-7-
De VOORZITTER zegt toe, dat gemeentewerken daar naar zal kijken. Hij
wil van de RAAD weten of kappen bespreekbaar is.
Als dit niet het geval is, dan denkt hij, dat de grond onverkoopbaar
is. De tuin ligt namelijk op het noorden en de bomen houden veel licht
tegen
De heer HAGE vraagt of alle gegadigden dit willen; of is er maar één
gegadigde.
De VOORZITTER antwoordt, dat er al meer gegadigden zijn geweest, maar
degene die nu echt voornemens is om te kopen, heeft het nu expliciet
gevraagd
Mevrouw ONLAND-VAN HAAREN vraagt, of er in een later stadium hierop
terug kan worden gekomen, zodat er nog gekeken kan worden wat er
precies wordt bedoeld.
De VOORZITTER zegt dit toe.
De heer IJZERMANS vraagt, of niet onderzocht kan worden of de bomen
verplaatst kunnen worden.
De VOORZITTER antwoordt, dat het bij verplaatsen meestal gaat om
alleenstaande bomen. Dat is hier niet het geval. Bij hoge bomen brengt
verplaatsen veel kosten met zich mee.
De heer REIJNDERS hoopt, dat als de kruinen worden ingesnoeid, het dan
toch nog een waardevol geheel blijft. Hij heeft voorbeelden waarbij
later toch de bomen moesten worden gekapt. Hij ziet dan liever dat de
bomen nu worden gekapt, zodat er geen schandalige groenwal over
blij ft
De VOORZITTER deelt nogmaals mede, dat willen wij die grond verkopen,
er concessies gedaan moeten worden.
De heer FRANKEN zegt, dat als we de bomen nu weg halen we over een
paar jaar weer een verzoek krijgen. Dan zijn de overige bomen weer
hoog opgeschoten en heeft men weer geen licht. Resumerend zegt hij,
het wordt dan snoeien van de houtwal inclusief het rooien van bomen.
De VOORZITTER stelt voor, om eerst te gaan kijken en daarna eventuele
bezwaren kenbaar te maken.
B.13T.G.V. (aanvullend)
De heer IJZERMANS vraagt aan de voorzitter of er mededelingen zijn
over de T.G.V.-verbinding
De VOORZITTER deelt mee, dat hij en de secretaris op een bijeenkomst
zijn geweest. De uitnodiging voor die bijeenkomst gaf aan, dat het
niet om een keuze ging. Vervolgens is er alleen maar gesproken over
een tracékeuze. U weet dat in de regio Breda en Roosendaal de
gemeenten zijn uitgenodigd om de twee eerdere tracé's, die via Breda
en via Roosendaal liepen te bespreken. Nu was de as
Ossendracht-Steenbergen-Willemstad via Bergen op Zoom aan de beurt. Al
in het begin van de bijeenkomst bleek dat de provincie nogal op "de
achterste poten" stond. Zij vonden, een week van te voren de stukken
gekregen hebbende, dat de tijd te kort was om de stukken goed te
kunnen te bestuderen en op al zijn merites te beoordelen. Er is
toegezegd dat op een zo'n kort mogelijke termijn een M.ER.-rapportage
komt. Heel duidelijk was dat door de ambtenaar van rijkswaterstaat,
die voorzitter was van een projectgroep en deze bijeenkomst voor zat,
al in het begin zei "mijn minister heeft met haar Belgische college op
nationaal niveau overeenstemming bereikt over de procedure van de
tracékeuze". In feite hebben die beide ministers toegestaan dat deze
aan de orde zijnde tracékeuze is toegevoegd aan de twee andere. En dat
is degene die zo dicht mogelijk langs het havengebied van Antwerpen
loopt. De T.G.V.-lijn, dat was ook aangegeven door een van de
technische mensen die daar aanwezig was, is door wiskundige formules
tot stand gekomen. De T.G.V. stopt in Antwerpen en heeft ter hoogte
van de Belgisch-Nederlandse grens een snelheid van om en nabij de 300
km. Die snelheid moet hij zo lang mogelijk volhouden.