-9- Omdat die dan afbuigend van Brussel naar Antwerpen door een zeer waardevol natuurgebied in België moet. Ook aanzienlijk meer kilometers moet afleggen dan het rechtdoor-tracé langs de haven van Antwerpen. Voor België is dat de kortste weg en de minste aanslag op het milieu. En daar zal men in België ook het gemakkelijkst consensus over krijgen. Voor Nederland was Breda wel interessant. Het tracé via Breda is 30 kilometer langer. Het Roosendaalse tracé zal hoe dan ook vast lopen op Dordrecht en de andere DrechtstedenAls u dat tracé bekijkt ziet u dat de bebouwing het daar absoluut niet toestaat. Vervolgens waren er drie keuzemodellen. Een model dat oostelijk van Bergen op Zoom liep en het tracé volgde tussen Steenbergen en Welberg. Een ander tracé uit diezelfde hoek voortkomend dat oostelijk loopt van Welberg. En er was nog een ander tracé. Dat was ons op dat moment wel gevallig. Maar daar hadden ze "beneden" Bergen op Zoom niet zoveel trek in. Dat was het tracé langs Ossendrecht via het Markiezaat ten westen van Bergen op Zoom. Dat zou deels kunnen samenvallen met het tracé dat wij gekozen hebben voor de Zoomweg Noord. In een autoweg zijn op vrij eenvoudige wijze bochten te leggen. Een trein die een snelheid heeft van driehonderd kilometer per uur en hooguit terug mag zakken naar 280 kilometer per uur is minder flexibel. In dat tracé kan men niet gemakkelijk bochten en schuiningen aanbrengen. Op een gegeven moment komt een afdeling van rijkswaterstaat, die zich bezig houdt met "spoor" in beeld. En als wij als gezamenlijke burgemeesters, maar je kunt ook zeggen als gezamenlijke gemeenten, wijzen op een keuze voor de Zoomweg, dan wordt er eigenlijk gezegd, sorry dat is een andere afdeling. Wij zijn voor het spoorgedeelte Wij, de regio gemeenten en de provinciën, werken wel degelijk samen. Maar ik denk dat de gemeente Bergen op Zoom, en laten wij dat maar in alle eerlijkheid stellen, niet zo heel erg wakker liggen van wat er "boven" Bergen op Zoom gebeurt. Het is echter heel belangrijk of het tracé rechtsaf danwel linksaf om Bergen op Zoom gaat. Dat is bepalend voor onze gemeente. En dan heb je ook nog te maken met een stuk techniek. Een trein loopt vaak over een spoordijk. Hierbij is sprake van een bovenvlak met een breedte van veertien meter en een grondvlak van veertig meter. Voordat je van veertig meter naar veertien meter bent moet rekening gehouden worden met een spoordijk van negen meter hoog. De milieu effect rapportage is heel erg belangrijk. Het ingenierusbureau DHV, heeft opdracht gehad om die MER-rapportage te maken. Die hebben wij, zoals ook in onze brief verwoord, proberen aan te geven wat de specifieke problemen zijn voor Steenbergen en Welberg. Op internationaal niveau gaat het er om hoe die trein het beste lopen kan van Brussel via Antwerpen naar Rotterdam. En natuur lijk wordt er dan gesproken over de infrastructuur. Ook de recreatie is een heel belangrijk element. We hebben de afgelopen jaren juist veel aandacht besteed aan die Steenbergse Vliet. In het hele C.S.M.- ontwikkelingsgebied zit met name een verdere uitbreiding van de haven van Steenbergen. Komt er een brug over de Steenbergse Vliet of gaat men er onder door. Het zijn allemaal zaken die wij thans niet weten. De MER-rapportage die op dit moment wordt gemaakt is daar nu juist voor. In het college hebben wij de rapporteur van DHV ontvangen. Met onze technische mensen hebben wij de hoofdlijnen besproken. Zij hebben van onze ambtelijke staf ook nog alle onderliggende stukken gekregen voor wat betreft bouwwerken, obstakels en wat zich allemaal in dat gebied voor doet. Wij kunnen wel signalen afgeven en dat hebben we vanavond met elkaar gedaan. Een ja of nee is niet uit te spreken. Wel onze zorg natuurlijk.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1990 | | pagina 23