-6- B.8. T.G.V.-railverbinding West-Brabant De heer HAGE zegt, net de brief te hebben gelezen, die is verzonden aan de minister van Verkeer en Waterstaat. In grote lijnen zijn we het daar mee eens. Een T.G.V. is voor onze streek van geen belang. Wij voelen daarom weinig voor een flitsende trein langs Steenbergen. Wanneer dit als landelijk economisch belang gezien wordt en het ministerie beslist daarover, de kamer geeft daar toestemming voor, wie zijn wij dan als lokaal bestuur om te zeggen dat die T.G.V. er niet moet komen. Bij realisering is het tracé zeer belangrijk. Het tracé tussen Steenbergen en Welberg is natuurlijk absoluut onaanvaardbaar. Ik geloof niet dat de MER-rapportage een spoorweg daar toe zal laten. Als gemeente streefden we naar een westelijke omleiding van de Zoom- weg, een betere ontsluiting van Steenbergen en een goede ontsluiting van ons industrieterrein. Dat gaf allemaal voordelen. Nu is de T.G.V ineens als een ster uit de hemel komen vallen. Binnen enkele maanden worden er al vrij bindende afspraken gemaakt en krijgen we een T.G.V.Laten we hopen dat de versnelling van de T.G.V. ook de ver snelling van de Zoomweg zal betekenen. Wat ik zo hoor is dat de plan nen steeds meer gaan naar het oostelijke traject. Dat is eigenlijk het traject dat tien jaar geleden ook bekend was voor de Zoomweg. Een traject dat, als je er over nadenkt, voor een T.G.V. minder snelheid verminderend zal werken en minder doorsnijdingen zal geven. Het oostelijke traject zal minder schade aanbrengen en zal aanmerkelijk goedkoper zijn. Het zou mij niets verwonderen dat ze daar nog eens op terug zouden vallen. In dat geval zullen we vechten voor een goede aansluiting van de Zeelandweg Oost op deze weg. Bij de aanleg van het tracé krijg je natuurlijk niet alleen een weg van honderd meter breed. Er komt misschien ook nog eens vijftig of zestig meter voor die T.G.V. bijIk zou in overweging willen geven om dat mee te nemen. De brief die u hebt geschreven is goed. Was het echter niet aan te bevelen geweest gezamenlijk met alle gemeenten een brief te schrijven. Zou dat niet meer kracht geven? De heer VAN REIJEN zegt, mijn verhaal zal een ander zijn als dat van de heer Hage. Ik proefde eerst dat hij ook tegens was maar hij is toch wat genuanceerder dan ik. Het standpunt van de P.v.d.A-fractie is in ieder geval duidelijk. De VOORZITTER vraagt of de heer VAN REIJEN daar bij wil zeggen van de Steenbergse PvdA. De heer VAN REUEN zegt, dat hij niet verwacht dat de voorzitter denkt dat hij namens de landelijke partij spreekt. De VOORZITTER licht toe dat het met dit onderwerp heel erg gevoelig ligt. Er zijn namelijk drie P.v.d.A.'s in het geding. Rijksniveau, provinciaal niveau en gemeentelijk niveau. De heer VAN REIJEN zegt, dat hij spreekt namens de fractie uit Steenbergen. Als ik uw brief zo zie dan staat er onder op bladzijde twee dat het standpunt van de gemeenteraad doorslaggevend is. Ik neem dus aan dat die brief nog gewoon hier is en nog niet is verstuurd. De PvdA-fractie Steenbergen wenst nu nog niet en eigenlijk nooit het hoofd in de schoot te leggen ten aanzien van wat de rijksoverheid zou willen met die T.G.V.Wij vinden dat West-Brabant niets aan die T.G.V. heeft. Die T.G.V. is voor hele andere zaken bestemd. West-Brabant krijgt er alleen de milieulast, lawaai en alles wat dies meer zij van. Als het toch moet, omdat het een internationaal belang is of gewoon een prestige project van Nederland binnen de E.E.G. dan vinden wij dat ze die verbinding maar moeten leggen naast een bestaande spoorlijn.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1990 | | pagina 20