNDERS hoopt, dat als de kruinen worden ingesnoeid, het dan toch nog een waardevol geheel blijft. Hij heeft voorbeelden waarbij later toch de bomen moesten worden gekapt. Hij ziet dan liever dat de bomen nu worden gekapt, zodat er geen schandalige groenwal over blij ft De VOORZITTER deelt nogmaals mede, dat willen wij die grond verkopen, er concessies gedaan moeten worden. De heer FRANKEN zegt, dat als we de bomen nu weg halen we over een paar jaar weer een verzoek krijgen. Dan zijn de overige bomen weer hoog opgeschoten en heeft men weer geen licht. Resumerend zegt hij, het wordt dan snoeien van de houtwal inclusief het rooien van bomen. De VOORZITTER stelt voor, om eerst te gaan kijken en daarna eventuele bezwaren kenbaar te maken. B.13T.G.V. (aanvullend) De heer IJZERMANS vraagt aan de voorzitter of er mededelingen zijn over de T.G.V.-verbinding De VOORZITTER deelt mee, dat hij en de secretaris op een bijeenkomst zijn geweest. De uitnodiging voor die bijeenkomst gaf aan, dat het niet om een keuze ging. Vervolgens is er alleen maar gesproken over een tracékeuze. U weet dat in de regio Breda en Roosendaal de gemeenten zijn uitgenodigd om de twee eerdere tracé's, die via Breda en via Roosendaal liepen te bespreken. Nu was de as Ossendracht-Steenbergen-Willemstad via Bergen op Zoom aan de beurt. Al in het begin van de bijeenkomst bleek dat de provincie nogal op "de achterste poten" stond. Zij vonden, een week van te voren de stukken gekregen hebbende, dat de tijd te kort was om de stukken goed te kunnen te bestuderen en op al zijn merites te beoordelen. Er is toegezegd dat op een zo'n kort mogelijke termijn een M.ER.-rapportage komt. Heel duidelijk was dat door de ambtenaar van rijkswaterstaat, die voorzitter was van een projectgroep en deze bijeenkomst voor zat, al in het begin zei "mijn minister heeft met haar Belgische college op nationaal niveau overeenstemming bereikt over de procedure van de tracékeuze". In feite hebben die beide ministers toegestaan dat deze aan de orde zijnde tracékeuze is toegevoegd aan de twee andere. En dat is degene die zo dicht mogelijk langs het havengebied van Antwerpen loopt. De T.G.V.-lijn, dat was ook aangegeven door een van de technische mensen die daar aanwezig was, is door wiskundige formules tot stand gekomen. De T.G.V. stopt in Antwerpen en heeft ter hoogte van de Belgisch-Nederlandse grens een snelheid van om en nabij de 300 km. Die snelheid moet hij zo lang mogelijk volhouden.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1990 | | pagina 7