-6-
B.8. T.G.V.-railverbinding West-Brabant
De heer HAGE zegt, net de brief te hebben gelezen, die is verzonden
aan de minister van Verkeer en Waterstaat. In grote lijnen zijn we het
daar mee eens. Een T.G.V. is voor onze streek van geen belang. Wij
voelen daarom weinig voor een flitsende trein langs Steenbergen.
Wanneer dit als landelijk economisch belang gezien wordt en het
ministerie beslist daarover, de kamer geeft daar toestemming voor, wie
zijn wij dan als lokaal bestuur om te zeggen dat die T.G.V. er niet
moet komen. Bij realisering is het tracé zeer belangrijk. Het tracé
tussen Steenbergen en Welberg is natuurlijk absoluut onaanvaardbaar.
Ik geloof niet dat de MER-rapportage een spoorweg daar toe zal laten.
Als gemeente streefden we naar een westelijke omleiding van de Zoom-
weg, een betere ontsluiting van Steenbergen en een goede ontsluiting
van ons industrieterrein. Dat gaf allemaal voordelen. Nu is de T.G.V
ineens als een ster uit de hemel komen vallen. Binnen enkele maanden
worden er al vrij bindende afspraken gemaakt en krijgen we een
T.G.V.Laten we hopen dat de versnelling van de T.G.V. ook de ver
snelling van de Zoomweg zal betekenen. Wat ik zo hoor is dat de plan
nen steeds meer gaan naar het oostelijke traject. Dat is eigenlijk het
traject dat tien jaar geleden ook bekend was voor de Zoomweg. Een
traject dat, als je er over nadenkt, voor een T.G.V. minder snelheid
verminderend zal werken en minder doorsnijdingen zal geven. Het
oostelijke traject zal minder schade aanbrengen en zal aanmerkelijk
goedkoper zijn. Het zou mij niets verwonderen dat ze daar nog eens op
terug zouden vallen. In dat geval zullen we vechten voor een goede
aansluiting van de Zeelandweg Oost op deze weg.
Bij de aanleg van het tracé krijg je natuurlijk niet alleen een weg
van honderd meter breed. Er komt misschien ook nog eens vijftig of
zestig meter voor die T.G.V. bijIk zou in overweging willen geven om
dat mee te nemen. De brief die u hebt geschreven is goed. Was het
echter niet aan te bevelen geweest gezamenlijk met alle gemeenten een
brief te schrijven. Zou dat niet meer kracht geven?
De heer VAN REIJEN zegt, mijn verhaal zal een ander zijn als dat van
de heer Hage. Ik proefde eerst dat hij ook tegens was maar hij is toch
wat genuanceerder dan ik. Het standpunt van de P.v.d.A-fractie is in
ieder geval duidelijk.
De VOORZITTER vraagt of de heer VAN REIJEN daar bij wil zeggen van de
Steenbergse PvdA. De heer VAN REUEN zegt, dat hij niet verwacht dat
de voorzitter denkt dat hij namens de landelijke partij spreekt. De
VOORZITTER licht toe dat het met dit onderwerp heel erg gevoelig
ligt. Er zijn namelijk drie P.v.d.A.'s in het geding. Rijksniveau,
provinciaal niveau en gemeentelijk niveau. De heer VAN REIJEN zegt,
dat hij spreekt namens de fractie uit Steenbergen. Als ik uw brief zo
zie dan staat er onder op bladzijde twee dat het standpunt van de
gemeenteraad doorslaggevend is. Ik neem dus aan dat die brief nog
gewoon hier is en nog niet is verstuurd. De PvdA-fractie Steenbergen
wenst nu nog niet en eigenlijk nooit het hoofd in de schoot te leggen
ten aanzien van wat de rijksoverheid zou willen met die T.G.V.Wij
vinden dat West-Brabant niets aan die T.G.V. heeft. Die T.G.V. is voor
hele andere zaken bestemd. West-Brabant krijgt er alleen de
milieulast, lawaai en alles wat dies meer zij van. Als het toch moet,
omdat het een internationaal belang is of gewoon een prestige project
van Nederland binnen de E.E.G. dan vinden wij dat ze die verbinding
maar moeten leggen naast een bestaande spoorlijn.