-9-
Omdat die dan afbuigend van Brussel naar Antwerpen door een zeer
waardevol natuurgebied in België moet. Ook aanzienlijk meer kilometers
moet afleggen dan het rechtdoor-tracé langs de haven van Antwerpen.
Voor België is dat de kortste weg en de minste aanslag op het milieu.
En daar zal men in België ook het gemakkelijkst consensus over
krijgen. Voor Nederland was Breda wel interessant. Het tracé via Breda
is 30 kilometer langer. Het Roosendaalse tracé zal hoe dan ook vast
lopen op Dordrecht en de andere DrechtstedenAls u dat tracé bekijkt
ziet u dat de bebouwing het daar absoluut niet toestaat. Vervolgens
waren er drie keuzemodellen. Een model dat oostelijk van Bergen op
Zoom liep en het tracé volgde tussen Steenbergen en Welberg. Een ander
tracé uit diezelfde hoek voortkomend dat oostelijk loopt van
Welberg. En er was nog een ander tracé. Dat was ons op dat moment wel
gevallig. Maar daar hadden ze "beneden" Bergen op Zoom niet zoveel
trek in. Dat was het tracé langs Ossendrecht via het Markiezaat ten
westen van Bergen op Zoom. Dat zou deels kunnen samenvallen met het
tracé dat wij gekozen hebben voor de Zoomweg Noord. In een autoweg
zijn op vrij eenvoudige wijze bochten te leggen. Een trein die een
snelheid heeft van driehonderd kilometer per uur en hooguit terug mag
zakken naar 280 kilometer per uur is minder flexibel. In dat tracé kan
men niet gemakkelijk bochten en schuiningen aanbrengen. Op een gegeven
moment komt een afdeling van rijkswaterstaat, die zich bezig houdt met
"spoor" in beeld. En als wij als gezamenlijke burgemeesters, maar je
kunt ook zeggen als gezamenlijke gemeenten, wijzen op een keuze voor
de Zoomweg, dan wordt er eigenlijk gezegd, sorry dat is een andere
afdeling. Wij zijn voor het spoorgedeelte
Wij, de regio gemeenten en de provinciën, werken wel degelijk samen.
Maar ik denk dat de gemeente Bergen op Zoom, en laten wij dat maar in
alle eerlijkheid stellen, niet zo heel erg wakker liggen van wat er
"boven" Bergen op Zoom gebeurt. Het is echter heel belangrijk of het
tracé rechtsaf danwel linksaf om Bergen op Zoom gaat. Dat is bepalend
voor onze gemeente.
En dan heb je ook nog te maken met een stuk techniek. Een trein loopt
vaak over een spoordijk. Hierbij is sprake van een bovenvlak met een
breedte van veertien meter en een grondvlak van veertig meter. Voordat
je van veertig meter naar veertien meter bent moet rekening gehouden
worden met een spoordijk van negen meter hoog. De milieu effect
rapportage is heel erg belangrijk.
Het ingenierusbureau DHV, heeft opdracht gehad om die MER-rapportage
te maken. Die hebben wij, zoals ook in onze brief verwoord, proberen
aan te geven wat de specifieke problemen zijn voor Steenbergen en
Welberg. Op internationaal niveau gaat het er om hoe die trein het
beste lopen kan van Brussel via Antwerpen naar Rotterdam. En natuur
lijk wordt er dan gesproken over de infrastructuur. Ook de recreatie
is een heel belangrijk element. We hebben de afgelopen jaren juist
veel aandacht besteed aan die Steenbergse Vliet. In het hele C.S.M.-
ontwikkelingsgebied zit met name een verdere uitbreiding van de haven
van Steenbergen. Komt er een brug over de Steenbergse Vliet of gaat
men er onder door. Het zijn allemaal zaken die wij thans niet weten.
De MER-rapportage die op dit moment wordt gemaakt is daar nu juist
voor. In het college hebben wij de rapporteur van DHV ontvangen. Met
onze technische mensen hebben wij de hoofdlijnen besproken. Zij hebben
van onze ambtelijke staf ook nog alle onderliggende stukken gekregen
voor wat betreft bouwwerken, obstakels en wat zich allemaal in dat
gebied voor doet. Wij kunnen wel signalen afgeven en dat hebben we
vanavond met elkaar gedaan. Een ja of nee is niet uit te spreken. Wel
onze zorg natuurlijk.