-7- Dat geeft minder last dan een gescheiden traject. Er wordt ook ge sproken over gemeenten waar je mee zou moeten samenwerken. Ik vind dat de gemeente Steenbergen moet proberen samenwerking te zoeken met gemeenten die ook tegen zijn. Deze week stond er nog een heel stuk in één van de regionale kranten over een wethouder die zei dat zijn gemeente zich met alles wat ze in zich hadden zouden verzetten. Ik vindt dat Steenbergen dat ook moet doen. Bij de westelijke route van uit het Antwerpse havengebied krijgen we een doorsnijding van de Ossendrechtse polders, de Mattenburgh en misschien wel van het Markie- zaatsgebied. Dat zijn natuurgebieden in het Westbrabantse. Ingeklemd tussen het industriegebied van Antwerpen en het industriegebied van de Maasvlakte. Die gebieden moeten bewaard blijven. Daar moet geen T.G.V. door heen gaan razen. Wij hebben er helemaal niks aan. Wij moeten gewoon mordicus tegen zijn. En ik heb ergens in een verslag gelezen dat een andere fractievoorzitter ook mordicus tegen is. De koppeling aan de Zoomweg is opportuun. Er is geen enkele zekerheid dat dat gaat gebeuren. Als daar zekerheid voor zou zijn dan zou je nog kunnen denken dan is dat ook meegenomen. Maar dat staat nergens vast. Dus, om kort te gaan voorzitter, wij als PvdA-fractie Steenbergen, zeggen dat de gemeente Steenbergen zich met alle beschikbare middelen moet verzetten tegen de komst van de T.G.V. in het Westbrabantse. Het liefst samen met andere gemeenten. De heer REIJNDERS zegt, zich meer aan te sluiten bij de woorden van de heer Hage. Het is zo, dat hier dermate grote internationale belangen mee gediend zijn dat wij daarover zeer weinig in de pap te brengen zullen hebben. Zeker als we dus so-wie-so tegen zijn. Ik kan met uw brief meedenken. Ik vind inderdaad wel dat je in principe tegen moet zijn. Wel moet een mits worden opgenomen in de brief. Als men het doorsnijden van Welberg en Steenbergen bespreekbaar zou maken dan ligt de situatie voor mij in ieder geval een stuk gunstiger. Ik denk namelijk dat als je alleen maar botweg nee zegt, je ook geen alterna tieven aan kunt dragen. Ik denk dat je die alternatieven zelf naar voren zult moeten brengen. In uw brief doet u dat ook. Bij punt 5 had u nog kunnen benadrukken het belang van het vaarrouteplan. Ik had dat er graag bij opgenomen gezien. De VOORZITTER antwoordt, dat de recreatie in de brief verwoord is. De heer REIJNDERS zegt, dat er gesproken wordt over de vaarroute tussen de haven van Steenbergen en de OosterscheldeEr is niet zozeer de link gelegd met het totale vaarrouteplan. De heer HEIJMANS sluit zich volledig aan bij de woorden van de heer van Reijen van de PvdA. Die zijn mij uit het hart gegrepen. Ik wil ook nog even wijzen op uw argument in de brief bij punt 4. Het T.G.V.-tracé waar nu een MER-rapportage voor wordt opgestart. Dat tracé loop dwars door Steenbergen want Welberg is immers een wijk van Steenbergen. Mevrouw ONLAND-VAN HAAREN zegt, dat laatste had ik de heer Heijmans ingefluisterd. Ik hoop dat u kern veranderd in wijk. Het C.D.A. had in eerste instantie het standpunt de nodige gegevens af te wachten ten aanzien van de T.G.V.. Uit de krant hebben we het nodige kunnen ver nemen. Het enige wat ik hier op het gemeentehuis gevonden heb, is een tekening waarop twee lijnen staan. Verder helemaal geen uitleg. Wat gaat het betekenen, hoe breed wordt dat baanvak, welke overlast. Komt hij onder of boven de grond.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1990 | | pagina 21