-7-
Dat geeft minder last dan een gescheiden traject. Er wordt ook ge
sproken over gemeenten waar je mee zou moeten samenwerken. Ik vind dat
de gemeente Steenbergen moet proberen samenwerking te zoeken met
gemeenten die ook tegen zijn. Deze week stond er nog een heel stuk in
één van de regionale kranten over een wethouder die zei dat zijn
gemeente zich met alles wat ze in zich hadden zouden verzetten. Ik
vindt dat Steenbergen dat ook moet doen. Bij de westelijke route van
uit het Antwerpse havengebied krijgen we een doorsnijding van de
Ossendrechtse polders, de Mattenburgh en misschien wel van het Markie-
zaatsgebied. Dat zijn natuurgebieden in het Westbrabantse. Ingeklemd
tussen het industriegebied van Antwerpen en het industriegebied van de
Maasvlakte. Die gebieden moeten bewaard blijven. Daar moet geen
T.G.V. door heen gaan razen. Wij hebben er helemaal niks aan. Wij
moeten gewoon mordicus tegen zijn. En ik heb ergens in een verslag
gelezen dat een andere fractievoorzitter ook mordicus tegen is. De
koppeling aan de Zoomweg is opportuun. Er is geen enkele zekerheid dat
dat gaat gebeuren. Als daar zekerheid voor zou zijn dan zou je nog
kunnen denken dan is dat ook meegenomen. Maar dat staat nergens vast.
Dus, om kort te gaan voorzitter, wij als PvdA-fractie Steenbergen,
zeggen dat de gemeente Steenbergen zich met alle beschikbare middelen
moet verzetten tegen de komst van de T.G.V. in het Westbrabantse. Het
liefst samen met andere gemeenten.
De heer REIJNDERS zegt, zich meer aan te sluiten bij de woorden van de
heer Hage. Het is zo, dat hier dermate grote internationale belangen
mee gediend zijn dat wij daarover zeer weinig in de pap te brengen
zullen hebben. Zeker als we dus so-wie-so tegen zijn. Ik kan met uw
brief meedenken. Ik vind inderdaad wel dat je in principe tegen moet
zijn. Wel moet een mits worden opgenomen in de brief. Als men het
doorsnijden van Welberg en Steenbergen bespreekbaar zou maken dan ligt
de situatie voor mij in ieder geval een stuk gunstiger. Ik denk
namelijk dat als je alleen maar botweg nee zegt, je ook geen alterna
tieven aan kunt dragen. Ik denk dat je die alternatieven zelf naar
voren zult moeten brengen. In uw brief doet u dat ook. Bij punt 5 had
u nog kunnen benadrukken het belang van het vaarrouteplan. Ik had dat
er graag bij opgenomen gezien.
De VOORZITTER antwoordt, dat de recreatie in de brief verwoord is. De
heer REIJNDERS zegt, dat er gesproken wordt over de vaarroute tussen
de haven van Steenbergen en de OosterscheldeEr is niet zozeer de
link gelegd met het totale vaarrouteplan.
De heer HEIJMANS sluit zich volledig aan bij de woorden van de heer
van Reijen van de PvdA. Die zijn mij uit het hart gegrepen. Ik wil ook
nog even wijzen op uw argument in de brief bij punt 4. Het
T.G.V.-tracé waar nu een MER-rapportage voor wordt opgestart. Dat
tracé loop dwars door Steenbergen want Welberg is immers een wijk van
Steenbergen.
Mevrouw ONLAND-VAN HAAREN zegt, dat laatste had ik de heer Heijmans
ingefluisterd. Ik hoop dat u kern veranderd in wijk. Het C.D.A. had in
eerste instantie het standpunt de nodige gegevens af te wachten ten
aanzien van de T.G.V.. Uit de krant hebben we het nodige kunnen ver
nemen. Het enige wat ik hier op het gemeentehuis gevonden heb, is een
tekening waarop twee lijnen staan. Verder helemaal geen uitleg. Wat
gaat het betekenen, hoe breed wordt dat baanvak, welke overlast. Komt
hij onder of boven de grond.