-6-
De heer HEIJMANS wijst er op, dat gerekend vanaf 1982 het plaatje er
aardig uitziet. Maar dan wordt vergeten, dat er vóór 1982 ongeveer 17 jaar
helemaal niet is gebouwd. Het gemiddelde is dan niet 6, maar nog geen 2
woningen. Overigens behoeft Welberg niet groot te worden en dat wil het
ook niet. In de huidige situatie zou de gemeente in Welberg een grote uit
breiding kunnen realiseren en daar zijn sommige Welbergenaren zelfs bang
voor dat kan bij een groeiklasse 1-indeling niet.
Wethouder HAGE denkt niet, dat het nog zal lukken om Welberg in het
kader van het streekplan als kerkdorp erkend te krijgen. Daarvoor hanteer
de de provincie algemene normen voor de gehele provincie.
De heer HEIJMANS blijft bij zijn voorstel om ambtelijk overleg met de
provincie te openen om voor Welberg de status van kerkdorp te verkrijgen.
Hij heeft aanwijzingen, dat dat zeker bespreekbaar is.
Wethouder HAGE wijst op de consequentie, want plaatsing van Welberg in
groeiklasse 1 houdt tevens in, dat de gemeente Steenbergen minder woningen
mag bouwen.
Wethouder ADRIAANSEN heeft bij de Stichting Regionaal Woningbezit ge
ïnformeerd naar het aantal woningzoekenden voor Welberg. Tot zijn ver
bazing vernam hijdat een leegkomende woning in Welberg pas aan de vierde
kandidaat kon worden toegewezen. Dat typeert de werkelijkheid.
De heer HEIJMANS vindt dit geen kriterium. Daarbij spelen vele
faktoren een rol, zoals huurprijs, grootte en ligging. Ook hij heeft bij
de Stichting geïnformeerd en daar werd hem verteld, dat de vraag naar
woningen op Welberg bijzonder groot is.
Wethouder ADRIAANSEN voegt aan zijn voorbeeld nog toe, dat het een van
de goedkoopste en leukste woningen betreft.
De VOORZITTER sluit de discussie en verklaart, dat het college niet
bereid is pogingen te doen om de status van Welberg in het streek- en
dorpenplan te wijzigen. Dit vooral omdat het ten nadele gaat van de
woningbouw in de gemeente Steenbergen, ook al gaat dat om 2 a 3 woningen
per jaar. Ook die zijn niet te missen. Als de heer Heijmans een uitspraak
van de raad wenst dan zal hij daartoe een voorstel moeten indienen.
4. VOTERING KREDIET AD F. 64.000,— T.B.V. DE REORGANISATIE VAN DE AMBTELIJKE
STRUKTUUR (26e wijziging begroting 1989 AD)
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming
overeenkomstig het voorstel.
5. VERKOOP 40 M2 GROND AAN HR. KORSMIT
VERKOOP 110 M2 GROND AAN HR. VAN HEREL (GELEGEN TUSSEN WIPSTRAAT 11-13
De heer IJZERMANS merkt op, dat de gehele commissie gemeentewerken het
er mee eens was, dat de verkoopvoorwaarde t.a.v. eventuele grondvervuiling
eigenlijk niet klopt. Zijn fraktie acht handhaving van de clausule dat het
risico voor de koper is niet acceptabel. Tegen de verkoop als zodanig
bestaat geen bezwaar, maar eerst zal grondonderzoek moeten plaatsvinden.
Als vervuiling wordt geconstateerd mag er toch niet gebouwd worden en gaat
de verkoop niet door. Het risico van vervuilde grond mag nooit bij de
koper liggen. De gemeente Steenbergen mag als overheid nooit vervuilde
grond verkopen.
De VOORZITTER wijst er op, dat de wet grondonderzoek voorschrijft. De
kans is groot, dat de grond niet vervuild is. Op de plaats van de put is
die al gesaneerd en de uitslag van het oriënterend onderzoek op de plaats
van het benzinestation is misschien dusdanig, dat geen nader onderzoek
nodig is. Ondanks dit gaat de gemeente toch de 150 m2 onderzoeken. Alleen
als de grond gifvrij blijkt vindt verkoop plaats. De risico-clausule kan
dan uit het koopkontrakt worden verwijderd.